بازار سهام

بازگشت توجه به فلزی‌معدنی‌ها

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۵۳۵ واحدی (۵/ ۰ درصدی) در سطح ۱۰۸ هزار و ۸۳۱ واحدی ایستاد و افت ماهانه ۰۴/ ۰ درصدی را ثبت کرد. با وجود افت اخیر نمادهای فلزات اساسی و چرخش نقدینگی به سمت خودرویی‌ها، روز گذشته گزارش‌های مناسب سه‌ماهه شرکت‌ها به ویژه معدنی‌فلزی‌ها عکس این روند را رقم زد. «فملی» با صف خرید همراه شد و با عرضه حقوقی‌ها تغییر مالکیت ۱۹ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها در این نماد رقم خورد. با وجود ثبت ششمین هفته متوالی افت مس و لمس کف یکساله روی و سرب، اما مقاومت سنگ در مقابل افت قیمت‌ها تا حدی از نمادهای سنگ‌آهنی و «ومعادن» حمایت کرد. در معاملات بورس کالا، محصولات «فملی» و شمش بلوم فولاد خوزستان با رشد ۱۰ درصدی همراه شدند. بازگشایی نمادهای بانکی و سایر نمادها پس از مجمع و گزارش‌های تیر می‌تواند بر شاخص اثرگذار باشد.

31-01

 

بازار ارز

تداوم صعود دلار غیررسمی

دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ ۴۳۶۵ تومان معامله شد و با رشد ۷۳/ ۲ درصدی ماهانه همراه شد. اما تشدید نوسانات صعودی دلار رشد حدود ۱۹ درصدی دلار غیررسمی در تیر را رقم زد. با وجود کاهش التهابات بازار ارز غیررسمی پس از گشایش بازار دوم، دلار غیررسمی از ۱۲ تیر تا ۲۷ تیر در بازه ۷۷۰۰ تا ۸۲۰۰ تومان نوسان داشت. اما از روز پنج‌شنبه با نزدیک شدن به زمان تحریم‌های اولیه (۶ آگوست) و اخبار کاهش فروش نفت ایران به هند و ژاپن و چین (تضعیف سمت عرضه) در کنار ریسک‌های سیاسی و تداوم امنیتی بودن فضای بازار ارز در کنار سیگنال آتی سکه با جهش قیمت‌ها، دلار بالاتر از ۸۲۰۰ تومان تثبیت شد و در ادامه روز یکشنبه دلار تا کانال ۸۹۰۰ تومانی رشد داشت. مقاومت سقف ۹ هزار تومانی می‌تواند تا حدی تغییر مسیر دلار را رقم بزند.

31-02

 

بازار سکه

سکه در سقف تاریخی

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 140 هزار تومانی به سه میلیون و 250 هزار تومان رسید و با ثبت رشد ماهانه 26 درصدی، بازدهی سکه از ابتدای سال به 8/ 100 درصد رسید. پس از رسیدن سکه به کف 2 میلیون و 780 هزار تومانی با دورنمای عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده روز دوشنبه، اما ممانعت خریداران از عرضه سکه‌ها در بازار و تردیدها نسبت به ریسک‌های سیاسی با تشدید نوسانات صعودی در بازار آتی سکه، از سکه حمایت کرد. شاهد کم‌واکنشی سکه به افت طلای جهانی هستیم. از روز شنبه، معاملات بازار آتی سکه متوقف شد. در بازار غیررسمی از پنج‌شنبه گذشته با تقویت تردیدها، دلار صعودی شد و روز گذشته در کانال 8900 تومانی قرار گرفت. به این ترتیب رشد 470 هزار تومانی سکه طی 5 روز رقم خورد. همچنان روند دلار غیررسمی و اقدامات بازارساز می‌تواند بر سکه اثرگذار باشد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

دورنمای کاهشی طلا

هر اونس طلای جهانی با افت 8/ 0 درصدی پنجمین هفته نزولی در 6 هفته را ثبت کرد. پس از رسیدن شاخص دلار به سقف یکساله با اظهارات جروم پاول، طلا پنج‌شنبه به کف 08/ 1211 دلاری رسید. اما اعلام نارضایتی ترامپ از سیاست‌های پولی فدرال رزرو، رشد طلا تا کانال 1230 دلاری را رقم زد. ترامپ پیش‌تر اروپا و چین را متهم به پایین نگه‌داشتن مصنوعی ارزش پول کرد. با اعمال تعرفه بر کالاهای وارداتی به ویژه از سوی چین و خودروهای اروپایی، این عامل می‌تواند با کسری تراز تجاری از شاخص دلار حمایت و فشار بر طلا را حفظ کند. همچنان دورنمای پایان چرخه رونق و کاهش رشد اقتصادی با جنگ اقتصادی می‌تواند در میان‌مدت از طلا حمایت کند. در نظرسنجی کیتکو (از ۱۸ کارشناس) ۹ کارشناس حرکت نزولی، ۶ نفر روند صعودی و ۳ نفر حرکت خنثی را پیش‌بینی کردند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

افت «تسه»ها پس از 2 ماه

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 2/ 1 درصدی به قیمت 66 هزار و 146 تومان معامله شدند. به این ترتیب پس از دو ماه صعودی، قیمت اوراق در تیر با افت 33/ 3 درصدی مواجه شد. از ابتدای آبان تا پایان فروردین با فاصله گرفتن از فصل اوج تقاضای مسکن در کنار تشدید روند صعودی قیمت مسکن با ورود نقدینگی و جهش ۱۵ درصدی قیمت مسکن از ابتدای آذر تا اسفند، شاهد تشدید روند صعودی قیمت اوراق تسهیلات مسکن بودیم. اما از ابتدای اردیبهشت با رشد ۲۷۸ درصدی ارزش معاملات در تهران نسبت به فروردین و تداوم رشد تقاضای سرمایه‌گذاری همگام با جهش بازارهای ارز و سکه، قیمت «تسه»ها صعودی شد و در هفته سوم خرداد مقاومت سقف ۷۰ هزار تومانی نیز شکسته شد. اما با آمارها از کاهش معاملات مسکن در تیر، میانگین «تسه»ها در سطح ۶۷ هزار و ۶۶۵ تومان قرار گرفت.

31-05

 

بازار نفت

سیگنال ریسک ژئوپلیتیک به بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ۹/ ۳ درصدی و ثبت سومین هفته نزولی به قیمت ۲۶/ ۶۸ دلار معامله شد. با وجود افت برنت تا کف ۳‌ماهه با بازگشت تولیدات لیبی و رشد تولیدات عربستان و رشد شاخص دلار به سقف یکساله، در ادامه افت شاخص دلار در کنار اعلام عربستان به کاهش ۱۰۰ هزار بشکه در روز تولیدات در آگوست با سیگنال ایستادن در مقابل فشارهای آمریکا و افت (۵ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا رشد نفت را رقم زد. با وجود این پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (IEA) از رشد تولیدات شیل به رکورد ۴۷/ ۷ میلیون بشکه در روز در آگوست و اعلام آمادگی ترامپ برای اعمال تعرفه بر ۵۰۰ میلیارد دلار کالای چینی فشار را بر نفت حفظ کرد. تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه با نزدیک شدن به زمان تحریم‌های اولیه ایران، می‌تواند بر بازار نفت اثرگذار باشد.

31-06