بازار سهام

شاخص در سقف تاریخی

دیروز شاخص کل بورس با جهش ۳۳۰۶ واحدی (۳۳/ ۳ درصدی) در سقف تاریخی ۱۰۲ هزار و ۴۵۲ واحدی ایستاد. با تقویت ورود نقدینگی به بازار سهام، همزمان با فروکش نسبی هیجانات بازارهای موازی و رشد ۲۱۰ درصدی ارزش معاملات روز گذشته نسبت به نیمه اول خرداد، همچنین روز گذشته ثبت رکورد تغییر مالکیت ۱۴۴ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها، رشد ۶۶۰۵ واحدی (۷ درصدی) شاخص کل طی ۳ روز معاملاتی رقم خورد. با وجود افت اخیر قیمت جهانی فلزات و قیمت نفت پیش از تعطیلی بازارهای جهانی با حرکت شاخص دلار نزدیک سقف ۷ماهه و تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین، همچنان ارزندگی قیمت سهام، دورنمای رشد سود اسمی شرکت‌ها با تقویت دورنمای تورمی، همچنین اعلام تسریع نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با دلار ۳۸۰۰ تومان، در مقابل عرضه در سامانه «نیما» با دلار ۴۲۰۰ تومان عوامل حمایت از شاخص هستند.  

31-01

 

بازار ارز

فاز احتیاطی در بازار غیررسمی ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 7 تومانی به نرخ 4239 تومان معامله شد. در بازار غیررسمی روز سه‌شنبه دلار از سقف 7 هزار تومانی عبور کرد. با وجود تداوم روند صعودی دلار غیررسمی روز چهارشنبه و شنیده‌ها از رشد دلار تا محدوده 7200 تومان، اما روز پنج‌شنبه همزمان با تشدید فشار فروش در بازار سکه و شکستن دو کف حمایتی سکه، نرخ دلار نیز با روند نزولی مواجه شد و زیر سطح 7 هزار تومانی قرار گرفت. روز یکشنبه نیز با تداوم روند نزولی دلار در بازار غیررسمی، در ابتدای معاملات نرخ دلار زیر 6900 تومان نیز قرار گرفت. اما در ادامه به کانال 6900 تومانی بازگشت. نرخ حواله درهم در سطح 1870 تومان (معادل دلار 6860 تومان) ورود نقدینگی به بازار موازی، بورس در کنار شنیده‌ها از راه‌اندازی سامانه برای ارز متقاضی، مانع از تشدید نوسانات صعودی دلار شد.

31-02

 

بازار سکه

سنجش کف سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 10 هزار تومانی به قیمت دو میلیون و 405 هزار تومان معامله شد. پس از افت 125 هزار تومانی سکه روز پنج‌شنبه و شکستن دو کف حمایتی با شناسایی سود میان معامله‌گران و انتشار خبر طرح اوراق سکه بانک مرکزی (اوراق قابل معامله‌ با پشتوانه سکه)، روز یکشنبه تداوم روند نزولی قیمت سکه تداوم یافت. در ساعات پایانی معاملات روز جمعه طلای جهانی، حمایت کف ۱۲۹۰ دلاری طلا شکسته شد و طلا به کف یک‌ماهه (۱۲۷۸ دلار) رسید. در بازار ارز غیررسمی شاهد تداوم روند نزولی دلار و نوسان در کانال ۶۹۰۰ تومانی بودیم. این عوامل تداوم روند نزولی سکه را در ابتدای معاملات روز گذشته تا کف ۲ میلیون و ۳۱۰ هزار تومانی نیز رقم زد. اما در ادامه، شناسایی کف قیمتی و رشد نرخ دلار در بازار غیررسمی سکه را صعودی کرد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

افت طلا زیر کف حمایتی

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 5/ 1 درصدی به قیمت 9/ 1278 دلار معامله شد. با وجود روند کم‌نوسان طلا در کمترین بازه 11 سال اخیر (1290 تا 1304 دلار) روز پنج‌شنبه اعلام بانک مرکزی اتحادیه اروپا از عدم افزایش نرخ بهره حداقل تا پایان تابستان ۲۰۱۹، با ثبت بیشترین افت روزانه یورو در ۲ سال اخیر و آمارهای نامناسب اقتصادی چین، طلا را به ۱۳۰۹ دلار (سقف یک‌ماهه) رساند. اما در ادامه با رشد شاخص دلار (با افت یورو و احتمال ۲ بار دیگر افزایش نرخ بهره) افت طلا در بازه پیشین رقم خورد. در ساعات پایانی روز جمعه با کاهش قابل توجه موقعیت خرید (چشم‌انداز صعودی طلا) در معاملات آتی کف ۱۲۹۰ دلاری طلا شکسته شد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۶ کارشناس) ۱۰ نفر روند صعودی، ۴ کارشناس حرکت نزولی و ۲ نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

خروج «تسه»ها از حبس بازه‌ای

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با رشد ۱/ ۲ درصدی همراه شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در بازه ۶۰ تا ۶۶ هزار و ۹۰۰ تومان از ابتدای فروردین تا سه‌شنبه (۲۵ خرداد) از چهارشنبه همزمان با تشدید نوسانات بازار سهام و ورود نقدینگی، حبس بازه‌ای «تسه»ها شکسته شد و دیروز قیمت برخی «تسه»ها بالاتر از ۷۰ هزار تومان نیز قرار گرفت. با وجود جهش ۲۷۹ درصدی تعداد معاملات ماهانه مسکن در اردیبهشت (پس از افت ۳۳ و ۵۹ درصدی در اسفند و فروردین)، اما رشد تنها ۳ درصدی «تسه»ها در اردیبهشت رقم خورد. امری که سیگنال ورود تقاضای سرمایه‌گذاری به بازار مسکن و سهم کمتر تامین مالی خرید مسکن از طریق «تسه»ها است. اما جهش اخیر با وجود محدودیت انتظار ۴ ماهه برای فروش «تسه»ها می‌تواند سیگنالی برای شناسایی ارزندگی قیمت «تسه»ها و ورود تقاضای سفته‌بازی به این بازار باشد.

31-05

 

بازار نفت

3 عامل فشار بر بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت یک درصدی و ثبت چهارمین هفته نزولی به قیمت ۰۶/ ۶۵ دلار معامله شد. با وجود برآورد آژانس بین‌المللی انرژی IEA از کاهش ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز صادرات ایران و ونزوئلا با تحریم‌ها،  آمارها از رشد تولیدات روسیه و عربستان در ماه مه و ژوئن و تقویت احتمال پیشنهاد روسیه برای بازگشت تولیدات به سطح قبل از توافق (اکتبر ۲۰۱۶) در مقابل مخالفت ایران، عراق و ونزئلا دورنمای تشدید تنش‌ها در نشست ۲۳-۲۲ ژوئن اوپک در وین را تقویت کرده است. رشد تولیدات آمریکا به ۹/ ۱۰ میلیون بشکه در روز و افزایش (یک موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای چهارمین هفته متوالی و افزایش پیش‌بینی آژانس از رشد تولیدات غیراوپک در کنار اعمال تعرفه‌های سنگین آمریکا و چین (از جمله تعرفه چین بر واردات نفتی آمریکا) فشار را بر نفت حفظ کرده است.

31-06