بازار سهام

افت آرام شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ۹۶ واحدی (۱/ ۰ درصدی) در سطح ۹۵ هزار و ۵۳۰ واحدی ایستاد. پس از ۱۴ روز صعودی، از یکشنبه بورس وارد فضای استراحت شد. بازگشایی «خساپا»، پس از برگزاری مجمع و شناسایی زیان به‌دلیل رشد قابل توجه قیمت فلزات اساسی و محصولات پلیمری، عدم تخصیص ارز مبادله‌‌ای به قطعه‌‌سازان و رشد هزینه‌های مالی بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشت. با وجود فشار فروش در پالایشی‌ها با تداوم روند نزولی قیمت نفت، حضور حقوقی‌ها در سمت خرید «شپنا»، «شبندر» در کنار «ومعادن» با سهم بیش از ۵۰ درصدی سنگ آهنی‌ها، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. در شرایط کم‌نوسانی قیمت جهانی فلزات (مس در ۶۸۰۰ و روی در ۳۰۰۰ دلار) اکثر نمادهای فلزی به جز تک‌نمادها از جمله «فسرب» با رشد نرخ فروش روی در گزارش ماهانه، در فضای منفی معامله شدند.

31-01

 

بازار ارز

سه سیگنال به بازار ارز غیررسمی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد یک و نیم تومانی به نرخ 5/ 4212 تومان معامله شد. پس از رسیدن دلار در بازار غیررسمی به کف 6100 تومانی در روزهای پایانی اردیبهشت، در ادامه شاهد حمایت کف مزبور بودیم و به تدریج رشد دلار در بازار غیررسمی رقم خورد. با این وجود، شناسایی ارزش ذاتی در کانال 6200 تومانی و کاهش حجم معاملات با تشدید فضای امنیتی معاملات غیررسمی بازار ارز مقاومت سطح 6300 تومان را در مقابل دلار تشدید کرد. اما با رشد نرخ دلار در مناطق مرزی در پایان روز دوشنبه، رشد نرخ حواله‌ای درهم به ۱۷۰۰ تومان و شرایط انتظاری برای نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا، نرخ دلار را پس از ۶ روز معاملاتی بالاتر از ۶۳۰۰ تومان قرار داد. همچنان نتیجه نشست اتحادیه اروپا و نوسان دلار جهانی در سقف ۵ماهه عوامل اثرگذار بر بازار ارز هستند.

31-02

 

بازار سکه

چهارمین روز صعودی سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 19 هزار تومانی برای چهارمین روز متوالی صعودی و به قیمت دو میلیون و 60 هزار تومان معامله شد. در بازار طلای جهانی در شرایط پایین بودن حجم معاملات، حمایت کف 1300 دلاری طلا شکسته شد. همچنان روند شاخص دلار و بازارهای سهام بر طلا اثرگذار است. در بازار ارز غیررسمی، پس از ۶ روز نوسان دلار در کانال ۶۲۰۰ تومانی، برگزاری نشست اتحادیه اروپا در مورد «برجام» و رشد نرخ حواله‌ای درهم دلار غیررسمی را بالاتر از ۶۳۰۰ تومان رساند. در نتیجه با رشد تقاضای محافظه‌کارانه و خوش‌بینی به دلار، سکه به روند صعودی ادامه داد. سیگنال بازار آتی سکه با عبور سررسید دی از سقف ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی عامل دیگر حمایت از سکه شد؛ با این وجود برخی معتقدند سیگنال بازار نقدی، عامل جهش بازار آتی سکه است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

طلا زیر کف 1300 دلاری

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1297 دلار معامله شد. با وجود نوسان طلا زیر سطح 1307 دلار، اما در ساعات پایانی روز جمعه با افت پوند به کف 5 ماهه (با نگرانی‌ها نسبت به رشد اقتصادی انگلیس و ریسک‌های خروج از اتحادیه اروپا) رشد شاخص دلار به سقف ۵ماهه طلا را به کف ۱۳۰۰ دلاری نزدیک کرد. روز دوشنبه، با وجود تعطیلی بازار انگلیس و نیمه‌تعطیلی بازارهای آمریکا، حمایت کف ۱۳۰۰ دلاری طلا شکسته شد. بازگشت احتمال دیدار رهبر کره شمالی با ترامپ، عامل فشار بر طلا شد. همچنان افت یورو با احتمال تضعیف اتحادیه اروپا با چشم‌انداز تشکیل دولت موتلفه احزاب پوپولیست ایتالیا، نوسان شاخص دلار نزدیک سقف ۵ماهه را تداوم بخشید. دیدار وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه، آمار اشتغال آمریکا و بازبینی GDP سه‌ماهه اول این کشور بر طلا اثرگذار است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

جهش قیمت مسکن در اردیبهشت

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با رشد ۸/ ۰ درصدی به قیمت ۶۴ هزار و ۹۷۵ تومان معامله شدند. پس از رسیدن قیمت اوراق تسهیلات مسکن به کف ۶۰ هزار تومانی در ابتدای اردیبهشت، در ادامه شناسایی کف قیمتی و رشد تدریجی تقاضا، عامل حمایت از «تسه»ها شد. اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان حبس بازه‌ای «تسه»ها در کانال ۶۲ تا ۶۷ هزار تومان را رقم زد. با وجود افت ۳۳ و ۵۹ درصدی تعداد معاملات ماهانه تهران در اسفند و فروردین (به دلیل جهش ۱۵ درصدی قیمت مسکن در ۳ ماه زمستان) اما در اردیبهشت رشد ۷/ ۲۷۸ درصدی تعداد معاملات صورت گرفت و میانگین قیمت مسکن تهران با رشد ماهانه ۲/ ۸ درصدی، بیشترین رشد ماهانه در ۶ سال اخیر رقم خورد. رشد تقاضای سرمایه‌گذاری و تشدید نوسانات بازارهای موازی را می‌توان از جمله عوامل جهش قیمت مسکن دانست.

31-05

 

بازار نفت

افت 7/ 1 درصدی نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 66 دلار معامله شد و شاهد تداوم روند نزولی نفت بودیم. چشم‌انداز افزایش عرضه تولیدات اوپک و غیراوپک به میزان حدود یک میلیون بشکه در روز از نیمه دوم 2018 و رساندن سطح تعهد اوپک به 100 درصد (از 152 درصدی در آوریل) پس از نشست وزرای انرژی در سن‌پترزبورگ روند نزولی نفت را تشدید کرد. پیش‌تر آمریکا اوپک را متهم به «بالا نگه داشتن مصنوعی قیمت‌ها» کرده بود و آژانس بین‌المللی انرژی با رشد قیمت، دورنمای کاهش تقاضا را پیش‌بینی کرده بود. موسسه JBC Energy اعلام کرد با چشم‌انداز کمبود عرضه ۸۲۵ هزار بشکه در روز در نیمه دوم ۲۰۱۸، رشد تدریجی یک میلیون بشکه در روز می‌تواند سرعت افت موجودی‌ها را کاهش دهد. قراردادهای آتی صندوق‌های پوشش ریسک با چشم‌انداز رشد قیمت برنت، به کمترین سطح در یک سال اخیر رسید.

31-06