بازار سهام

پیشروی کوچک‌ترهای بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۹۱۵ واحدی (۳۹/ ۱ درصدی) همراه شد. پالایشی‌ها «شپنا» و «شتران» در کنار «فولاد»‌، «رانفور» و «رمپنا» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. پس از برداشتن سقف معاملات فرآورده‌های نفتی بورس کالا، جهش ۱۲ درصدی شاخص فرآورده‌های نفتی از ۱۱ شهریور رقم خورد. همچنین با وجود تردید نسبت به قیمت‌های جهانی با ریسک تجاری چین و آمریکا و تردید به اقتصادهای نوظهور، همچنان خوش‌بینی به تغییر نرخ‌گذاری بورس کالا و فروش صادراتی با افزایش نرخ ارز از فلزی-معدنی‌ها حمایت کرد. با وجود رشد هزینه‌های خودرویی‌ها، احتمال افزایش قیمت‌ها عامل حمایت از این نمادها است. همچنین رشد دسته‌جمعی گروه کاشی و سرامیک و انبوه‌سازی، با دورنمای رشد سود اسمی در شرایط نگرانی نسبت به بازگشت رکود به بازار مسکن رقم خورد. امری که پیشروی شاخص کل هم‌وزن (با رشد ۷۵/ ۲ درصدی) نسبت به شاخص کل را رقم زد.

31-01

 

بازار ارز

تشدید روند نزولی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 500 تومانی به نرخ 13 هزار و 200 تومان معامله شد. پس از شکسته شدن سقف 11 هزار و 200 تومان در روزهای ابتدایی شهریور، ورود تقاضای خفته به بازار ارز و خروج معامله‌گران از سمت فروش جهش 31 درصدی نرخ دلار، از شنبه 3 شهریور تا سه‌شنبه 13 شهریور و لمس سقف نزدیک 15 هزار تومانی در میانه معاملات چهارشنبه رقم خورد. با مقاومت سقف 14 هزار تومانی، از ساعات پایانی روز جمعه در معاملات پشت خطی، دلار به کف ۱۳ هزار تومان نزدیک شد. با وجود تمایل معامله‌گران به استفاده از خبرهای مربوط به عراق، اما آغاز عرضه صرافی‌ها و شنیده‌ها از ورود محموله‌های اسکناس ارز به کشور و مجوز ورود اسکناس ارزی به صادرکنندگان از سوی بانک مرکزی، احتمال شکسته شدن حمایت کف ۱۳ هزار تومان را تقویت کرده است.

31-02

 

بازار سکه

همگرایی سکه با دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 150 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 300 هزار تومان معامله شد. در شرایط نوسان طلا در کانال 1190 دلاری، حرکت سکه با دلار رقم خورد. پس از رشد 23 درصدی قیمت سکه (860 هزار تومانی) از شنبه 3 تا سه‌شنبه 13 شهریور، با عبور دلار از 11 هزار و 200 تومان، مقاومت سقف 14 هزار تومانی تغییر جهت قیمت سکه را رقم زد. با وجود نوسان دلار در روزهای پایانی هفته در کانال ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان، اما حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه و رشد  بیشتر سکه از رشد دلار، حرکت تقاضا به ارز در کنار دورنمای عرضه سکه‌های پیش‌فروش در مهر و آبان، بر سکه فشار آورد. روز شنبه نیز با فشار عرضه بر دلار، تا نزدیک ۱۳ هزار تومان، کم‌واکنشی سکه به افت دلار را شاهد بودیم.

31-03

 

بازار طلای جهانی

افت طلا با آمار اشتغال آمریکا

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی ۴/ ۰ درصدی به قیمت ۲/ ۱۱۹۶ دلار معامله شد. با وجود کم‌نوسانی طلا نزدیک ۱۲۰۰ دلار، افزایش ۲۰۴ هزار شغل جدید در آگوست (در مقابل پیش‌بینی‌ها از ۱۹۱ هزار) در کنار بیشترین افزایش نرخ دستمزدها از زمان پایان رکود ۲۰۰۹، با تقویت دورنمای افزایش نرخ بهره در سپتامبر و دسامبر طلا را وارد کانال ۱۲۹۰ دلاری کرد. همچنان نگرانی‌ها از اقتصادهای نوظهور با افت بیش از ۲۰ درصدی شاخص بازارهای سهام اقتصادهای نوظهور (MSCI Emerging Markets Index) در کنار دورنمای تشدید تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا از شاخص دلار حمایت کرد. اما احتمال جنگ تجاری آمریکا و ژاپن تا حدی کاهش شاخص دلار و رشد ین را رقم زد. افت بیش از ۱۲ درصدی طلا از سقف ۱۳۶۵ دلاری آوریل، با رشد تقاضای فیزیکی آسیای شرقی تا حدی از طلا حمایت می‌کند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

حرکت آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 8/ 0 درصدی به قیمت 64 هزار و 715 تومان معامله شدند. روز گذشته «تسه»ها در سطح 65 هزار تومانی رشد داشتند. با وجود قرار داشتن در فصل رونق مسکن، از ابتدای تابستان افت 2/ 5 درصدی «تسه»ها رقم خورد. پس از جهش 287 درصدی تعداد معاملات مسکن، از خرداد شاهد افت تعداد معاملات مسکن بودیم. با وجود نشانه‌های ورود تقاضای سرمایه‌گذاری با کاهش رشد شبه‌پول در ماه‌های انتهایی پاییز 96، از آذر شاهد تشدید روند صعودی قیمت مسکن، رشد ماهانه حدود 5 درصدی در زمستان، (با وجود رشد حدود 2 درصدی در ماه‌های تابستان، فصل اوج تقاضای مسکن سال 96) بودیم. اما در ادامه با تشدید نوسانات بازارهای موازی، تا حدی تقاضای سرمایه‌ای از بازار مسکن خارج شد. اما جهش قیمت نهاده‌های تولید، دورنمای تداوم رشد قیمت مسکن را تقویت کرده است.

31-05

 

بازار نفت

بیشترین افت نفت از جولای  

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۹۴/ ۲ درصدی- بیشترین افت هفتگی از تیر- به قیمت ۷۵/ ۶۷ دلار معامله شد. با وجود افت  (۳ / ۴ میلیون بشکه) موجودی نفت تجاری آمریکا بیش از پیش‌بینی‌ها، افزایش موجودی فرآورده‌های نفتی در شرایط پایان تابستان (فصل اوج تقاضا)، دورنمای اعمال تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار دیگر کالای چینی از سوی آمریکا و نگرانی‌ها نسبت به اقتصادهای نوظهور با دورنمای کاهش تقاضای نفت فشار بر نفت را حفظ کرد. رشد شاخص دلار نیز عامل فشار بر نفت بود. اما از سمت عرضه با وجود رشد تولیدات اوپک به سقف ۱۰‌ماهه در آگوست و رشد تولیدات روسیه به میانگین ۲۱/ ۱۱ میلیون بشکه در روز در آگوست، همچنان تردیدها نسبت به کاهش عرضه نفت ایران بیش از انتظارات با شروع دور دوم تحریم‌ها قراردادهای آتی با دورنمای صعودی برنت را به سقف ۲ ماهه رساند.

31-06