بازار سهام

سومین کانال‌شکنی در ۳ روز

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۸۲۹ واحدی (۸۴/ ۰ درصدی) در سطح ۹۸ هزار و ۳۵۸ واحد ایستاد. سومین کانال‌شکنی شاخص در ۳ روز رقم خورد. با وجود افت قیمت فولاد در بازار چین با کاهش تقاضا همچنان مس (۷۱۳۵ دلار) و روی (۳۲۶۰ دلار) در سطوح پیشین نوسان داشتند. با خوش‌بینی به گزارش‌های مناسب آذر فلزی-معدنی‌ها، «فولاد» و «فملی» به رشد قیمتی ادامه داد. نرخ فروش مناسب روی و سرب در گزارش‌های ماهانه برخی شرکت‌ها، از نمادهای تولیدکننده گروه فلزات اساسی حمایت کرد. با وجود تداوم موج مثبت در پالایشی‌ها، اما فشار عرضه را نیز در این نمادها، با شناسایی سود شاهد بودیم. شاخص اداره بازارهای مالی با تداوم رشد «امید» پس از عرضه اولیه بیشترین رشد را در میان صنایع ثبت کرد. معاملات ضعیف خودرویی‌ها از روز یکشنبه، روز گذشته تشدید فشار فروش را در این نماد رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

افت دلار با چرخش دیدگاه‌ها

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۱۰ تومانی به نرخ ۴۱۸۰ تومان معامله شد. در روزهای ابتدایی هفته شاهد روند کم‌نوسان نرخ دلار بودیم. پیش‌تر روز یکشنبه برخی معامله‌گران با تقاضای سفته‌بازی در سمت خرید حاضر شدند و رشد اندک نرخ دلار را رقم زدند. اما کاهش قابل توجه حجم معاملات، در کنار احتمال فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و دور شدن از اوج تقاضای ارز تجاری با نزدیک‌تر شدن به پایان سال میلادی عدم توان دلار برای رشد قابل توجه را رقم زد. بنابراین روز دوشنبه تقاضای سفته‌بازی دلار از بازار ارز خارج شد و نرخ دلار نزولی شد. به این ترتیب از هفته سوم آذر شاهد روند کم‌نوسان نرخ دلار در بازه ۴۱۸۰ تا ۴۱۹۰ تومانی هستیم. کم‌تحرکی دلار در سطح مزبور و عدم توان دلار برای رشد می‌تواند حمایت سطح ۴۱۸۰ تومانی را در روزهای آینده بشکند.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

سیگنال دلار به سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 3 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 396 هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی با تعطیلی کریسمس، افت نرخ دلار عامل فشار بر قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی، احتمال تسریع خروج از سیاست‌های انبساطی پولی به دلیل تصویب کاهش مالیات ترامپ و احتمال تقویت رشد اقتصادی فشار را در میان‌مدت بر اونس طلا حفظ کرده است. اما در هفته جاری، پس از شکسته شدن مقاومت سطح ۱۲۶۹ دلاری، احتمال تشدید نوسانات طلا در کانال ۱۲۷۰ دلاری محتمل است. در بازار ارز نیز عدم توانایی دلار برای رشد بیشتر و خروج تدریجی تقاضای ارز تجاری فشار بر دلار را تشدید کرد. پیش‌تر با وجود رشد سکه تا نزدیک سقف یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی، اما تردیدها نسبت به بازارهای اثرگذار مقاومت سطح مزبور را تشدید کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

سایه سیاست‌های انقباضی پولی بر طلا

اونس طلای جهانی در هفته اخیر رشد 5/ 1 درصدی را ثبت کرد. قانون مالیاتی ترامپ پس از ماه‌ها مجادله هفته گذشته مورد تصویب سنا قرار گرفت. اما پیش‌خور شدن این عامل در کنار کم‌واکنشی شاخص دلار به رشد مناسب نرخ تورم و رشد هزینه مصرف‌کننده کم‌نوسانی اونس طلا را رقم زد. با وجود مقاومت سطح ۱۲۶۹ دلاری، شکسته شدن مقاومت سطح مزبور در ساعات پایانی معاملات روز جمعه خوش‌بینی معامله‌گران به تداوم رشد طلا را در هفته جاری رقم زد. اما تشدید نوسانات طلا با کاهش حجم معاملات محتمل است. گلدمن‌ساکس با تصویب قانون مالیاتی ۵/ ۱ هزار میلیارد دلاری ترامپ، چشم‌انداز کاهش بیشتر نرخ بیکاری و تسریع رشد اقتصادی را پیش‌بینی کرد. امری که زمینه تسریع خروج از سیاست‌های انبساطی را تقویت می‌کند. این عامل می‌تواند فشار بر طلا (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد) را تشدید کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

تقویت وام رقیب در برابر «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 9/ 0 درصدی به قیمت 73 هزار و 389 تومان معامله شدند. همچنان شاهد افت تدریجی قیمت اوراق تسهیلات مسکن تا کف 73 هزار تومانی بودیم. آمار معاملات مسکن تهران رشد ۲/ ۲۰ درصدی تعداد معاملات نسبت به آبان و رشد ۴/ ۵۲ درصدی نسبت به آذر سال گذشته و رشد ۴/ ۱۳ درصدی قیمت مسکن را در آذر نسبت به آذر سال گذشته نشان داد. با این وجود کاهش ۵۵/ ۱ درصدی قیمت «تسه»ها در آذر سیگنال شتاب رشد تقاضا از سوی «خانه‌اولی‌»ها را تقویت کرده است. رشد تسهیلات پرداختی از سوی وام صندوق یکم بانک مسکن به بیش از ۳۷۰۰ پرداخت ماهانه در پاییز و افتتاح بیش از ۲۰ هزار حساب در هر ماه پاییز، نسبت به متوسط ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر در سال گذشته به شارژ رشد تقاضای مسکن از سوی «خانه‌اولی‌»ها اشاره دارد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

سیگنال‌های مثبت وزرا به بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا پس از سومین هفته نزولی با رشد ۲ درصدی همراه شد. با تعطیلی کریسمس روز گذشته بازارها تعطیل بودند و در روزهای آتی کاهش قابل توجه حجم معاملات انتظار می‌رود. وزیر نفت عراق با وجود احتمال تاثیرگذاری رشد تولیدات نفت آمریکا، اما با کاهش قابل توجه سطح موجودی نفت تجاری نسبت به بازگشت بازار نفت به تعادل در سه‌ماه اول ۲۰۱۸ ابراز خوش‌بینی کرد. تمدید توافق اوپک و غیراوپک تا پایان ۲۰۱۸ و اظهارات وزیر انرژی روسیه از خروج تدریجی اعضا از توافق خوش‌بینی‌ها به بازار نفت را حفظ کرد. با این وجود، رشد ۱۶ درصدی تولیدات آمریکا از نیمه دوم ۲۰۱۶ فشار بر نفت را حفظ کرده است. اما گلدمن‌ساکس با خوش‌بینی به رشد تقاضا، پیش‌بینی برنت را از ۵۸ دلار به ۶۲ دلار و WTI از ۵۵ دلار به ۵/ ۵۷ دلار افزایش داد.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید