بازار سهام

نشانه‌های جدایی مسیر سهام

شاخص کل بورس تهران دیروز با رشد ۲۲۳۳ واحدی(معادل ۲/ ۱ درصد) به سطح ۱۸۲ هزار و ۸۳۴ واحد دست یافت. معاملات دیروز با قدرت و پایداری صف‌های خرید آغاز شد و شاخص ۳۲۰۰ واحد ارتفاع گرفت، اما عرضه زیاد سهام در ساعت پایانی معاملات، نماگر اصلی بازار را وادار به عقب‌نشینی یک‌هزار واحدی کرد. با وجود فضای مثبت در اغلب صنایع، معاملات منفی در نمادهای «ومعادن» و «شپنا» بیشترین فشار را بر نماگر اصلی آوردند. همزمان با زورآزمایی عرضه و تقاضا در بزرگان کالایی، شاهد گسترش موج صعودی به طیف بیشتری از نمادها بودیم. اما نکته جالب توجه عدم صعود دسته‌جمعی سهام و بروز نشانه‌هایی از جدایی روندهاست. انتظار می‌رود که انتشار تدریجی گزارش‌های میان‌دوره‌ای در کنار تداوم ارزش یک‌هزار میلیاردی معاملات خرد روند قیمت‌ها را به زمینه‌های بنیادی سهام پیوند زند.

31-01

 

بازار ارز

بازگشت دلار به کانال ۱۴ هزار

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با افزایش ۱۷۰ تومانی به نرخ ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد. برای دومین روز متوالی بهای دلار در بازار آزاد رشد کرد. پس از اینکه نرخ دلار در روز یکشنبه به پایین‌ترین سطح طی یک ماه گذشته تنزل کرد، در دو روز اخیر گارد صعودی گرفت و طی معاملات دیروز مجددا به کانال ۱۴ هزار تومانی قدم نهاد. یکی از محرک‌های نرخ ارز طی هفته‌های اخیر، بیم تحریم‌های نفتی و فضای هیجانی برآمده از آن بوده است. در همین راستا، رویترز روز گذشته مدعی شد صادرات نفت ایران در دو هفته نخست اکتبر ۱۷ درصد افت کرده است. در فضای داخلی نیز خبر لغو معافیت ارزی برای مقاصد صادراتی افغانستان و عراق و الزام صادرکنندگان مرتبط برای فروش در سامانه نیما انتشار یافت تا موقتا نرخ‌های بازار آزاد تحت تاثیر سیگنال‌های منفی رشد کند.

31-02

 

بازار سکه

رشد حباب سکه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با افزایش 130 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 390 هزار تومان معامله شد. ارزش سکه نیز به تبعیت از رشد دلار، برای دومین روز افزایش یافت. با این تفاوت که ضرباهنگ حرکت صعودی سکه از دلار بیشتر بود. در روزی که طلای جهانی وضعیت باثباتی را تجربه کرد و ارزش دلار داخلی نیز به رشد حدود یک درصدی بسنده کرد، سکه با افزایش بیش از 3 درصدی مواجه شد. به نظر می‌رسد انجام معاملات ارزی با خریداران و فروشندگان کم، محدودکننده نوسان قیمت‌ها بوده است که عمدتا کنترل‌های امنیتی را عامل آن می‌دانند. با این حال، طبعا چنین محدودیتی به بازار طلا تحمیل نشده بنابراین طبیعی است سکه نوساناتی بیشتر را ثبت کند. مجموعه این عوامل، سبب شد تا حباب سکه طی روز گذشته بیشتر شود.

31-03

 

بازار طلای جهانی

پایداری طلا در سقف 2 و نیم ماه

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز بدون تغییر نسبت به روز قبل در سقف دو و نیم ماه اخیر یعنی 1231 دلار باقی ماند. دو عامل اساسی همچنان از طلا به عنوان دارایی امن حمایت می‌کند: افزایش تنش‌های سیاسی و چشم‌انداز تنزل رشد اقتصاد جهانی با موانع تجاری بین اقتصادهای بزرگ. باید اضافه کرد که رویکرد انقباضی بانک مرکزی آمریکا و ارتباط آن با بحران ارزی بازارهای نوظهور نیز بر عدم قطعیت‌های اقتصادی افزوده است. در همین راستا، دیروز نرخ بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا با تقویت نسبی به سطح ۱۶/ ۳ درصد بازگشت. از طرف دیگر، آمار غالبا ضعیف اقتصادهای اروپایی در کنار تضعیف ین ژاپن، شاخص دلار را تقویت کرد و طلا را تحت فشار گذاشت. آمار شاخص بهای مصرف‌کننده بریتانیا و اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه مورد توجه بازارهاست.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

تداوم کم‌نوسان اوراق

اوراق تسهیلات اسفند 95(تسه9512) با افت اندک در روز گذشته به قیمت 61 هزار و 954 تومان رسید. دادوستدهای دیروز اوراق تسهیلات دو نیمه متفاوت داشت. در ابتدای معاملات، شاهد شکل‌گیری تقاضای قوی و رشد قیمت در اغلب سررسیدهای اوراق بودیم، اما در نیمه دوم این روند پایدار نماند و با چرخش الگوی معاملاتی، آخرین قیمت‌ها به محدوده منفی بازگشت. اما ویژگی غالب معاملات یک هفته اخیر اوراق تسهیلات، روند کم‌نوسان قیمت‌ها در چشم‌انداز رکودی بازار مسکن است. در وضعیتی که حجم معاملات مسکن در ماه‌های اخیر کاهش یافته، به گفته مدیر طرح و برنامه بانک مسکن، میزان پرداخت تسهیلات از محل صندوق یکم این بانک افزایش یافته است. به نظر می‌رسد با کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن به ویژه خانه‌اولی‌ها، بر تعداد متقاضیان تسهیلات افزوده شده است. ثبات بازار ارز و تامین مالی متقاضیان می‌تواند عامل حمایت از اوراق در بلندمدت باشد.

31-05

 

بازار نفت

افت نفت در زورآزمایی عرضه و تقاضا

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با افت ۸/ ۰ درصدی به قیمت ۳/ ۷۱ دلار رسید. بهای نفت با رکوردشکنی تولیدات «شیل»(۷/ ۷ میلیون بشکه) و انتظار برای افزایش مجدد موجودی هفتگی نفت آمریکا تحت فشار قرار گرفت. موسسه نفت آمریکا(API) شامگاه چهارشنبه میزان موجودی‌ها در هفته منتهی به ۱۲ اکتبر را منتشر خواهد کرد. آمار رسمی موجودی‌ها نیز عصر چهارشنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی منتشر خواهد شد. برآورد بازار این است که موجودی‌های هفتگی ۱/ ۱ میلیون افزایش یابد. بر اساس آمار رسمی، موجودی‌ها در سه هفته قبل، بر خلاف انتظار، ۸/ ۱۵ میلیون بشکه افزایش یافته است که معنای دیگر آن کاهش تقاضاست. در نقطه مقابل، ادعای کاهش ۱۷ درصدی صادرات نفت ایران در دو هفته ابتدایی اکتبر و بیم کاهش بیشتر عرضه با تنش‌های دیپلماتیک بین عربستان و قدرت‌های غربی از بهای نفت حمایت کرد.

31-06