بازار سهام

شکست سیل عرضه‌ها در بزرگان سهام

شاخص کل بورس تهران دیروز با افت ۱۲۳۴ واحدی به سطح ۱۷۵ هزار و ۱۸۴ واحدی رسید. اگر‌چه فشار فروش در ساعات اولیه معاملات دیروز نماگر اصلی را برای مقاطعی به کانال ۱۷۳ هزار واحد تنزل داد اما رِنج‌های مثبت سهامداران عمده در برخی نمادهای تاثیرگذار از شدت عرضه‌های ابتدایی کاست و رفته‌رفته معاملات متعادل‌تری در سهام بزرگ گروه‌های کالایی بازار رقم خورد. نمادهای شاخص‌ساز معدنی، پالایشی و فلزی با حمایت و ثبت رِنج‌های مثبت سهامداران حقوقی، ضمن اینکه از گزند منفی‌های بازار مصون ماندند، به‌تدریج به صف خرید رسیدند و با تاثیر مثبت خود از مقدار افت شاخص کل کاستند. در مقابل، نمادهای بانکی و خودرویی با سنگین‌ترین صف‌های فروش به کار خود پایان دادند. واگرایی افت شاخص کل و هم‌وزن نیز از تداوم فشار عرضه در کوچک‌ترهای بازار حکایت داشت.

31-01

 

بازار ارز

رشد دلار در سایه عدم قطعیت

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با رشد ۷۵۰ تومانی به نرخ ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. با وجود اینکه نرخ ارز طی معاملات روز یکشنبه در روندی اصلاحی پس از یک ماه به کانال ۱۲ هزار تومان تنزل یافت اما با عدم قطعیت‌های پیش‌رو خیلی زود از کف یک ماهه برگشت. به این ترتیب، دلار با رشد ۵/ ۵ درصدی طی روز گذشته، اختلاف خود را از میانگین ماهانه به ۶ درصد رساند. علاوه بر مداخلات سیاست‌گذار، رای روز یکشنبه مجلس به شکست حصر مالی در اصلاح نرخ ارز موثر بود. اما به نظر می‌رسد نگرانی از عدم تایید لایحه CFT  از سوی شورای نگهبان زمینه‌ساز رشد دوباره دلار شده است تا اخبار مثبت در مورد تداوم صدور نفت به هند و همچنین تصمیم دولت آمریکا برای دادن معافیت به مشتریان نفتی ایران توجهی جلب نکند.

31-02

 

بازار سکه

ورود مجدد سکه به کانال 4 میلیون

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با رشد 470 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 300 هزار تومان معامله شد. با تصویب لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم در مجلس نمایندگان طی روز یکشنبه شاهد فروکش هیجان در بازارهای ارز و سکه و ریزش قیمت‌ها بودیم؛ به‌طوری که سکه تا میانه‌های کانال ۳ میلیون تومانی عقب نشست اما این روند باثبات نبود و قیمت سکه پس از لمس کف دو ماهه، مجددا گارد صعودی گرفت. مهم‌ترین عامل تقویت‌کننده ارزش سکه، رشد تقاضای سفته‌بازانه دلار با تردیدهای فعالان ارزی و سکه‌بازان نسبت به تایید یا عدم تایید لایحه یادشده در شورای نگهبان ارزیابی می‌شود. رشد ۱۲ درصدی سکه طی روز گذشته در حالی رقم خورد که دلار به بازده ۵/ ۵ درصد بسنده کرد و ارزش طلای جهانی هم بیش از یک درصد کاهش یافت.

31-03

 

بازار طلای جهانی

افت طلا با سیگنال‌های منفی حوزه یورو

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز با افت 4/ 1 درصدی به قیمت 1186دلار معامله شد. بهای فلز زرد  هفته گذشته عمدتا تحت تاثیر آمار بازار کار آمریکا در بالای مرز ۱۲۰۰ دلار ماند. با وجود اینکه نرخ بیکاری این کشور به کمترین رقم طی ۵۰ سال گذشته رسید اما افت ماهانه رشد اشتغال آمریکا موجب فشار بر شاخص دلار و حمایت از طلا شد. در نقطه مقابل، جهش بازدهی اوراق خزانه ۱۰ آمریکا به اوج ۷‌ساله، جریان سرمایه به سمت اوراق بهادار دلاری را بیشتر کرد. اما مهم‌ترین عامل موثر بر طلا در روز گذشته، سیگنال‌های منفی اقتصادهای حوزه یورو بود. تداوم نگرانی‌ها از کسری بودجه ایتالیا و سرایت بحران بدهی این کشور به کل اقتصاد اروپا و همچنین کاهش تولیدات صنعتی آلمان در ماه آگوست موجب افت محسوس یورو، تقویت دلار و متعاقبا کاهش بهای طلا شد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

 رفت و برگشت آرام «اوراق»

 هر ورقه «تسه» اسفند 95(تسه9512) روز گذشته با رشد 2/ 0 درصدی به قیمت 62 هزار و 108 تومان معامله شد. از نکات قابل‌توجه معاملات دیروز اوراق تسهیلات، اختلاف بین آخرین قیمت با متوسط روزانه ارزش این اوراق بود. به عبارت دیگر، اوراق تسهیلات در ابتدای معاملات دیروز با فشار فروش مواجه بود و در نتیجه، قیمت‌ها در نیمه ابتدایی معاملات در محدوده منفی قرار داشت. اما این روند پایدار نبود و در ساعات پایانی شاهد تقویت تدریجی تقاضا و رشد ارزش سررسیدهای مختلف و ورود به دامنه مثبت قیمتی بودیم. در مجموع به نظر می‌رسد از شدت نوسان قیمت «تسه»ها کاسته شده و روند قیمت‌ها متعادل‌تر از هفته قبل است. از طرفی، فروکش هیجان عرضه در سهام و افت تلاطم در بازار ارز نیز در بازیابی تعادل «تسه» و شکل‌گیری روند صعودی قیمت در این بازار بی‌تاثیر نبوده است.

31-05

 

بازار نفت

افت نفت با دورنمای تقویت عرضه

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 دیروز با افت 3/ 1 درصدی به قیمت 3/ 73 دلار معامله شد. پس از رسیدن بهای نفت به اوج 4 ساله، ارسال سیگنال‌های ضعیف از تقاضا، در قالب دومین رشد هفتگی موجودی‌های نفت آمریکا، قیمت‌ها را تضعیف کرد. از طرف دیگر، روسیه و به‌ویژه عربستان اعلام کردند که در صورت کمبود عرضه، خلأ ایران در بازار را جبران خواهند کرد. برآیند این دو نیرو موجب بازگشت قیمت‌ها به مدار نزولی شد. هند هم با وجود نزدیک‌شدن به موعد اجرای تحریم‌ها، از تداوم خرید نفت از ایران(۹ میلیون بشکه در نوامبر) خبر داد. از سوی دیگر، آمریکا موضوع بررسی معافیت‌های نفتی مشتریان ایران از تحریم‌ها را در پایان هفته گذشته در دستور کار قرار داد، تا به‌رغم روند نزولی تعداد دکل‌های فعال نفتی این کشور، دورنمای عرضه تقویت شود و قیمت‌ها افت کند.

31-06