بازار سهام

فشار پالایشی‌ها بر شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۶۱ واحدی (۱۷/ ۰ درصدی) در سطح ۹۵ هزار و ۹۱۶ واحدی ایستاد. با شناسایی سود پس از عبور اخیر از سقف تاریخی، «فولاد» در کنار نمادهای پالایشی با بازگشایی «شپنا» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. عدم تمدید قرارداد «شپنا» با شریک کره‌ای، بحران کم‌آبی در استان اصفهان (عامل ریسک عملیاتی از جمله در فولاد مبارکه) در کنار افت حدود ۸ درصدی برنت از سقف ۵/ ۳ ساله در ۳ هفته اخیر، عوامل فشار بر پالایشی‌ها شد. با وجود ابهام در سیاست‌های ارزی دولت در مورد پتروشیمی‌ها، خوش‌بینی به رشد سود از نمادهای پتروشیمی حمایت می‌کند. بنابراین «جم» و هلدینگ «تاپیکو» از نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص بودند. بازگشایی «خودرو» پس از تعدیل منفی ۵۰ درصدی سود سال ۹۶ در کنار رشد بهای تمام‌شده و هزینه‌های مالی سنگین، فضای منفی خودرویی‌ها را تشدید کرد.

31-01

 

بازار ارز

واگرایی نرخ دلار در دو بازار

دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ ۴۲۲۱ تومان معامله شد. با وجود رشد ۵/ ۰ درصدی نرخ دلار رسمی از ۳۱ اردیبهشت، پس از ۵ هفته ثبات، در بازار غیررسمی شاهد تشدید نوسانات صعودی نرخ دلار هستیم. در هفته دوم خرداد با نزدیک شدن به تعطیلات و رشد تقاضای مسافری در کنار افزایش نرخ حواله‌ای درهم مقاومت سقف ۶۳۰۰ تومانی دلار شکسته شد. در هفته نیمه‌تعطیل گذشته افزایش هیجانات در بازار غیررسمی با دورنمای شروع مجدد غنی‌سازی هسته‌ای روند صعودی دلار را شدت بخشید. روز گذشته در بازار غیررسمی دلار مرز ۶۷۰۰ تومان را نیز لمس کرد. اما در ادامه به کانال ۶۶۰۰ تومانی بازگشت. همچنان راه‌اندازی سامانه «نیما» و شنیده‌ها از ایجاد مشوق‌هایی برای صادرکنندگان برای استفاده از این سامانه، احتمال کاهش صادرات نفت با بازگشت تحریم‌های آمریکا از آبان و تقاضای محافظه‌کارانه عوامل اثرگذار بر بازار ارز هستند.

31-02

 

بازار سکه

3 کانال‌شکنی سکه در 4 روز

دیروز هر سکه طرح جدید با جهش 155 هزار تومانی به قیمت 2 میلیون و 465 هزار تومان معامله شد. لمس سقف 6700 تومانی دلار غیررسمی، نزدیک شدن به عید فطر و تغییر انتظارات با عوامل غیراقتصادی عامل جهش سکه شد. با شکسته شدن رکورد رشد روزانه، سکه نزدیک سقف ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی قرار گرفت. پس از جهش ۷/ ۱۳ درصدی سکه در ۴ هفته اخیر (۲۶۹ هزار تومان) در ۲ روز اخیر جهش ۲۳۵ هزار تومانی سکه رقم خورد. عبور سکه از مرز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی و قرار گرفتن خریداران در موقعیت خرید ۳ کانال‌شکنی سکه را در ۴ روز رقم زد. به این ترتیب سکه از ابتدای سال بازدهی ۳/ ۵۲ درصدی را ثبت کرد. در بازار آتی، سکه سررسید تیر به ۲ میلیون و ۵۱۰ و سررسید دی به ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسید.

31-03

 

بازار طلای جهانی

سیگنال بانک‌های مرکزی به طلا

هر اونس طلای جهانی با رشد 45/ 0 درصدی همراه شد. احتمال 3 بار دیگر افزایش نرخ بهره در سال 2018 از جمله در نشست هفته جاری فدرال رزرو، فشار را بر طلا حفظ کرده است. از ابتدای ژوئن طلای جهانی کمترین بازه نوسان (7/ 13 دلار) از آگوست 2011 (1291 تا 1304 دلاری) را ثبت کرد. با وجود پایان نشست پرتنش گروه 7 (G7) بدون نتیجه خاص و قرار بر ادامه مذاکرات تجاری میان 7 اقتصاد برتر  تداوم ریسک تجاری تا حدی از طلا حمایت می‌کند. نشست روز سه‌شنبه میان رهبر کره شمالی و ترامپ، نشست فدرال رزرو، جلسه بانک مرکزی اروپا با احتمال ارائه زمان خروج از سیاست‌های خرید اوراق قرضه دولتی و نشست بانک ژاپن بر طلا اثرگذار است. در نظرسنجی کیتکو (از ۱۷ کارشناس) ۱۰ نفر روند صعودی، ۴ کارشناس حرکت نزولی و ۳ نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

روند کم‌نوسان «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 4/ 0 درصدی به قیمت 64 هزار و 521 تومان معامله شدند. همچنان شاهد روند کم‌نوسان «تسه»ها نزدیک میانگین سطح 64 هزار و 500 تومانی هستیم. نرخ سود واقعی وام در سطح 1/ 21 درصدی قرار گرفته است. از ابتدای آذر با کاهش رشد شبه‌پول و سیگنال‌های ورود نقدینگی به بازار مسکن، جهش ۱۵ درصدی قیمت مسکن در سه ماه زمستان در تهران رقم خورد. با وجود افت ۲ درصدی میانگین قیمت مسکن در فروردین، در اردیبهشت جهش ۲/ ۸ درصدی (بیشترین رشد ماهانه در ۶ سال اخیر) را شاهد بودیم. آمارهای تورم تولیدکننده مسکن و رشد ۹/ ۲۷ درصدی شاخص کل در ۳ فصل ابتدایی سال ۹۶ نسبت به دوره مشابه سال ۹۵ (شامل جهش ۵/ ۷۲ درصدی قیمت آهن‌آلات، ۳۹ درصدی شیرآلات بهداشتی و ۳۰ درصدی گروه سیمان و چوب) از جمله عوامل رشد قیمت مسکن است.

31-05

 

بازار نفت

نگاه معامله‌گران به نشست الفالح و نواک

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ۱/ ۰ درصدی سومین هفته نزولی را ثبت کرد. پس از جهش قیمت نفت به سقف ۵/ ۳ ساله با چشم‌انداز اعمال تحریم بر ایران و ونزوئلا، دورنمای بازگشت تعهد اوپک به توافق به سطح ۱۰۰ درصد (از ۱۵۲ درصد در آوریل) بر نفت فشار آورد. گزارش‌ها افزایش ۱۰۰ هزار بشکه در روز تولیدات عربستان و رشد تولیدات روسیه در ماه اخیر را نشان می‌دهد. آمارهای انتقال نفت از بنادر سعودی، رشد ۳۰۰ هزار بشکه در روز صادرات عربستان در مه را تخمین می‌زند. نشست هفته آتی میان وزرای انرژی عربستان و روسیه پیش از نشست ۲۲ ژوئن اوپک مورد توجه معامله‌گران است. همچنان پیش‌بینی‌ اداره اطلاعات انرژی آمریکا از رشد تولیدات آمریکا به میانگین ۷/ ۱۰ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ و افزایش (یک موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا عامل دیگر فشار بر نفت است.

31-06