بازار سهام

شناسایی فرصت خرید سهام

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۳۱۶ واحدی (۳۴/ ۰ درصدی) به کانال ۹۳ هزار واحدی بازگشت. پس از افت ۲ درصدی شاخص طی ۶ روز، شناسایی کف قیمتی و انتظار طرح ۲فوریتی ارزی به مجلس از شاخص حمایت کرد. «فولاد» با شناسایی کف قیمتی و عرضه مناسب بورس کالا از سایر نمادهای فولادی‌ حمایت کرد. در تعطیلی بورس کالای لندن (LME)، بدون نتیجه ماندن مذاکرات تجاری چین و آمریکا (تقاضای آمریکا برای کاهش دو‌سومی مازاد تراز تجای ۳۳۷ میلیارد دلاری چین با آمریکا) و حرکت شاخص دلار در سقف ۴ماهه فشار بر فلزات را حفظ کرده است. اما ارزندگی سهام، تولیدکنندگان روی «فاسمین»، «فسرب» و مس «فباهنر» را در کنار اکثر فلزات اساسی صعودی کرد. عبور نفت اوپک از ۷۰ دلار و نوسان در سقف ۳ساله از پالایشی‌ها حمایت کرد. با وجود تداوم ریسک برجام، حضور حقیقی‌ها در سمت خرید افزایش یافت.

31-01

 

بازار ارز

کاهش التهابات در بازار ارز مرزی

دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر در نرخ ۴۲۰۰ تومان ثابت ماند. پس از تعیین دلار ۴۲۰۰ تومان، فروکش تدریجی هیجانات دلار غیررسمی را به دلار مرزی نزدیک کرد و در نیمه اول کانال ۵۰۰۰ تومانی قرار داد. اما از میانه هفته گذشته تشدید روند صعودی دلار در معاملات پشت خطی، نرخ دلار در مناطق مرزی را همراه و بالاتر از ۶ هزار تومان قرار داد. در ابتدای هفته جاری با تشدید نوسانات و سیگنال‌های نادرست در بازار غیرشفاف، نرخ دلار تا سقف ۶۹۰۰ تومان نیز افزایش یافت. اما فشار عرضه با تغییر روند دلار را در میانه معاملات یکشنبه به ۶۴۰۰ تومان بازگرداند. فروکش نسبی هیجانات، افت اندک دلار غیررسمی در کانال ۶۴۰۰ و کاهش بیشتر دلار در مناطق مرزی، ۶۰۹۰ تومان در هرات و ۶۱۶۰ تومان در سلیمانیه را رقم زد. دورنمای ارائه طرح ارزی مجلس می‌تواند مورد توجه معامله‌گران قرار گیرد.

31-02

 

بازار سکه

بازگشت سکه زیر کف 2 میلیون تومان

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 70 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 950 هزار تومان معامله شد. با وجود توقف پیش‌فروش سکه، افت آرام طلای جهانی و فروکش هیجانات در معاملات غیررسمی دلار و مناطق مرزی، حمایت کف 2 میلیون تومانی سکه را شکست. پیش‌تر با وجود روند نزولی طلای جهانی تا کف 4‌ماهه (1304 دلار)، با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل ترامپ برای تصمیم در مورد برجام، نرخ دلار در معاملات پشت خطی روند صعودی در پیش گرفت و روز یکشنبه سقف 6900 تومانی را نیز لمس کرد. موضوعی که قیمت سکه را در مقطعی بالاتر از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قرار داد. اما در ادامه، افت دلار در میانه معاملات یکشنبه تا ۶۴۰۰ و روز دوشنبه افت آن در مناطق مرزی نزدیک ۶۱۰۰ تومان در کنار چشم‌انداز عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده فشار بر سکه را تشدید کرد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

فشار شاخص دلار بر طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1312 دلار معامله شد. پس از افت حدود 45 دلاری طلای جهانی طی 3 هفته، دیروز طلا در محدوده منفی آغاز به کار کرد. تداوم رشد شاخص دلار در سقف 4ماهه، با وجود رشد اشتغال و نرخ دستمزد کمتر از پیش‌بینی‌ها، اما افت سفارشات کارخانه‌ای آلمان بیش از پیش‌بینی‌ها در ادامه سایر آمارهای نامناسب اقتصادی اروپا با افت یورو، از شاخص دلار حمایت کرد. همچنین با وجود خروج بانک‌های مرکزی از سیاست‌های به شدت انبساطی در کنار رشد نرخ تورم و دورنمای پایان چرخه رونق اقتصادی، گلدمن‌ساکس با چشم‌انداز رشد اقتصادی، همچنان بازارهای پرریسک‌ را مناسب سرمایه‌گذاری اعلام کرد. رخدادی که در کنار دورنمای رشد تدریجی شاخص دلار می‌تواند فشار بر طلا را تشدید کند. سخنان ماریو دراگی، جروم پاول، تورم آمریکا و آمارهای چین بر بازارها اثرگذار است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

رفت و برگشت آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 4/ 2 درصدی به قیمت 65 هزار و 388 هزار تومان معامله شدند. در روزهای اخیر شاهد تشدید نوسانات قیمت مسکن بودیم. با اینکه پیش‌تر قیمت اوراق تا سطح ۶۷ هزار تومان نیز رشد داشتند، دیروز قیمت آخرین معامله برخی اوراق مجددا تا سطح ۶۵ هزار تومانی نیز افت داشت. از ابتدای آبان با خروج از فصل اوج تقاضا در کنار تشدید نوسانات صعودی قیمت مسکن (رشد ۵/ ۲۹ درصدی قیمت در فروردین سال جاری نسبت به فروردین گذشته) و تقویت احتیاط میان معامله‌گران، افت ۲۰ درصدی قیمت «تسه»ها تا پایان فروردین سال جاری رقم خورد. اما شناسایی کف قیمتی و افزایش تدریجی تقاضا، قیمت اوراق را از کف ۶۰ هزار تومانی (۳ اردیبهشت) با رشد اندکی همراه کرده است. همچنان نوسانات بازارهای موازی و نزدیک شدن به تابستان عوامل اثرگذار بر بازار مسکن هستند.

31-05

 

بازار نفت

سقف‌شکنی WTI

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۷۰ دلار معامله شد. نزدیک شدن به تصمیم ترامپ درباره برجام (۱۲ مه) در کنار تشدید بحران اقتصادی ونزوئلا WTI را برای اولین بار از نوامبر ۲۰۱۴ بالاتر از ۷۰ دلار قرار داد. با وجود اعلام مقامات آمریکا از احتمال تشکیل توافق جدید (در صورت خروج از برجام)، وزیر امور خارجه کشورمان این امر را «غیرقابل‌مذاکره» دانست. با وجود سناریوهای مختلف، خروج آمریکا از برجام می‌تواند کاهش ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز صادرات ایران طی ۶ ماه را به دنبال داشته باشد. با وجود این، کارشناسان معتقدند در حال حاضر عامل خروج آمریکا از برجام، در نفت پیش‌خور شده است و افت حداقل ۵ دلاری در صورت ادامه توافق را محتمل می‌دانند. همچنان رشد تولیدات غیراوپک و رشد تولیدات آمریکا نزدیک تولیدات روسیه فشار را بر نفت حفظ کرده است.

31-06