بازار سهام

دومین هفته صعود شاخص

شاخص کل بورس با رشد هفتگی یک درصدی همراه شد. گزارش‌های ۶‌ماهه مثبت فلزی‌معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها در کنار خوش‌بینی به رشد سودآوری پالایشی‌ها، با وجود تاخیر در انتشار گزارش‌ها و تردیدها نسبت به نرخ‌گذاری پالایش و پخش از شاخص حمایت کرد. رشد اخیر نفت برنت تا سقف ۲‌ساله (۵۹ دلار) در صورت پایداری می‌تواند حاشیه سود پالایشی‌ها را افزایش دهد. رشد شاخص دلار و شناسایی سود میان معامله‌گران روز جمعه افت قیمت فلزات اساسی و افت قیمت فولاد در بازار شانگهای را رقم زد؛ آلومینیوم از سقف ۵‌ساله (۲۲۱۴ دلار)، مس زیر ۷۰۰۰ دلار و روی به کانال ۳۱۰۰ دلاری افت داشت. کاهش عرضه چین برای مبارزه با آلودگی هوا از فلزات حمایت می‌کند. اما ریسک سیستماتیک تصمیم کنگره در مورد برجام فشار بر خودرویی‌ها را حفظ کرده است. موج مثبت عرضه اولیه در گروه اطلاعات و ارتباطات تا حدی فروکش کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

دلار در مدار صعودی

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 3/ 0 درصدی به نرخ 4030 تومان معامله شدند. با وجود افت نرخ دلار در روزهای پایانی مهر، از ابتدای آبان رشد 17 تومانی دلار رقم خورد. همچنان مهلت 60‌روزه کنگره برای تصمیم‌گیری در مورد برجام رشد تقاضای محافظه‌کارانه را رقم زد. پیش‌تر در میانه مهر احتمال خروج ناگهانی آمریکا از توافق برجام مقاومت سطح 4 هزار تومانی را در برابر دلار شکست. با وجود فروکش ریسک‌گریزی معامله‌گران، همچنان عامل مزبور از نرخ دلار حمایت می‌کند. علاوه بر این چشم‌انداز رشد تقاضای ارز مسافرتی با نزدیک شدن به اربعین و رشد تقاضای ارز تجاری با نزدیک شدن به پایان سال میلادی حمایت سطح 4 هزار تومانی از دلار را تقویت کرده است. با وجود تمایل معامله‌گران فردایی برای تشدید نوسانات دلار، عرضه از سوی صرافی بانک‌ها تا حدی فشار بر دلار را حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

سکه زیر فشار طلای جهانی

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 1/ 0 درصدی همراه شد. روز پنج‌شنبه رشد 3 تومانی نرخ دلار در کنار رشد اندک اونس طلا در کانال 1270 دلاری، افزایش 3 هزار تومانی قیمت سکه را رقم زد. با وجود این روز جمعه رشد بازارهای سهام و رشد شاخص دلار به سقف 3‌ماهه فشار بر طلا و سایه یک بار دیگر افزایش نرخ بهره آمریکا در سال جاری، طلا را در کانال 1260 دلاری قرار داد. امری که می‌تواند روز شنبه بر سکه فشار آورد. در بازار طلای جهانی در 10 روز اخیر افت حدود 40 دلاری اونس طلا رقم خورد. در بازار ارز نیز از ابتدای آبان رشد 17 تومانی نرخ دلار رقم خورد. عدم تمایل معامله‌گران به افت سکه و خوش‌بینی‌ها به دلار حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از 90 هزار تومان رسانده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

طلا در کف 3‌هفته

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1266 دلار معامله شد. رشد تولید ناخالص داخلی 3ماهه آمریکا (به 3 درصد) بیش از پیش‌بینی‌ها رشد شاخص دلار در سقف 3‌ماهه را رقم زد. تداوم سیاست‌های انبساطی پولی بانک مرکزی اروپا (خرید 30 میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی در ماه به جای  60 میلیارد دلار از پایان ژانویه) و تاکید ماریو دراگی بر پایین نگه داشتن نرخ بهره با وجود سیگنال‌های مثبت اقتصادی فشار بر یورو را تشدید کرد. مشکلات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز با افت پوند، عامل حمایت از شاخص دلار شدند. نزدیک‌تر شدن به تصویب قوانین کاهش مالیاتی ترامپ نیز در کنار گزارش‌های مناسب شرکت‌ها با رشد بازارهای سهام طلا را به کف 3‌هفته (1264 دلار) رساند. چشم‌انداز یک بار دیگر افزایش نرخ بهره نیز فشار را بر طلا حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

بیشترین افت هفتگی اوراق از آبان 95

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت هفتگی 65/ 3 درصدی مواجه شدند. به این ترتیب بیشترین افت «تسه»ها از هفته اول آبان سال گذشته رقم خورد. در هفته اول مهر نیز شاهد افت قیمت «تسه»ها تا کمترین سطح از تیر بودیم. اما در ادامه با رشد تدریجی تقاضا، قیمت اوراق تسهیلات مسکن وارد روند صعودی شد و تا سقف 78 هزار تومانی رشد داشت. در روزهای ابتدایی آبان نیز قیمت «تسه»ها تا کف 74 هزار تومان افت کرد. اما شاهد بازگشت اندک قیمت اوراق از سطح مزبور بودیم. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی 7/ 21 درصد است. روند صعودی تعداد معاملات مسکن از ابتدای سال، خوش‌بینی‌ها به خروج مسکن از رکود تا پایان سال را تقویت کرده است. اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مانع از رشد قابل توجه قیمت مسکن است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

نوسان برنت نزدیک سقف 27 ماهه

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 52 دلار معامله شد. شاهزاده عربستان اعلام کرد «ما به همکاری با اوپک و غیراوپک متعهد هستیم و از هر عاملی که بازار نفت را به تعادل برساند حمایت می‌کنیم.» این اظهارات در کنار چشم‌انداز تمدید توافق اوپک تا پایان 2018 رشد نفت برنت به سقف 27 ماهه (3/ 59 دلار) را در روز پنج‌شنبه رقم زد. با وجود این رشد موجودی نفت تجاری آمریکا به میزان 856 هزار بشکه و رشد تولیدات تا 5/ 9 میلیون بشکه در روز و رسیدن میانگین 4‌هفته صادرات نفت آمریکا به 7/ 1 میلیون بشکه در روز فشار بر نفت را حفظ کرد. بانک جهانی با پیش‌بینی رشد تقاضا، تداوم کاهش تولیدات اوپک و با وجود رشد تولیدات غیراوپک میانگین قیمت WTI برای سال 2018 را 56 دلار، نسبت به 53 دلار در سال 2017 پیش‌بینی کرد.

آینده  نگر بازار