بازار سهام

رشد شاخص با گام‌های آزادسازی نرخ‌ها

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۲۳۹ واحدی (۶۴/ ۱ درصدی) در سطح ۱۳۸ هزار و ۵۸۳ واحدی ایستاد. ابلاغیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اعلام قیمت پایه ۱۲ محصول قابل عرضه در بورس کالا (اعلام مطلعان از محاسبه خوراک مایع بر اساس دلار ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان و LPG بر مبنای دلار بازار ثانویه) در شهریور از نمادهای پالایشی حمایت کرد. با وجود این، افزایش حدود ۱۰۰ درصدی نرخ لوب‌کات، روانکارها را با فشار فروش مواجه کرد. همچنین با وجود تداوم نرخ‌گذاری بورس کالا محصولات فلزی و پتروشیمی بر اساس دلار ۴۲۰۰ تومان، برداشته شدن سقف معاملات مس و آلومینیوم در کنار اعلام سقف ۱۰ درصدی فولاد، «شبندر»، «فملی»، «شتران»، «فولاد» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. همچنین شفاف‌سازی «شخارک» در مورد عدم دلیل فروش LPG، تا حدی از پتروشیمی‌ها حمایت کرد. گزارش‌های ماهانه مورد توجه است.

31-01

 

بازار ارز

حمایت تقاضای خرد از دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 80 تومانی به نرخ 10 هزار و 570 تومان معامله شد. با وجود شروع معاملات روز یکشنبه در سطح 10 هزار و 470 تومان، به تدریج رشد تقاضا به ویژه تقاضای خرد دلار را بالاتر از 10 هزار و 500 تومان قرار داد. شناسایی فرصت خرید میان برخی متقاضیان، پس از بازگشت نسبی آرامش به بازار ارز، در کنار رشد تقاضای مسافرتی با نزدیک شدن به پایان تابستان و افزایش تقاضای ارز از سوی دانشجویان عامل حمایت از دلار شد. پیش‌تر در هفته گذشته شاهد روند کم‌نوسان دلار نزدیک سطح ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان در شرایط تعطیلی بازارهای مرزی بودیم. همچنان دورنمای نزدیک شدن به دور دوم تحریم‌ها (۴ نوامبر)، دورنمای تضعیف سمت عرضه (با کاهش درآمدهای نفتی) در کنار تردیدها نسبت به برجام مانع از افت قابل توجه دلار است.

31-02

 

بازار سکه

سیگنال دلار به سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 50 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 870 هزار تومان معامله شد. در 6 روز معاملاتی اخیر سکه در کانال 3 میلیون و 800 هزار تومان نوسان داشت. با وجود افت حدود 50 دلاری طلا در مرداد، کم‌واکنشی سکه به طلا، همبستگی میان سکه و طلا را در مرداد به ۵۷/ ۰ درصد، در مقابل همبستگی ۹۸/ ۰ درصدی دلار و سکه رساند. با وجود افت قیمت سکه تا کف ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان همگام با افت دلار، در ادامه صعود دلار و تردید در عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده (با وصول طرح ممنوعیت عرضه سکه‌های پیش‌فروش به مجلس با وجود تردید به تصویب آن) سکه را صعودی کرد. روز گذشته با رشد دلار، قیمت سکه صعودی شد. در صورت تشدید روند صعودی دلار، شکسته شدن مقاومت ۳ میلیون و۹۰۰ هزار تومانی سکه محتمل است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

توقف افت 6‌ هفته‌ای طلا

هر اونس طلای جهانی با رشد 75/ 1 درصدی به قیمت 3/ 1205 دلار معامله شد. پس از 6 هفته نزولی طلا، افت شاخص دلار از سقف 14‌ماهه نوسان طلا را در بازه 1180 تا 1200 دلاری رقم زد. اما روز جمعه با سیگنال جروم پاول از مناسب بودن افزایش تدریجی نرخ بهره، طلا بالاتر از 1200 دلار قرار گرفت. تشدید تنش‌های داخلی واشنگتن، اتهامات در مورد دو نفر از مشاوران سابق ترامپ، عامل دیگر فشار بر شاخص دلار شد. دورنمای دو بار دیگر افزایش نرخ بهره (احتمال 90 درصد در سپتامبر و 60 درصد در دسامبر) در سال جاری در صورت‌جلسه نشست اخیر فدرال رزرو ارائه شد. بازبینی تولید ناخالص داخلی سه‌ماه دوم و تورم آمریکا اثرگذار است. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۷ کارشناس) ۹ نفر روند صعودی، ۲ کارشناس حرکت نزولی و ۶ نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها در کف اردیبهشت

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 2/ 4 درصدی به قیمت 62 هزار و 917 تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در مرداد، روز گذشته با افت دسته‌جمعی «تسه»ها، قیمت اوراق تسهیلات مسکن به کمترین سطح از هفته دوم اردیبهشت رسید. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام به‌سطح 21 درصد رسید. با وجود رشد 21 درصدی حجم معاملات اوراق تسهیلات مسکن از ابتدای سال تا پایان مرداد، پایین‌تر بودن قیمت مسکن (به دلیل تقویت سمت عرضه اوراق) افت ۷/ ۵ درصدی ارزش معاملات را نسبت به میانگین سال گذشته رقم زده است. اما در مرداد، افت ۸/ ۲ درصدی حجم معاملات «تسه»ها و کاهش ۸/ ۱۱ درصدی ارزش معاملات نسبت به مرداد سال گذشته را شاهد بودیم. همچنان با دور شدن از اوج فصل تقاضای مسکن، افت آرام «تسه»ها محتمل است.

31-05

 

بازار نفت

رشد نفت پس از ۲ ماه

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۳/ ۴ درصدی به قیمت ۷۲/ ۶۸ دلار معامله شد. پس از ثبت ۷ هفته نزولی (طولانی‌ترین روند نزولی از ۲۰۱۵) افت شاخص دلار و تردیدها نسبت به تضعیف عرضه از نفت حمایت کرد. دورنمای اعتصاب کارگران در سه‌میدان نفتی دریای شمال (احتمال کاهش ۴۵ تا ۵۰ هزار بشکه در روز) در ماه آینده، نزدیک شدن به تحریم خرید نفت ایران (۴ نوامبر) با وجود توافق عربستان و روسیه از افزایش تولیدات به میزان یک میلیون بشکه در روز برای جبران کاهش صادرات نفت ایران و ونزوئلا عامل تردید در بازار نفت است. رشد تولیدات آمریکا به ۱۱ میلیون بشکه در روز، هم‌تراز عربستان و روسیه، در کنار تداوم تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین فشار را بر نفت حفظ کرده است. اما افت (۹ موردی) دکل‌های نفتی آمریکا از نفت حمایت کرد.

31-06