بازار سهام

بازده ۱۰۰ درصدی بورس

شاخص کل بورس با جهش ۶۹۸۷ واحدی در پایان معاملات دیروز به ارتفاع تاریخی ۱۹۵ هزار و ۱۰۴ واحد دست یافت. با ثبت رکوردهای جدید برای شاخص‌های بازار و ارزش معاملات خرد در تاریخ فعالیت بورس، بازده کل این بازار از ابتدای سال به رقمی بیش از ۱۰۰ درصد رسید. علاوه بر جابه‌جایی تاریخی ۱۷۵۰ میلیارد تومانی سهام بورسی طی روز گذشته، بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان نقدینگی هم در پشت صف، موفق به خرید سهم نشد. از طرفی، حدود ۹۵ درصد تعداد کل نمادهای مجاز بورسی در روز گذشته با رشد قیمت پایانی سهم به کار خود پایان دادند که این رویداد حاصل ورود بیش از ۶۸۰ میلیارد تومان پول تازه از سوی فعالان حقیقی بود. برآیند این ارقام نشان‌دهنده هجوم پول‌های تازه و تند شدن تب تقاضا برای محافظت از پس‌اندازها در برابر تورم است.

31-01

 

بازار ارز

حرکت دلار در سراشیب

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با افت ۳۰۰ تومانی به قیمت ۱۷ هزار تومان رسید. علاوه بر برخورد نرخ‌های ارز به سقف‌های روانی که در اصلاح قیمت‌ها موثر بود، خبر حضور سیاست‌گذار ارزی برای افزایش عرضه اسکناس نیز از هیجان فعالان کاست تا روند اصلاحی بازار ارز با قوت بیشتری ادامه یابد. به اعتقاد کارشناسان رویکرد منفعلانه بازارساز و عدم عرضه موثر در برابر فشار تقاضای اسکناس از عوامل التهاب‌آفرین در بازار آزاد ارز طی هفته گذشته بود. اما خبر مداخله سیاست‌گذار برای تقویت جریان انتقال ارز موجب احتیاط بیشتر فعالان ارزی و تداوم روند اصلاحی بازار شد. از طرفی، اخبار مساعد از اروپا در جهت ایجاد سازوکار ویژه تسهیل پرداخت‌های مربوط به صادرات و واردات ایران تا شروع دور دوم تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا در فروکش نگرانی‌ها اثرگذار ارزیابی می‌شود.

31-02

 

بازار سکه

تداوم اصلاح بهای فلز زرد

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با افت 100 هزار تومانی به قیمت 5 میلیون تومان رسید. همزمان با روند اصلاحی دلار، بهای فلز زرد نیز حرکت خود در سراشیب را ادامه داد. با این حال، مقایسه روند ارز و طلا نشان می‌دهد سکه با سرعت بیشتری تنزل کرده است. به بیان دیگر، بهای سکه طی سه روز معاملاتی اخیر بیش از 8 درصد افت کرده است؛ در حالی که نرخ دلار در این بازه زمانی 5/ 6 درصد تنزل کرد. افزون بر برخورد قیمت‌ها به سقف‌های روانی، اخبار مساعد در مورد توافق نفتی ایران و اروپا و امکان تسهیل روابط مالی کشور با قدرت‌های اروپایی و دیگر شرکای تجاری، موضوع افزایش اختیارات سیاست‌گذار برای بهبود جریان ورودی ارز نیز موجب فشار عرضه در این بازار و در نتیجه، ارسال پیام کاهشی به سکه‌بازان شد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

افت ماهانه طلا با اهرم دلار

هر اونس طلای جهانی با افت 2/ 1 درصدی در ماه گذشته میلادی به قیمت 1192 دلار رسید. به‌طور کلی، طی هفته‌های اخیر و توام با ضعف اقتصادهای نوظهور و تداوم جنگ تجاری در اقتصاد جهانی، بخش عمده سرمایه‌ها به سمت اوراق بهادار دلاری حرکت کرد. تصور آسیب کمتر اقتصاد آمریکا از مناسبات تنش‌آلود تجارت جهانی عامل این جهت‌یابی سرمایه تلقی می‌شود. فرآیندی که تقاضای احتیاطی دلار را نسبت به طلا افزایش داد تا بهای فلز زرد از این منظر محرکی برای رشد نداشته باشد. افزون بر این، بانک مرکزی آمریکا در آخرین روزهای ماه گذشته، ضمن افزایش ۲۵/ ۰ درصدی نرخ بهره، اعلام کرد سیاست انقباض پولی خود را از مجرای ارتقای نرخ بهره در سال آینده ادامه خواهد داد. بخش عمده افت بهای طلای جهانی حاصل رونمایی از چشم‌انداز انقباضی فدرال رزرو بود که با اهرم تقویت دلار رقم خورد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

زورآزمایی «تسه» در کف 55 ماه

هر ورقه «تسه» اسفند 95(تسه9512) در معاملات دیروز با رشد 2/ 1 درصد به قیمت 59 هزار و 759 تومان معامله شد. پس از اصلاح قابل‌توجه قیمت اوراق تسهیلات طی هفته گذشته و لمس کف 55 ماهه، دیروز قیمت‌ها به سطوح حمایتی خود برخورد و رشد کردند.  بر اساس گزارش بانک مرکزی متوسط بهای مسکن در تهران طی یک سال گذشته ۷۴ درصد افزایش یافته است. نکته جالب‌توجه این است که حدود ۶۰ درصد از رشد قیمت در این بازار طی ۶ ماه نخست سال جاری اتفاق افتاده است. این موضوع در کنار افت 33 درصدی تعداد معاملات تورم رکودی بازار مسکن را در خود منعکس کرده است. به نظر می‌رسد در صورت عدم تامین مالی مسکن در جهت ترمیم قدرت خرید گروه‌های متقاضی مسکن به خصوص خانه‌اولی‌ها در شرایط تورمی فعلی همچنان کمبود تقاضا نقش عمده‌ای در نوسان قیمت ایفا کند.

31-05

 

بازار نفت

صعود نفت در سایه تحریم‌های نفتی

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد ۳/ ۵ درصدی در ماه سپتامبر به قیمت ۵/ ۷۳ دلار رسید.  ثبت رکوردهای جدید نفت طی یک ماه اخیر عمدتا تحت تاثیر تحریم‌های نفتی ایران رقم خورد. نگرانی از کاهش عرضه از مجرای تحریم حدود ۵/ ۱ میلیون بشکه‌ای نفت ایران تا ۱۳ آبان پیش‌رو، پیش‌بینی قیمت نفت را به سطح ۱۰۰ دلاری برده است. حتی رکوردشکنی تولیدات روسیه، عربستان و ایالات متحده و همچنین فشارهای آمریکا روی متحدان خاورمیانه‌ای خود برای افزایش فوری تولید هم نتوانسته است کمبود حاصل از تحریم نفت ایران را جبران کند. روسیه و اعضای اوپک در آخرین نشست خود در الجزایر ضمن تاکید بر تعادل بازار، هر گونه پیشنهاد افزایش تولید را رد کردند. از طرف دیگر، ضعف تقاضا از مجرای افزایش موجودی نفت آمریکا و همچنین روند نزولی تعداد دکل‌های فعال نفتی این کشور در رشد قیمت‌ها موثر بود.

31-06