بازار سهام

استراحت شاخص پس از ۱۴ روز

دیروز شاخص کل بورس پس از ۱۴ روز صعودی با افت ۱۶۸ واحدی (۱۸/ ۰ درصدی) مواجه شد. با وجود رشد آرام دلار رسمی از کف ۴۲۰۰ تومانی، اما افت نفت با فشار بر پالایشی‌ها، «شبندر» و «کگل»، با شناسایی سود بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. اما دیگر نماد سنگ آهنی، «کچاد» با نرخ فروش مناسب بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. شناسایی سود پس از رشد اکثر نمادهای فلزات اساسی نزدیک سقف مجاز روزانه، فشار بر فلزات اساسی را تشدید کرد. با وجود کاهش سودآوری لاستیکی‌ها در سال ۹۶، افزایش نرخ فروش محصولات در گزارش‌های ماهانه از جمله در «پکرمان» و «پسهند» رشد دسته‌جمعی این نمادها را رقم زد. اما رقابت سنگین با محصولات وارداتی و تمایل به کسب سودهای کوتاه‌مدت، پایداری رشد این سهام را همانند سایر گروه‌های کوچک‌تر (از جمله انبوه‌سازی) دور از انتظار کرده است.

31-01

 

بازار ارز

تشدید فضای امنیتی بازار غیررسمی ارز

دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ 4211 تومان معامله شد. شاهد شرایط انتظاری برای راه‌اندازی سامانه «نیما» هستیم. در بازار غیررسمی، پس از دو بار تلاش ناکام دلار برای عبور از سقف 6300 تومانی، در روزهای اخیر شاهد کم‌نوسانی دلار زیر سطح 6250 تومان بودیم. پیش‌تر دلار در بازار ارز مرزی پایین‌تر از دلار غیررسمی بود. بخشی از اختلاف قیمت به دلیل پریمیوم ریسک ناشی از فضای امنیتی و غیرمجاز بودن معاملات ارزی در بازار غیررسمی بود. دیروز هشدارهای جدی‌تر به معامله‌گران پشت خطی از طریق ارسال پیامک با کاهش حجم معاملات نرخ دلار غیررسمی را زیر سطح ۶۲۵۰ تومان حفظ کرد. اما نرخ دلار مرزی با رشد همراه و همگرایی نرخ دلار دو بازار رقم خورد. افزایش دلار جهانی به سقف ۵ماهه با رشد تقاضای آربیتراژی و احتمال کاهش صادرات نفت (درآمدهای ارزی) بر بازار ارز اثرگذار است.

31-02

 

بازار سکه

سیگنال بازار آتی به سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 18 هزار تومانی به قیمت 2 میلیون و 41 هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی و افت آرام دلار غیررسمی، سیگنال بازار آتی عامل حمایت از سکه شد. در بازار طلای جهانی با وجود تعطیلی بازار آمریکا و انگلیس در روز دوشنبه، روند شاخص دلار و احتمال افزایش نرخ بهره در نشست ژوئن می‌تواند حمایت کف ۱۳۰۰ دلاری را بشکند. روند بازارهای سهام نیز بر طلا اثرگذار است. در بازار غیررسمی دلار، شاهد کم‌نوسانی دلار زیر سطح ۶۲۵۰ تومان بودیم. اما رشد نرخ دلار در مناطق مرزی سیگنالی برای چشم‌انداز افزایشی نرخ دلار است. بنابراین در بازار آتی سکه قیمت سکه با سررسید تیر در کانال ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی قرار داشت. همچنان تردیدها نسبت به طلای جهانی و عرضه‌ سکه‌های پیش‌فروش‌شده فشار را بر سکه حفظ کرده است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

تردید در حمایت کف 1300 دلاری

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 72/ 0 درصدی همراه شد. رشد یورو و بازگشت ریسک‌های ژئوپلیتیک و ریسک جنگ تجاری با افت شاخص دلار از سقف ۵ماهه طلا را از کف ۱۲۸۱ دلاری به بالاتر از ۱۳۰۰ دلار رساند. اما چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در نشست ژوئن فدرال رزرو، مقاومت سقف تکنیکال ۱۳۰۷ دلاری را در برابر طلا تشدید کرد. روز جمعه با افت پوند به کف ۵‌ماهه با نگرانی‌‌ها نسبت به کند شدن رشد اقتصادی انگلیس و ریسک‌های ناشی از «برگزیت» شاخص دلار به سقف ۵ماهه و طلا به کف ۱۳۰۰ دلاری نزدیک شد. با وجود تعطیلی بازارهای آمریکا و انگلیس روز دوشنبه، بازبینی GDP سه‌ماه اول ۲۰۱۸ و آمار اشتغال آمریکا مورد توجه است. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۸ کارشناس) ۱۱ نفر روند صعودی، ۴ کارشناس حرکت نزولی و ۳ نفر حرکت خنثی را پیش‌بینی کردند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

نوسانات صعودی آمار مسکن در اردیبهشت

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۴/ ۲ درصدی به قیمت ۶۴ هزار و ۴۷۰ تومان معامله شدند. پس از افت قیمت «تسه»ها مطابق روال ماه‌های اخیر در ابتدای ماه تا کف ۶۲ هزار تومانی روز شنبه، دیروز شناسایی کف قیمتی و رشد آرام تقاضا قیمت اوراق را نزدیک میانگین ۶۵ هزار تومان قرار داد. در گزارش مسکن بانک مرکزی رشد ۷/ ۲۷۸ درصدی تعداد معاملات مسکن تهران نسبت به فروردین نشان داده شده است. اما پیش‌تر در اسفند شاهد افت ۳۳ درصدی و در فروردین افت ۵۹ درصدی تعداد معاملات مسکن ماهانه بودیم. همچنین پس از افت ۲ درصدی میانگین قیمت مسکن در فروردین، در اردیبهشت رشد ۲/ ۸ درصدی میانگین قیمت مسکن ماهانه و رشد ۸/ ۳۴ درصدی نسبت به سال گذشته رقم خورد. بنابراین به نظر می‌رسد خروج معامله‌گران از لاک احتیاطی با نزدیک شدن به تابستان رشد تدریجی «تسه»ها را به دنبال داشته باشد.

31-05

 

بازار نفت

چشم‌انداز تشدید تنش‌ اوپک و غیراوپک

هر بشکه نفت خام آمریکا پس از ۲ هفته صعودی با افت ۸/ ۴ درصدی مواجه شد. چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی روسیه و عربستان پس از ۱۷ ماه، در پایان نشست سن‌پترزبورگ افت ۲/ ۴ درصدی WTI‌ را طی ۲ روز از سقف ۵/ ۳ ساله رقم زد. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در مورد تغییر رویه عربستان (که پیش‌تر تمایل به افزایش قیمت نفت به ۸۰ دلار داشت) اظهار کرد در پاسخ به ترامپ که اوپک را به «بالا نگه داشتن مصنوعی قیمت نفت» متهم کرد، اوپک و متعهدانش (۲۴ کشور) قصد رساندن پایبندی به توافق به ۱۰۰ درصد (از ۱۵۲ درصد در آوریل) را دارند. امری که می‌تواند تشدید تنش‌ها در نشست آتی اوپک در ژوئن را رقم بزند. رشد (۱۵ موردی) تعداد دکل‌های نفتی شیل و حرکت شاخص دلار در سقف ۵ ماهه نیز فشار بر نفت را تشدید کرد.

31-06