بازار سهام

افت دوباره شاخص کل

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۰۲ واحدی (۱۱/ ۰ درصدی) مواجه شد. شرایط احتیاطی با تنش‌های منطقه و تداوم ریسک برجام عبور از سطح ۸۸ هزار واحدی را دشوار کرد و ارزش معاملات را به ۹۰ میلیارد تومان (نسبت به میانگین ۱۳۵ میلیارد تومان در آبان) رساند. روز گذشته «فولاد»، «فملی» و «رمپنا» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. بازگشایی نماد «چکارن» پس از تعدیل مثبت ۱۵ درصدی و بازگشایی نماد «فاراک» با وجود شناسایی زیان، شاخص صنعت محصولات کاغذی و محصولات فلزی را با بیشترین رشد همراه کرد. چشم‌انداز رشد شاخص دلار و آغاز فصل کاهش ساخت‌وساز چین عوامل ابهام در پایداری رشد اخیر قیمت‌ جهانی فلزات اساسی است. با وجود تمایل به کسب سودهای کوتاه‌مدت از سوی حقوقی‌ها و تشدید فشار فروش این معامله‌گران، تغییر مالکیت ۱۱ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها رقم خورد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

ادامه مسیر صعودی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 6 تومانی به نرخ 4079 تومان (بالاترین سطح سال جاری) معامله شد. رشد نرخ حواله درهم تا سطح 1116 تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، از دلار حمایت کرد. پس از رسیدن نرخ دلار روز دوشنبه هفته گذشته به سقف 4075 تومانی، افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها رقم خورد. با وجود این شاهد تداوم روند کم‌نوسان نرخ دلار بالاتر از سطح 4070 تومانی بودیم. امری که با تضعیف چشم‌انداز کاهشی نرخ دلار، روز گذشته افزایش فعالیت معامله‌گران را رقم زد. رشد ارزش جهانی دلار در هفته‌های اخیر و تشدید تنش‌های منطقه پس از اتهام عربستان به ارسال موشک بالستیک به فرودگاه از سوی حوثی‌ها با پشتوانه ایران با رشد تقاضای محافظه‌کارانه عامل حمایت از دلار است. همچنان احتمال فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد قابل توجه دلار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

بزرگ‌تر شدن حباب سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 11 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 360 هزار تومان معامله شد. در بازار طلای جهانی با افت بازارهای سهام و افت شاخص دلار از سقف، طلا وارد کانال ۱۲۸۰ دلاری شد. با وجود افت طلا تا سطح ۱۲۷۴ دلاری در ساعات پایانی معاملات با تشدید فشار فروش، همچنان معامله‌گران سکه به بازگشت طلا به مدار صعودی امیدوار هستند. در بازار ارز نیز روز شنبه با رشد حواله درهم، دلار به سقف ۴۰۷۹ تومانی رسید. بنابراین با اینکه پیش‌تر سطح یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومانی در مقابل رشد سکه مقاومت می‌کرد، با سیگنال رشد دلار و تداوم ریسک‌گریزی معامله‌گران با تشدید تنش‌های منطقه در کنار چشم‌انداز رشد تقاضا پس از اربعین بیش‌واکنشی سکه را رقم زد و حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۱۳۰ هزار تومان افزایش داد.  

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

تشدید نوسانات طلا در پایان معاملات

هر اونس طلای جهانی پس از 3 هفته نزولی با رشد هفتگی 4/ 0 درصدی به قیمت 9/ 1274 دلار معامله شد. افت بازارهای سهام پس از ثبت طولانی‌ترین روند صعودی از سال 2003 در کنار تشدید تنش‌های خاورمیانه روز پنج‌شنبه طلا را به سقف ۳‌هفته‌ای (۵/ ۱۲۸۹ دلار) رساند. ارائه نسخه متفاوتی از برنامه کاهش مالیاتی ترامپ از سوی جمهوری‌خواهان و احتمال اجرایی شدن کاهش مالیات شرکت‌ها از ۳۵ درصد به ۲۰ درصد از سال ۲۰۱۹، افت شاخص دلار و بازارهای سهام را رقم زد. احتمال ۸۵ درصدی افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر فدرال رزرو تا حدی در قیمت‌ها پیشخور شده است. با وجود روند کم‌نوسان طلا روز جمعه در کانال ۱۲۸۰ دلاری، در ساعات پایانی معاملات فشار فروش قرارداد آتی ۴ میلیون اونس در ۱۵ دقیقه اونس طلا را با افت یک درصدی مواجه و وارد کانال ۱۲۷۰ دلاری کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای اوراق تسهیلات

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 2/ 1 درصدی همراه شدند. روز گذشته شاهد رشد نسبی قیمت اوراق تسهیلات مسکن بودیم. رشد تدریجی تقاضا عامل حمایت از «تسه»ها است. بنابراین با وجود افت «تسه»ها تا کف 73 هزار تومانی در هفته اول آبان، در شرایط کنونی نوسان قیمت اوراق در سطح 76 هزار تومانی را شاهد هستیم. اما همچنان سطح 78 هزار تومانی در مقابل رشد «تسه»ها مقاومت می‌کند. در ماه‌های اخیر ارائه وام صندوق یکم بانک مسکن رشد تقاضا از سوی «خانه‌اولی»ها را تقویت کرده است. موضوعی که در کنار پایین بودن قدرت خرید متقاضیان حرکت معامله‌گران به سمت واحدهای متراژ پایین‌تر و رشد تقاضای مسکن در مناطق متناسب با دهک‌‌های درآمدی متوسط را به دنبال داشته است. همچنان در سمت عرضه، شاهد مازاد عرضه در واحدهای لوکس هستیم.  

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

پنجمین هفته رشد نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد 2 درصدی برای پنجمین هفته متوالی صعودی و به قیمت 74/ 56 دلار معامله شد. تحولات داخلی عربستان، تشدید تنش‌های منطقه و پیش‌تر از آن خوش‌بینی‌ها به حرکت تدریجی بازار نفت به سمت تعادل، از قیمت نفت حمایت کرد. بنابراین برنت به سقف ۲۷ ماهه، ۶۵/ ۶۴ دلار رسید. اما روز جمعه افزایش (۹ موردی) تعداد دکل‌های نفتی، بیشترین رشد از ژوئن عامل فشار بر قیمت نفت شد. در هفته گذشته تولیدات آمریکا به ۶۲/ ۹ میلیون بشکه در روز رسید و اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) میانگین تولیدات نفت در سال جاری را ۲/ ۹ (افزایشی) و سال ۲۰۱۸ را ۱۰ میلیون بشکه در روز (رکورد تولیدات) پیش‌بینی کرد. همچنان خوش‌بینی‌ها به تمدید توافق اوپک و غیراوپک در نشست ۳۰ نوامبر، روند کاهشی موجودی نفت تجاری در کشورهای توسعه‌یافته و رشد تقاضای آسیا عوامل حمایت از نفت هستند.

آینده  نگر بازار