بازار سهام

بورس بر قله ۱۸۰ هزار

شاخص کل بورس تهران با پنجمین جهش متوالی در روز گذشته، ضمن رشد ۶۰۱۸ واحدی، به رکورد تازه ۱۸۰ هزار و ۶۳۶ واحدی دست یافت. به‌جز گروه خودرو، شاخص سایر صنایع بورسی در روز گذشته رشد کرد. از منظر نمادی نیز، از ۴۴۱ نماد قابل معامله در بورس، فرابورس و بازارهای پایه، ۸۵ درصد تعداد نمادها با رشد قیمت به کار خود پایان دادند. در جریان انتشار پرترافیک گزارش‌های ماهانه، تب‌وتاب برای خرید سهام، ارزش معاملات خرد را به رقم قابل‌ملاحظه ۱۵۷۰ میلیارد تومان رساند و ۲۹۰ میلیارد تومان نقدینگی هم در پشت صف خرید ۱۳۷ نماد ماند. در این روز، سهام گروه‌های پالایشی، پتروشیمی و فلزات بیش از بقیه مورد توجه فعالان حقیقی قرار گرفتند و بیشترین نقدینگی بازار نیز جذب نماد «شبندر» شد. انتظار می‌رود با بررسی محتوای گزارش‌های ماهانه راه سهام ارزنده و غیرارزنده از هم جدا شود.

11-01

 

بازار ارز

صعود افسارگسیخته ارز

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با جهش  ۱۹۰۰ تومانی که معادل ۱۱ درصد است، به قیمت ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. بازار ارز همزمان با سفر روحانی به نیویورک، پاییز پرالتهابی را شروع کرد و این التهاب جهش‌های دامنه‌دار شاخص ارزی کشور را طی این هفته در پی داشت. با وجود برداشت‌های مثبت از سخنرانی رئیس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل، لحن تند ترامپ در قبال ایران طی این نشست، بر التهاب بازار ارز افزود. از طرف دیگر، عدم اطمینان عمومی عمیق از آینده اقتصاد با نزدیک‌شدن به موعد تحریم‌های نفتی در ۱۳ آبان پیش‌رو موجب انبساط فزاینده تقاضای غیرتجاری ارز شده و به رشد قیمت‌ها دامن زده است. این در حالی است که غالب کارشناسان موانع بنیادی برای جهش افسار‌گسیخته ارز قائلند. از طرفی عمق کم بازار خرد و محدودیت‌های سمت عرضه نیز بر تب دلار افزوده است.

11-02

 

بازار سکه

رکوردهای نجومی در بازار سکه

هر سکه طرح جدید در ساعت 16 دیروز با جهش قابل‌ ملاحظه 680 هزار تومانی که معادل 14 درصد است، به قیمت 5 میلیون و 450 هزار تومان رسید. همزمان با التهاب فزاینده در بازار ارز، سکه نیز به جهش‌های خود برای ثبت ارقام جدید ادامه داد. این در حالی است که اونس طلای جهانی طی هفته‌های اخیر در مرز 1200 دلاری نوسان‌های محدودی را تجربه کرده است. به نظر می‌رسد جهش‌های چند روز اخیر از اقتضائات اقتصادی بازار فاصله گرفته و اخبار سیاسی و همچنین نگرانی از آینده اقتصاد در سایه تحریم‌ها در حال انعکاس در قیمت‌هاست. در سایه نگرانی از تحریم‌های نفتی، حتی اخبار مساعد روز گذشته در خصوص سیگنال‌های اروپایی‌ها برای تسهیل پرداخت‌های مالی تجار نیز تاثیر محسوسی بر فضای ملتهب بازارها نداشت. با این حال سیگنال‌های مثبت و موثر در حوزه سیاسی می‌تواند از تب بازارها بکاهد.

11-03

 

بازار طلای جهانی

فشار بر طلا در آستانه نشست فدرال رزرو

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز با افت 2 دلاری به قیمت 1199 دلار رسید. به‌طور کلی، در ماه‌های اخیر تقاضای احتیاطی برای دلار نسبت به طلا بیشتر بوده است. چون اوراق بهادار دلاری به دلیل آسیب کمتر از ریسک‌های اقتصاد جهانی، از تقاضای بالاتری برخوردار بوده‌اند. بنابراین، ضعف تقاضای احتیاطی در نوسان محدود طلا موثر بوده است. علاوه بر این، چشم‌انداز سیاست پولی آمریکا نیز طلا را تحت فشار قرار داده است. بازارها در این هفته منتظر برگزاری نشست کمیته بازار باز بانک مرکزی آمریکا بودند. این نشست دو روزه، از شامگاه چهارشنبه آغاز می‌شود. از منظر بازار، موضوع ارتقای ۲۵/ ۰ درصدی نرخ بهره و رساندن آن به بالاترین رقم در یک دهه اخیر تقریبا قطعی است. اما مساله مهم‌تر چشم‌انداز مقامات پولی آمریکا برای سال میلادی بعد است که می‌تواند در ارزش دلار و متعاقبا طلا اثرگذار باشد.

11-04

 

بازار اوراق مسکن

قیمت «تسه»ها در کف 55 ماهه

هر ورقه «تسه» سررسید اسفند 95(تسه9512) در معاملات دیروز با افت 8/ 1 درصدی به کمترین میزان طی 5 سال اخیر، یعنی قیمت 59 هزار و 33 تومان معامله شد. اکثر قریب‌به‌اتفاق این اوراق در روز گذشته با کاهش قیمت مواجه شدند. رونق سهام و دیگر بازارهای رقیب، یکی از عوامل ضعف تقاضا و افت قیمت در اوراق تسهیلات مسکن ارزیابی می‌شود. در چند روز اخیر، همزمان با رشد ارزش معاملات سهام، قیمت در بازار «تسه»ها بیش از پیش تحت فشار قرار گرفته و به کمترین سطح از اسفند سال ۹۲ رسیده‌اند. بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد روند قیمت‌ها در این دو دوره از الگوی مشابهی تبعیت کرده است. در سال ۹۲ نیز همزمان با کاهش ارزش ریال بازارهای رقیب از جمله سهام محل جذب نقدینگی قرار گرفتند و در نتیجه، زمینه‌ساز خروج نسبی پول از بازار اوراق تسهیلات شدند.

11-05

 

بازار نفت

توقف نفت با سیگنال‌های ضعیف تقاضا

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ۸/ ۰ درصدی به قیمت ۸/ ۷۱ دلار معامله شد. معاملات بازار نفت در روز گذشته عمدتا در سایه اظهارات تند ترامپ در قبال اوپک دنبال شد. پس از امتناع اوپک و روسیه از  پیشنهاد غیررسمی ترامپ برای پایین‌آوردن قیمت نفت، قیمت‌ها با چشم‌انداز کاهش بیشتر عرضه، رشد کرد. در این فضا، دومین مشتری نفتی ایران یعنی هند نیز از قطع کامل خرید تا موعد اجرای تحریم‌ها خبر داد و اخلال در عرضه نفت ایران را بار دیگر به رخ بازار کشید. از طرف دیگر، سیگنال تقاضای هفتگی چندان قوی نبود. برآورد موسسه نفت آمریکا(API) از افزایش غیرمنتظره موجودی هفتگی نفت آمریکا(۹/ ۲ میلیون بشکه)، از ضعف تقاضا حکایت داشت. ضمن اینکه انتشار آمار رسمی میزان موجودی‌ها از سوی اداره اطلاعات انرژی(EIA) در شامگاه چهارشنبه بر قیمت‌ها اثرگذار خواهد بود.

11-06