بازار سهام

بیشترین رشد هفتگی در پاییز

شاخص کل بورس با رشد هفتگی ۲ درصدی، بیشترین رشد از شهریور را ثبت کرد. با وجود رشد پرشتاب فلزی‌ها و پالایشی‌ها از ابتدای هفته، شناسایی سود روز چهارشنبه تشدید فشار فروش در این نمادها و برخلاف روزهای گذشته، تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها را رقم زد. روز جمعه با وجود حرکت شاخص دلار نزدیک کف ۳ و نیم هفته، کم‌نوسانی فلزات اساسی، مس در کانال ۶۷۰۰ دلار، روی در ۳۱۰۰ دلار و آلومینیوم در سطح ۲۰۰۰ دلاری (نزدیک به کف ۳ و نیم ماهه) رقم خورد. اما کاهش موجودی فولاد چین و عرضه، بیشترین رشد هفتگی محصولات فولادی چین در ۴ ماه اخیر رقم خورد و روند صعودی سنگ‌آهن ادامه دار شد. چشم‌انداز انتشار گزارش‌های پالایشی و رشد مجدد قیمت نفت با تمدید توافق اوپک بر پالایشی‌ها، رشد نرخ دلار و پایداری قیمت‌های جهانی عوامل اثرگذار بر شاخص هستند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

مقاومت سقف 4150 تومان دلار

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 2/ 0 درصدی، ششمین هفته صعودی را ثبت و به نرخ 4136 تومان معامله شد. از ابتدای آذر رشد تقاضای ارز تجاری با نزدیک شدن به زمان تسویه حساب شرکت‌های بین‌المللی با پایان سال میلادی در کنار رشد نرخ درهم، روز چهارشنبه دلار به سقف ۴۱۴۰ تومان رسید. روز پنج‌شنبه تداوم روند صعودی دلار در ابتدای معاملات، نرخ دلار را تا سقف ۴۱۵۰ تومان نزدیک کرد. با این وجود، تقویت احتیاط و تشدید فشار فروش در سطح مزبور در کنار تعطیلی ۳ روزه امارات، نرخ دلار را روز پنج‌شنبه با افت ۴ تومانی همراه کرد. سال گذشته، با وجود تشدید روند صعودی دلار در آذر، اما در ماه‌های دی و بهمن روند صعودی دلار تا حدی فروکش کرد. این عامل در کنار تقویت چشم‌انداز عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد قابل توجه دلار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

تغییر جهت سکه از میانه هفته

هر سکه طرح جدید پس از 5 هفته صعودی با افت 6/ 1 درصدی مواجه شد. با وجود نوسان طلا بالاتر از 1290 دلار در ابتدای هفته، در ادامه شاهد افت حدود 15 دلاری اونس طلا بودیم. روز جمعه با تقویت شرایط احتیاطی روند کم‌نوسان اونس طلا در کانال ۱۲۷۰ دلاری ادامه یافت. در بازار ارز نیز با مقاومت سطح ۴۱۵۰ تومانی، شاهد نوسان دلار زیر سطح ۴۱۴۰ تومان بودیم. در هفته‌های اخیر تشدید نوسانات سکه با سیگنال‌های بازار آتی و چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی رقم خورد. اما آغاز حراج سکه از سوی بانک کارگشایی (عرضه سکه در بسته‌های ۲۰تایی به قیمت یک میلیون و ۲۸۸ هزار تومان) افت ۷۶ هزار تومانی سکه طی ۳ روز معاملاتی را رقم زد. اما شناسایی کف و تمایل معامله‌گران به رشد قیمت سکه، افزایش ۲۸ هزار تومانی سکه را در ۳ روز پایانی هفته رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

غلبه شرایط احتیاطی بر طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1275 دلار معامله شد. طلا رشد ماهانه 4/ 0 درصدی را در نوامبر ثبت کرد. با وجود افت شاخص دلار به کمترین سطح در 3 و نیم هفته اخیر اما شرایط احتیاطی نسبت به نتیجه بررسی قوانین اصلاح مالیاتی ترامپ و تداوم نوسان بازارهای سهام نزدیک سقف، نوسان طلا نزدیک سطح ۱۲۷۵ دلاری را رقم زد. با وجود خوش‌بینی‌ها به تصویب برنامه کاهش مالیاتی حزب جمهوری‌خواه از سوی سنا روز پنج‌شنبه، اما به تعویق افتادن تصمیم‌گیری به روز جمعه تقویت تردیدها را رقم زد. این عامل در کنار رشد یورو با چشم‌انداز رشد مناسب اقتصادی فشار بر شاخص دلار را تشدید کرد. احتمال افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر فدرال رزرو تا حدی در طلا پیش‌خور شده است. اما در صورت تصویب قوانین مالیاتی ترامپ، چشم‌انداز تقویت تورم می‌تواند روند افزایش نرخ بهره را تسریع بخشد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

دومین هفته نزولی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت هفتگی 4/ 1 درصدی برای دومین هفته نزولی شدند. با وجود روند کم‌نوسان «تسه»ها در سطح 76 هزار تومانی، از ابتدای آذر کاهش تقاضا، قیمت اوراق تسهیلات مسکن را در سطح 75 هزار تومانی قرار داده است. در ماه‌های گذشته رشد تدریجی تقاضای مسکن در کنار تنوع در وام‌های ارائه‌شده از جمله صندوق یکم بانک مسکن برای تامین مالی «خانه‌اولی»ها با افزایش 7/ 7 درصدی تعداد معاملات مسکن در 8 ماه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته، چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است. با این وجود، همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان در کنار شتاب گرفتن رشد قیمت مسکن در ماه‌های اخیر (رشد ۹/ ۱۰ درصدی در آبان نسبت به آبان سال گذشته) می‌تواند شتاب رشد تقاضای مسکن را کاهش دهد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

نتیجه مثبت «نشست» بر نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 9/ 57 دلار معامله شد. با موافقت اعضای اوپک برای تمدید توافق اوپک تا پایان سال 2018، رشد ماهانه 6/ 5 درصدی WTI و رشد 6/ 3 درصدی برنت در ماه نوامبر رقم خورد. پیش‌‌تر چشم‌انداز تمدید توافق تا پایان 2018 رشد نفت به سقف 2ساله را رقم زد. خالد الفالح با توجه به قرار داشتن موجودی نفت 150 میلیون بشکه بالاتر از میانگین 5‌ساله، کاهش سقف تولید حداقل برای چند دوره سه‌ماهه را ضروری دانست. نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد در نشست آینده اوپک (ژوئن) در صورت لزوم می‌توان تغییراتی در توافق ایجاد کرد. افزایش تولیدات شیل با رشد قیمت نفت و رسیدن تولیدات آمریکا به رکورد ۶۸/ ۹ میلیون بشکه در روز در کنار چشم‌انداز رشد تقاضا و احتمال کاهش صادرات با رشد قیمت نفت، مورد توجه اعضا در ماه‌های آینده است.

آینده  نگر بازار