بازار سهام

عقب‌نشینی آرام شاخص

شاخص کل بورس با افت ماهانه ۸/ ۰ درصدی مواجه شد. نزدیک شدن به زمان تصمیم ترامپ در مورد برجام، اقدام ستاد اقتصادی دولت برای تعیین نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان با تشدید ریسک سیستماتیک، افت ۳۰ درصدی ارزش معاملات (میانگین ۹۳ میلیارد تومانی) را نسبت به اسفند رقم زد و تغییر مالکیت ۱۹۵ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها را در فروردین به دنبال داشت. در بازارهای جهانی نیز ریسک ژئوپلیتیک، چشم‌انداز جنگ تجاری میان آمریکا و چین در کنار دورنمای تحریم روسیه، رشد نفت به سقف ۳‌سال، آلومینیوم به سقف ۷ساله (۲۵۳۰ دلار) و بازگشت روی از کف ۳۱۰۰ دلار را رقم زد. همچنان شناسایی کف قیمتی پس از افت‌های اخیر، گزارش عملکرد سالانه و ماه اخیر شرکت‌ها به ویژه فلزات اساسی، نزدیک شدن به فصل مجامع و چشم‌انداز رشد قیمت‌ها با افزایش سود اسمی شرکت‌ها عوامل اثرگذار بر شاخص است.  

31-01

 

بازار ارز

فشار نرخ دستوری بر دلار

هر دلار آمریکا با افت ماهانه 9/ 13 درصدی به نرخ 4200 تومان معامله شد. پس از روند کم‌نوسان دلار در بازه 5000 تا 5100 تومان در نیمه اول فروردین، تشدید تقاضای دلار از 18 فروردین، امنیتی شدن بازار و سیگنال‌های غیربازاری به دلار، با تشدید نوسانات صعودی دلار را در میانه معاملات دوشنبه 21 فروردین به سقف 6 هزار تومانی نیز رساند. در ادامه ستاد اقتصادی دولت با غیرمجاز کردن معاملات فیزیکی ارز توسط صرافی‌ها، اعلام نرخ دلار در سطح 4200 تومان و حذف ارز مبادله‌ای، اقدام به سرکوب تقاضای دلار کرد. با این وجود، همچنان شاهد معاملات غیررسمی در بازار در سطوح بالاتر از ۵ هزار تومانی بودیم. با‌وجود چشم‌انداز عدم پایداری و اعلام مقامات از شناوری دلار در بازه ۵ تا ۶ درصدی، اما نرخ دلار در ۸ روز معاملاتی اخیر در سطح ۴۲۰۰ تومان تثبیت شد.

31-02

 

بازار سکه

رکورد جهش سکه در فروردین

هر سکه طرح جدید با رشد ماهانه 8/ 12 درصدی به قیمت یک میلیون و 826 هزار تومان معامله شد. در شرایط حبس بازه‌ای طلا در کانال ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ دلاری و تثبیت دلار در سطح ۴۲۰۰ تومان، سیگنال‌های بازار آتی، توقف حراج سکه و نگاه سکه به معاملات غیررسمی دلار از سکه حمایت کرد. با‌وجود تشدید نوسانات سکه با اقدام اخیر دولت برای تعیین نرخ دلار در سطح ۴۲۰۰ تومانی، (افت ۲۶۴ هزار تومانی در ۲ روز) در هفته جاری معاملات سکه روند نسبتا متعادلی داشتند. همچنان با چشم‌انداز رشد نرخ بهره آمریکا سقف ۱۳۵۵ دلاری در برابر طلا مقاومت می‌کند. با‌وجود توقف پیش‌فروش سکه با سررسید یک‌ماهه برای بستن پنجره آربیتراژی، همچنان برخی معتقدند افزایش عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌‌شده مانع از رشد قابل توجه قیمت سکه است، اما تصمیم ترامپ و تحولات ارزی بر بازارها اثرگذار خواهند بود.

31-03

 

بازار طلای جهانی

تداوم حبس بازه‌ای طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1342 دلار معامله شد. روز پنج‌شنبه با افت بازارهای سهام با سهام شرکت‌های تکنولوژی، طلا تا سقف ۱۳۵۵ دلاری رشد داشت، اما مجددا به بازه ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ دلاری بازگشت. با‌وجود رشد نرخ تورم کمتر از پیش‌بینی‌ها، اما همچنان ریسک‌های ژئوپولیتیک و دورنمای تحریم‌های روسیه، افزایش قیمت نفت به سقف ۳ ساله، رشد قیمت فلزات از کف‌های پیشین را رقم زد. امری که با چشم‌انداز تشدید نرخ تورم، نرخ بهره اوراق قرضه ۱۰ساله را به ۹/ ۲ درصد، بالاترین سطح از فوریه رساند. روز جمعه رشد شاخص دلار، با افت پوند به دلیل کاهش احتمال افزایش نرخ بهره بانک انگلیس فشار بر طلا را تشدید کرد. در هفته جاری نشست بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن در کنار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا از جمله تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه اول آمریکا بر طلا اثرگذار هستند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

ششمین ماه نزولی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 6 درصدی به قیمت 62‌هزار و 989 تومان معامله شدند. اوراق تسهیلات مسکن با ثبت ششمین ماه متوالی نزولی در فروردین به میانگین ۶۲ هزار و ۸۰۵ تومان رسیدند. با تشدید نوسانات صعودی قیمت مسکن در ماه‌های پایانی سال، در نتیجه  تقویت احتیاط میان متقاضیان مصرفی مسکن، پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، جذابیت وام مسکن یکم (وام رقیب) و افزایش عرضه اوراق، قیمت «تسه»ها را در مسیر نزولی قرار داد. در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۲۱ درصد قرار گرفته است. باوجود افت «تسه»ها در نیمه اول فروردین با کاهش حجم معاملات تا کف ۵۸ هزار تومانی، اما در ادامه شاهد بازگشت اوراق از کف مزبور بودیم. همچنان با نزدیک شدن به تابستان، رشد آرام «تسه»ها مورد انتظار است.

31-05

 

بازار نفت

نوسان نفت در سقف 3ساله

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 2/ 68 دلار معامله شد. WTI روز پنج‌شنبه تا نزدیک سقف 70 دلاری (5/ 69 دلار) بالاترین سطح از دسامبر 2014 رسید. کاهش 1/ 1 میلیون بشکه موجودی نفت تجاری در هفته اخیر از نفت حمایت کرد. شنیده‌ها از نشست کمیته فنی مشترک اوپک و روسیه در جده، از رسیدن موجودی نفت تجاری تنها ۱۲ میلیون بشکه بالاتر از میانگین ۵‌ساله از نفت حمایت کرد. گلدمن‌ساکس در یادداشتی رشد تقاضا را در سه‌ماهه اول ۲۰۱۸، به میزان ۵۵/ ۲ میلیون بشکه در روز (بالاترین سطح از سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۰) اعلام کرد. همچنان ریسک‌های ژئوپلیتیک و احتمال خروج آمریکا از برجام با تخمین‌ها از کاهش صادرات از صفر تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز طی ۶ ماه از نفت حمایت می‌کند، اما رشد تولیدات آمریکا به ۵۴/ ۱۰ میلیون بشکه در روز فشار را بر نفت حفظ کرده است.

31-06