بازار سهام

افت شاخص با شناسایی سود

دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۰۶۳ واحدی (۵۴/ ۱ درصدی) در سطح ۱۳۱ هزار و ۵۲۲ واحدی ایستاد. پس از جهش ۵/ ۲۲ درصدی شاخص کل طی ۸ روز متوالی، از سه‌شنبه فضای استراحت در بازار رقم خورد. این عامل در کنار ابهام نسبت به نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و تردید نسبت به نرخ ارز فروش فلزی-معدنی‌ها در بورس کالا عامل تشدید فشار فروش در فولادی‌ها، پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی شد. حتی در صورت آزادسازی نرخ ارز خوراک پتروشیمی‌ها، همچنان جهش فروش صادراتی با نرخ ارز بازار دوم، عامل حمایت جدی از این نمادها است. همچنین خریدهای اعتباری با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت نیز عامل دیگر فشار بر شاخص شد. با این وجود، ورود نقدینگی جدید و دورنمای مناسب سودآوری شرکت‌ها عامل حمایت از بورس است، همچنین شاهد ورود موج نقدینگی به خودرویی‌ها (با وجود مشکلات کمبود قطعه و رشد هزینه‌ها) و گروه‌های کوچک‌تر بودیم.

11-01

 

بازار ارز

توقف نزول دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 300 تومانی به نرخ 9700 تومان معامله شد. با وجود لمس سقف 12 هزار تومانی دلار در هفته اخیر، از ابتدای هفته جاری دورنمای عرضه ارز پتروشیمی‌ها و صادرکنندگان فلزی-معدنی در بازار ارز دوم، ارائه جزئیات بسته ارزی شب یکشنبه، در کنار بازگشت صرافی‌ها به چرخه معاملات، یکشنبه دلار را در کانال 9 هزار تومانی قرار داد. با اجرایی شدن بسته جدید ارزی سه‌شنبه، دلار تا کف 9150 تومان نیز افت داشت. اما تشدید تقاضا در سطح مزبور، به سرعت رشد دلار تا 9400 تومان را رقم زد. چهارشنبه نیز با وجود آغاز به کار دلار در سطح 9200 تومان، اما ممانعت صرافی‌ها از بازگشت به فعالیت در کنار رشد تقاضا و جوسازی پیرامون برخی اخبار، دلار را صعودی کرد. در صورت رشد بیشتر دلار، مقاومت سطح 10 هزار تومانی در برابر دلار محتمل است.

11-02

 

بازار سکه

جهش سکه با چاشنی هیجان

دیروز هر سکه طرح جدید با جهش 370 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 600 هزار تومان معامله شد. با وجود نوسان طلا نزدیک کف 1200 دلاری، رشد دلار و تشدید فضای هیجانی از سکه حمایت کرد. پیش‌تر شناسایی سود و افت دلار، کاهش یک میلیون و 270 هزار تومانی سکه (2/ 28 درصدی)  را در 7 روز رقم زد. با وجود افت سکه تا کف 3 میلیون تومانی در ابتدای روز چهارشنبه، اما رشد دلار تا 9700 تومان و موج سواری دلالان با دامن‌زدن به شایعاتی درباره سکه‌های پیش‌فروش شده ، فضای هیجانی را رقم زد. سکه‌های پیش‌فروش شده در بهمن سال گذشته با قیمت شناور، تنها شامل 50 هزار سکه در مقابل 7 میلیون سکه پیش‌فروش‌شده در بهار امسال با قیمت مقطوع است. عاملی که بر رشد هیجانی و محدود بودن اثر واقعی این امر اشاره دارد.

11-03

 

بازار طلای جهانی

نوسان طلا نزدیک کف یک‌ساله

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1209 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار، نوسان طلا را نزدیک کف یک‌ساله رقم زد. تشدید نگرانی‌ها نسبت به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، پوند را در مقابل یورو به کف ۹ماهه رساند. با وجود اینکه رشد صادرات و واردات چین بیش از پیش‌بینی‌ها کاهش نگرانی‌ها نسبت به جنگ تجاری را رقم زد اما اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر ۱۶ میلیارد دلار کالای وارداتی چینی همچنان فشار را بر یوآن حفظ کرده است. سیگنال فدرال رزرو، احتمال ۲ بار دیگر افزایش نرخ بهره آمریکا را تقویت کرده است. اما در صورت نمایان شدن اثرات منفی جنگ تجاری بر اقتصاد آمریکا، احتمال کند شدن روند افزایش نرخ بهره، می‌تواند از طلا حمایت کند. آمار نرخ تورم آمریکا و دورنمای عرضه ۲۶ میلیارد دلار اوراق خزانه ۱۰‌ساله آمریکا می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

11-04

 

بازار اوراق مسکن

جهش «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) با افت 5/ 1 درصدی به قیمت 65 هزار و 916 تومان معامله شدند. افت دسته‌جمعی «تسه»‌ها رقم خورد. با وجود لمس سقف 70 هزار تومانی اوراق تسهیلات مسکن در تیر، اما افت تقاضا همگام با کاهش حجم معاملات مسکن در تهران، با افت 9 درصدی پس از افت 22 درصدی در خرداد، «تسه»ها به تدریج نزولی شدند به صورتی که میانگین قیمت اوراق از ابتدای مرداد در سطح 65 هزار و 700 تومان قرار گرفته است. همچنان با جهش 54 درصدی قیمت مسکن، شاهد کاهش سهم تقاضای مصرفی به دلیل پایین بودن قدرت خرید متقاضیان هستیم. مدیر بانک مسکن برای تقویت سمت تقاضا، پیشنهاد افزایش سقف وام «تسه»ها به میزان صندوق یکم بانک مسکن در کنار تخصیص وام صندوق یکم به واحدهای تا ۲۰ سال (از ۱۵ سال) را به بانک مرکزی ارائه کرده است.

11-05

 

بازار نفت

افت نفت در بازه محدود

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۶۸ دلار معامله شد. تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش ۰۲/ ۶ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری (پیش‌بینی کارشناسان از کاهش ۳ میلیون بشکه) در کنار آغاز دور اول تحریم‌ها بر ایران تا حدی از نفت حمایت کرد. پلاتس کاهش ۷ درصدی صادرات ایران به ۳۲/ ۲ میلیون بشکه در روز در ژوئیه را نشان داد. آغاز تحریم‌ نفت ایران (۴ نوامبر) تردیدها نسبت به میزان کاهش صادرات ایران را تقویت کرده است. اما اکثر تحلیلگران افت تا یک میلیون بشکه در روز را پیش‌بینی می‌کنند. اقتصاددان آمارتیاسن، افزایش قیمت نفت تا ۹۰ دلار را با این عامل پیش‌بینی کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) به دلیل کمبود زیرساخت‌های منطقه پرمیان آمریکا، افزایش تولیدات آمریکا را به ۷/ ۱۱ میلیون بشکه در روز در ۲۰۱۹ (نسبت به ۸/ ۱۱ میلیون در گزارش پیشین) تخمین زد.

11-06