بازار سهام

صعود بورس به کانال جدید

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۴۷ واحدی (۱۵/ ۰ درصدی) در سطح ۹۷ هزار و ۸۶ واحدی ایستاد. دیروز ارزش معاملات به ۵۸ میلیارد تومان (کمترین مقدار از دی ۹۴) رسید. گزارش‌های مناسب اسفند شرکت‌های فولادی، افزایش قیمت فولاد و سنگ آهن در بازارهای آسیا و رشد قیمت مس به کانال ۶۸۰۰ دلار، «فولاد»، «فخوز»، «کگل»، «فملی» و «کاوه» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. با وجود ریسک جنگ تجاری، برداشته شدن محدودیت‌های آلودگی هوای چین و دورنمای رشد ساخت‌وساز این کشور در فصل بهار خوش‌بینی‌ها به فلزات اساسی را حفظ کرده است. رشد نرخ دلار از شرکت‌های صادرات‌محور حمایت می‌کند و با رشد بهای تمام‌شده در صورت‌های مالی شرکت‌ها، در نتیجه احتمال رشد نرخ تورم با افزایش سود اسمی شرکت‌ها می‌تواند بر بازار سهام اثرگذار باشد. همچنان ریسک خروج آمریکا از برجام در هفته‌های آتی وجود دارد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

معاملات کم‌رمق بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت 40 تومانی به نرخ 5050 تومان معامله شد. پس از عبور دلار از سقف 4800 تومانی در آخرین روز معاملاتی سال 96 (28 اسفند)، در اولین روز معاملات سال جدید نرخ دلار با جهش 140 تومانی بالاتر از 5000 تومان قرار گرفت و در ادامه سقف 5100 تومان را نیز لمس کرد. نگرانی‌ها از خروج آمریکا از برجام، پس از دیدار ترامپ با بن‌سلمان، ولیعهد عربستان و انتخاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی در شرایط معاملات کم‌حجم بازار ارز و فعالیت معامله‌گران در بازار غیررسمی از عوامل رشد دلار بود. اما روز گذشته، با عدم تمایل معامله‌گران به انجام معاملات ارزی، نرخ دلار در بازار آزاد کاهش یافت. صرافی‌های بانک‌ها نیز با وجود اعلام نرخ ۴۸۸۸ تومان، اما با توجه به ممانعت از فروش دلار، معاملات ارز برای متقاضیان دچار اختلال شد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

تداوم رشد سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 5 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 730 هزار تومان معامله شد. با وجود نوسان سکه در کانال یک میلیون و 600 هزار تومانی در هفته‌های پایانی اسفند، از ابتدای سال قیمت سکه با جهش بیش از 90 هزار تومانی به کانال یک میلیون و 700 هزار تومانی وارد شد. با وجود افت دلار در روزهای اخیر از سقف 5100 تومانی، اما همچنان چشم‌انداز رشد دلار تداوم روند صعودی سکه را رقم زد. با وجود رسیدن طلای جهانی به کف 1321 دلاری، پنج‌شنبه هفته گذشته اما بازگشت ریسک‌گریزی طلا را  در ساعات پایانی روز دوشنبه به سقف 1345 دلاری رساند. در ادامه شناسایی سود، نوسان طلا بالاتر از سطح 1335 دلاری نیز عامل دیگر حمایت از قیمت سکه شد. همچنان سطح 1350 دلاری مقاومت جدی در برابر رشد طلا است.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

احتیاط طلا در سقف

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1337 دلار معامله شد. با وجود رشد قیمت طلای جهانی تا سطح 1345 دلار (رشد 3/ 1 درصدی) روز دوشنبه، اما فروکش نسبی ریسک‌گریزی معامله‌گران و شناسایی سود روز سه‌شنبه اونس طلا را نزولی کرد. تشدید نگرانی‌ها از جنگ تجاری، روز دوشنبه ریزش بازارهای سهام را رقم زد. اعمال تعرفه آمریکا علیه کالاهای چینی و پاسخ چین با اعمال تعرفه به ۱۲۸ کالای آمریکایی پیش از انتشار گزارش‌های مالی شرکت‌های تکنولوژی، افت سهام این شرکت‌ها را رقم زد. همچنان با وجود افزایش نرخ بهره در نشست اخیر فدرال رزرو، اما احتمال ۳ بار افزایش نرخ بهره (به جای ۴ بار) از طلا حمایت می‌کند. علاوه بر این، با وجود فروکش نسبی نگرانی‌ها از سوی کره شمالی، اما انتخاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تشدید ریسک ژئوپلیتیک عامل دیگر حمایت از طلا است.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

افت شدید حجم معاملات «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 3/ 1 درصدی به قیمت 64 هزار تومان معامله شد. از پایان آبان با کاهش تقاضای اوراق تسهیلات مسکن، افت 8/ 11 درصدی «تسه»ها تا پایان اسفند رقم خورد. با ادامه کاهش تقاضا، روز گذشته برخی نمادها در 59 هزار تومان قرار گرفتند. حجم معاملات اوراق تسهیلات مسکن در ماه اسفند 96 و نیمه اول فروردین (تا 14 فروردین)، افت 99 درصدی نسبت به فروردین سال گذشته را نشان می‌دهد. با وجود رشد 6/ 4 درصدی میانگین قیمت مسکن در اسفند نسبت به بهمن، اما افت ۱/ ۳۳ درصدی تعداد معاملات در بازه مزبور رقم خورد. در ماه‌های اخیر سیگنال‌های ورود نقدینگی همراه با آمارها از رشد پول و کاهش شبه‌پول، نوسانات صعودی قیمت مسکن را تشدید کرد. به صورتی که در معاملات تهران، منطقه ۵ با رشد ۹/ ۴۰ درصدی (در یک سال) بیشترین رشد را داشت.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

نوسان نفت در کف ۲‌هفته

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۳/ ۶۳ دلار معامله شد. با وجود نوسان WTI در سطح ۶۵ دلاری، در ساعات پایانی معاملات روز دوشنبه افت ۳ درصدی نفت به کف ۲‌هفته‌ای (۶۳ دلار) رقم خورد. روز سه‌شنبه نیز شاهد روند کم‌نوسان قیمت نفت در کف ۲هفته بودیم. دورنمای جنگ تجاری با اعمال تعرفه تا ۲۵ درصد بر ۱۲۸ کالای آمریکا از سوی چین در پاسخ به تعرفه‌های آمریکا و رسیدن تولیدات روسیه به سقف ۱۰ماهه (۹۵/ ۱۰ میلیون بشکه در روز) در فوریه بر نفت فشار آورد. با وجود حمایت احتمال خروج آمریکا از برجام و کاهش صادرات ایران، چشم‌انداز رشد تولیدات عراق به ۵/ ۶ میلیون بشکه در روز در ۲۰۲۱  و رشد تولیدات آمریکا برای هشتمین هفته متوالی، فشار بر نفت را حفظ کرده است. کارشناسان افزایش ۲ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری را پیش‌بینی کردند.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید