بازار سهام

بیشترین افت شاخص در سال ۹۷

دیروز شاخص کل بورس با افت ۴۸۱ واحدی (۵/ ۰ درصدی) (بیشترین افت روزانه در سال ۹۷) در سطح ۹۵ هزار و ۵۰۶ واحدی ایستاد. ابهام در بازار ارز، پس از تصمیم دولت برای تعیین دلار ۴۲۰۰ تومان و ابهام نسبت به برجام، افت ۲۲ درصدی ارزش معاملات را نسبت به ۳ هفته ابتدای فروردین رقم زد. عدم عرضه محصولات «فولاد» در بورس کالا همچنین ابهام در نرخ‌گذاری قیمت‌ها «فولاد» در کنار «جم»، «شپدیس»، «کچاد» و «فخوز» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. با وجود رشد مس در کانال ۶۸۰۰ دلاری، همچنان فشار فروش و نوسان روی در کانال ۳۱۰۰ دلاری نیز فشار بر نمادهای تولیدکننده روی را حفظ کرد. در شرایط افت برخی نمادهای خودرویی، برخی نمادها تا سقف ۵ درصدی رشد داشتند. با وجود تداوم ریسک برجام، شناسایی کف قیمتی پس از شکستن سطوح تکنیکال از این نمادها حمایت می‌کند.

31-01

 

بازار ارز

خروج آرام معاملات ارز از فاز احتیاط

دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ ۴۲۰۰ تومان معامله شد. در شرایط اعلام ممنوعیت خرید و فروش اسکناس به صورت فیزیکی، دیروز شنیده ‌شد معدود صرافی‌ها که خارج از ایران شعبه دارند به متقاضیان اعلام کردند که می‌توانند با کارت بانکی در شعبه‌های خارج از ایران اقدام به خرید ارز کنند. با وجود شبهات در این مورد، شنیده شد که در شعبه‌های صرافی‌های ترکیه یا دبی دلار به نرخ ۵۴۰۰ تومان معامله شد. در بازار غیررسمی نیز شنیده‌ها حاکی از افزایش فعالیت معامله‌گران و اعلام سلیقه‌ای نرخ‌ها در بازه ۵۵۰۰ تا ۵۷۰۰ تومان بود. رئیس شورای پول و اعتبار اعلام کرد در شرایط کنونی، تنها وظیفه صرافی‌ها انتقال ارز و خرید ارز حاصل از صادرات غیر نفتی است. با وجود تعیین نرخ 4200 تومان پس از لمس سقف 6 هزار تومانی دلار، پایداری در سطح کنونی دور از انتظار است.

31-02

 

بازار سکه

جهش سکه در ثبات عوامل اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با جهش 50 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 835 هزار تومان معامله شد. در شرایط نوسان طلا در کانال 1340 دلاری و ثبات دلار در سطح 4200 تومان، برای چهارمین روز متوالی شاهد رشد سکه بودیم. با وجود تشدید نوسانات سکه (تا سقف یک میلیون و 984 هزار تومان با لمس سقف 6 هزار تومانی دلار) تعیین دلار 4200 تومانی سکه را به کف یک میلیون و 720 هزار تومان رساند. در شرایط حبس بازه‌ای طلا در کانال ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ دلاری، اما سیگنال بازار آتی سکه، توقف حراج سکه از روز چهارشنبه رشد ۱۱۵ هزار تومانی قیمت سکه در ۴ روز رقم خورد. همچنان رشد دلار در بازار غیررسمی به بالاتر از ۵ هزار تومان و نزدیک شدن به تصمیم ترامپ در مورد برجام عامل حمایت از سکه است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

افت آرام طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1343 دلار معامله شد. با وجود حمله موشکی آمریکا با پشتوانه فرانسه و آمریکا به زیرساخت‌های نظامی سوریه، حمله نکردن به مواضع روسیه در سوریه، کوتاه بودن حملات و پیش‌خور شدن این عامل در کنار تاکید بر عدم تکرار آن از سوی جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا با کاهش ریسک‌گریزی معامله‌گران عامل فشار بر طلا شد. اما افت شاخص دلار نزدیک کف ۳هفته با رسیدن معاملات آتی با چشم‌انداز نزولی شاخص دلار به بیشترین سطح در ۵ سال اخیر، مانع از افت قابل توجه طلا شد. با وجود ارائه چشم‌انداز رشد مناسب اقتصادی آمریکا در صورت‌جلسه نشست اخیر فدرال رزرو، افت نرخ تورم در مارس و سخنان هفته جاری نمایندگان فدرال رزرو عامل اثرگذار بر شاخص دلار هستند. همچنان مقاومت سطح ۱۳۵۰ دلاری در برابر طلا مورد انتظار است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

کم‌نوسانی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد اندک 7/ 0 درصدی به قیمت 62 هزار و 903 تومان معامله شدند. پس از بازگشت پرشتاب «تسه»ها از کف 58 هزار تومانی، در روزهای اخیر شاهد ثبات نسبی و روند کم‌نوسان قیمت‌ها نزدیک سطح 63 هزار تومانی بودیم. از اسفند با تشدید روند صعودی قیمت مسکن، شاهد احتیاط در متقاضیان مصرفی مسکن بودیم. امری که افت ۳/ ۳ درصدی «تسه»ها را در اسفند به دنبال داشت. همچنان نزدیک شدن به تابستان و سیگنال‌های ورود نقدینگی رشد تقاضا را محتمل کرده است. از سمت عرضه، براساس آمارهای بانک مرکزی پس از افت ۲۸ درصدی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ۲ سال ۹۴ و ۹۵، در سه فصل ابتدایی سال ۹۶ رشد سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را حدود ۲۰ درصد نسبت به ۳ فصل ابتدای ۹۵ شاهد بودیم. امری که سیگنال خروج سمت عرضه از رکود است.

31-05

 

بازار نفت

افت نفت از سقف ۳ ساله

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۶۶ دلار معامله شد. عدم تشدید تنش‌ها نه از لحاظ دیپلماتیک و نه از لحاظ نظامی پس از حمله نظامی آمریکا، فرانسه و انگلیس به مواضع نظامی شیمیایی سوریه افت نفت از سقف ۳ساله (۳۹/ ۶۷ دلار) را رقم زد. بنابراین چشم‌انداز تشدید عرضه شیل با افزایش (۷ موردی) تعداد دکل‌های نفتی به بالاترین سطح از مارس ۲۰۱۵ در کنار رشد ۲۵ درصدی تولیدات آمریکا از نیمه دوم ۲۰۱۶ عامل فشار بر نفت است. با وجود این، به دلیل وجود بکواردیشن در برنت (بالاتر بودن قیمت معاملات آتی در آینده نسبت به معاملات کنونی) معاملات آتی با چشم‌انداز رشد قیمت نفت (با کسب سود از اختلاف قیمت‌ها) به رکورد ثبت‌شده (۶۴۰ میلیون بشکه) رسیده است. همچنان ریسک خروج آمریکا از برجام و واکنش روسیه به تحریم‌های آمریکا ریسک ژئوپلیتیک را حفظ کرده است.

31-06