بازار سهام

پنجمین هفته صعودی شاخص

شاخص کل بورس با رشد ۵/ ۱ درصدی، پنجمین هفته صعودی را ثبت کرد. پس از لمس سقف تاریخی ۱۵۸ هزار و ۱۱۹ واحدی، شناسایی سود در کنار احتمال افزایش نرخ انرژی و ابهام در بهای تمام‌شده کالایی‌ها، فشار فروش را در این گروه‌ها از ابتدای هفته تشدید کرد. به این ترتیب روز سه‌شنبه رشد ۱۲ درصدی قیمت محصولات «فولاد» بورس کالا نسبت به معاملات پیشین و افزایش حدود ۶۰ درصدی محصولات پتروشیمی در اولین معاملات بدون سقف پتروشیمی‌ها در بورس کالا از جمله «شاراک» و «جم» نیز نتوانست از این نمادها حمایت کند. اما با ورود نقدینگی، رشد ۶۷ درصدی ارزش معاملات نسبت به ۳ هفته ابتدایی شهریور و تغییر مالکیت ۶۲۲ میلیارد تومانی هفتگی به نفع حقیقی‌ها رقم خورد. رشد مس به سقف ۶‌هفته ۶۲۳۰ دلار و روی در ۲۴۶۰ دلار و گزارش‌های شهریور شرکت‌ها بر معاملات بورس در هفته پیش رو اثرگذار است.

31-01

 

بازار ارز

رشد دلار پیش از تعطیلی

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 7/ 4 درصدی به نرخ 14 هزار و 450 تومان معامله شد. با وجود روند کم‌نوسان دلار در بازه 13 هزار و 700 تا 13 هزار و 900 تومان در ابتدای هفته، اما خرید احتیاطی دلار با نزدیک شدن به فصل پاییز و رشد تقاضای خرد از جمله از سوی زائران پیش از تعطیلی پایان هفته، دلار را از میانه هفته بالاتر از 14 هزار تومان قرار داد. با وجود احتیاط دلار در کانال 14 هزار تومانی، سه‌شنبه ورود بخشی از تقاضای سفته‌بازی نرخ دلار را با رشد 150 تومانی همراه کرد و سقف 14 هزار و 300 تومان را شکست. برخی معامله‌گران معتقدند در ابتدای ماه شاهد تشدید نوسانات دلار هستیم، اما در میانه ماه نوسانات کاهش می‌یابند. سیگنال‌های بین‌المللی در شرایط نزدیک شدن به دور دوم تحریم‌ها و رفتار بازارساز بر ارز اثرگذار است.

31-02

 

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به دلار

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 5/ 2 درصدی به قیمت 4 میلیون و 570 هزار تومان معامله شد. رشد طلای جهانی بالاتر از 1200 دلار و عبور دلار از سقف 14 هزار تومانی سکه را صعودی کرد. در هفته‌های اخیر دورنمای عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده در مهر و آبان، کاهش سنتی تقاضا در ماه‌های محرم و صفر و فروکش هیجانات دلار، تخلیه تدریجی حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را رقم زد. به این ترتیب شاهد بازگشت توجه سکه به طلا نیز بودیم. روز جمعه افت شاخص دلار به کف ۵/ ۲ ماهه، از طلا حمایت کرد. در بازار ارز نیز با نزدیک شدن به ماه جدید، دلار بالاتر از ۱۴ هزار تومان تثبیت شد. روز سه‌شنبه با وجود رشد ۱۵۰ تومانی دلار، کم‌واکنشی سکه به دلار و کم‌نوسانی طلا رشد ۳۰ هزار تومانی سکه رقم خورد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

بازگشت ریسک‌گریزی در بازارها

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1205 دلار معامله شد. افت شاخص دلار به کف 5/ 2 ماهه رشد طلا تا 1212 دلار را در میانه معاملات جمعه رقم زد. آمریکا بر 200 میلیارد دلار کالای وارداتی چینی (پس از اعمال تعرفه 25 درصدی بر 50 میلیارد دلار کالای وارداتی از سوی چین) تعرفه 10 درصدی وضع کرد. با وجود این کمتر بودن تعرفه از پیش‌بینی‌ها و دورنمای رشد اقتصاد جهانی با کاهش تقاضای محافظه‌کارانه دلار، همچنین رشد پوند و یورو با دورنمای خروج بریتانیا از اروپا همراه با توافق بر شاخص دلار فشار آورد. اقدام اخیر بانک‌های ترکیه و روسیه برای افزایش نرخ بهره، رشد روپیه و اعلام مقامات چین از عدم اقدام به پایین بردن دستوری ارزش یوآن، با بازگشت ریسک‌گریزی روز جمعه شاخص بازارهای سهام دنیا (MSCI All Country Index) را به سقف ۷ماهه رساند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

تداوم افت تقاضای مسکن در شهریور

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت هفتگی ۸/ ۱ درصدی مواجه شدند. از ابتدای شهریور تشدید روند نزولی «تسه»ها رقم خورد. با وجود قرار داشتن در فصل تابستان (فصل سنتی اوج تقاضا) در تیر افت ۳/ ۳ درصدی و در مرداد کاهش ۹/ ۱ درصدی «تسه»ها رقم خورد. با تشدید نوسانات صعودی قیمت مسکن و ثبت رشد ۲/ ۶۱ درصدی در مرداد نسبت به مرداد ۹۶، خروج بخشی از تقاضای سرمایه‌گذاری به سمت بازارهای موازی در کنار پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، شتاب رشد قیمت مسکن روند کاهشی را ثبت کرد. به صورتی که با وجود ثبت رکورد ۹/ ۸ درصدی ماهانه قیمت مسکن در خرداد، در تیر و مرداد به ترتیب رشد ۱/ ۷ و ۱/ ۶ درصدی قیمت رقم خورد. آمارهای اولیه از سامانه معاملات مسکن تهران تا ۲۵ شهریور، افت ۴۵ درصدی تعداد معاملات نسبت به شهریور ۹۶ را نشان می‌دهد.

31-05

 

بازار نفت

برنت نزدیک مرز 80 دلاری

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 8/ 70 دلار معامله شد. افت (1 / 2 میلیون بشکه) موجودی نفت تجاری آمریکا برای پنجمین هفته متوالی، افت موجودی بنزین بیشتر از پیش‌بینی‌ها و سیگنال عربستان برای افزایش قیمت نفت بالاتر از ۸۰ دلار از نفت حمایت کرد. با وجود رشد تولیدات عربستان در ژوئن به ۴۲/ ۱۰ میلیون بشکه در روز (از ۹/ ۹ آوریل) اما افت تولیدات عربستان در ژوئیه و سیگنال عدم تمایل به رشد قابل توجه عرضه عربستان در مقابل کاهش عرضه ایران (با کاهش ۳۵ درصدی صادرات ایران در سپتامبر نسبت به آوریل و رسیدن به کف ۵/ ۲ ساله ) و ونزوئلا، معاملات آتی برنت بین ۸۰ تا ۸۵ دلار را با رشد ۴۵ درصدی همراه کرد. توییت ترامپ به اعضای اوپک برای کاهش قیمت نفت، پیش از نشست یکشنبه اوپک روز جمعه عامل فشار بر نفت شد.

31-06