بازار سهام

دو نشانه فروکش هیجان در بورس

هفته گذشته شاخص کل بورس تهران با افت یک درصدی به مرز ۱۸۱ هزار واحدی عقب‌نشینی کرد. امری که نشان می‌دهد دیگر خبری از هجوم سرمایه‌گذاران به این بازار و رفتارهای هیجانی نیست. مهم‌ترین نشانه‌ای که می‌توان این وضعیت را تایید کرد کاهش ارزش معاملات روزانه است. طی دو هفته گذشته ارزش معاملات بورس تهران به کمتر از ۸۵۰ میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که در ماه مهر، میانگین ارزش معاملات روزانه بیش از ۱۲۵۰ میلیارد تومان بوده است. مساله بعدی به گزارش‌های ۶ ماهه برمی‌گردد که به اعتقاد عمده کارشناسان، عملکرد مناسب شرکت‌ها نسبت به سال گذشته عموما در قیمت سهام دیده شده است. بنابراین، اکنون بورس‌بازان با احتیاط بیشتر و احتمالا توجه به متغیرهای واقعی و بنیادی اقتصاد معاملات خود را ادامه خواهند داد. همچنین، طی این روزها نگاه فعالان سهام به اخبار سیاسی مربوط به وزرا و تحریم‌ها جلب خواهد شد.

31-01

 

بازار ارز

شمارش معکوس برای سفته‌بازان ارزی

هفته گذشته، دلار در بازار آزاد روند کاهشی خود را ادامه داد تا در نهایت با افت ۷/ ۰ درصدی به نرخ ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شود. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شده بود، دلار در بازه ۵/ ۱۳ هزار تا ۱۴ هزار تومانی نوسان محدودی را تجربه می‌کند. در این شرایط، سفته‌بازان ارزی که تلاش زیادی برای افزایش نرخ‌ها انجام می‌دهند همچنان ناکام مانده‌اند. برخی از این افراد تمایل دارند دلارهایی را که در سطوح بالا خریده‌اند، به قیمت مناسب‌تری به فروش برسانند. با این حال، بخش مهمی از آنها اکنون نیز در سود مناسبی به سر می‌برند و اگر نتوانند در روزهای باقی‌مانده تا دور دوم تحریم‌ها، موج صعودی تازه‌ای ایجاد کنند، احتمالا فروشنده خواهند بود. عدم همراهی تقاضای محافظه‌کارانه از سوی عموم و همچنین کنترل بازارساز طی این روزها می‌تواند آخرین تلاش‌های دلالان بازار ارز را نیز ناکام بگذارد.

31-02

 

بازار سکه

سکه در جدال نیروها

هفته گذشته، هر سکه طرح جدید با رشد اندک ۲/ ۰ درصدی به قیمت ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. در شرایطی که افت ۷/ ۰ درصدی نرخ دلار عامل فشار بر قیمت سکه بود، اما افزایش ۸/ ۰ درصدی طلای جهانی باعث شد بازار سکه نسبت به ریزش قیمتی مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. در این شرایط، معامله‌گران همچنان تحولات بازار دلار را با دقت بیشتری رصد می‌کنند و اگر نوسان‌گیران بازار ارز ناکام شوند، احتمالا بازار سکه نیز شانس زیادی برای بهره‌مندی از این اهرم قدرتمند ندارد. در سوی دیگر، خوش‌بینی‌ها همچنان نسبت به طلای جهانی وجود دارد و ممکن است فعالان بازار سکه مقاومت بیشتری در برابر ریزش قیمت‌ها نسبت به بازار ارز نشان دهند. نزدیک شدن به دور جدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان احتمالا به لحاظ روانی فضای نااطمینانی را در معاملات این روزها رقم بزند.

31-03

 

بازار طلای جهانی

مقاومت طلای جهانی در برابر شاخص دلار

دیروز ساعت ۱۶، هر اونس طلای جهانی در سطح ۱۲۳۴ دلار معامله می‌شد که در صورت حفظ این سطح می‌تواند چهارمین هفته متوالی رشد خود را به ثبت برساند. این طولانی‌ترین دوره افزایشی بازار طلای جهانی از ژانویه (۹ ماه قبل) محسوب می‌شود. در شرایطی که شاخص دلار در بازار جهانی در اوج ۱۰ هفته‌ای خود قرار دارد، طلا در برابر ریزش مقاومت نشان می‌دهد. مساله‌ای که تاکید می‌کند همچنان ریسک‌های سیاسی-اقتصادی در بازار جهانی تقاضای طلا را بالا نگه داشته است. تقابل این دو نیرو باعث شده فلز زرد محدوده ۱۲۲۸ تا ۱۲۳۸ دلاری را طی این روزها برای نوسانات خود حفظ کند. ریزش بازارهای سهام به ویژه در آسیا، تنش‌های سیاسی مربوط به ترور خاشقجی، نگرانی‌های حوزه یورو و ادامه جنگ تجاری آمریکا و چین مهم‌ترین ریسک‌هایی است که تقاضای محافظه‌کارانه برای طلا را حفظ کرده است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

سیگنال معاملات مهر به «تسه»ها

هفته گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) با افت 1/ 4 درصدی به قیمت 59 هزار و 113 تومان معامله شدند. این روند کم‌رمق با میل به کاهش در شرایطی رخ می‌دهد که نشانه‌های جدیدی از بازگشت رکود به معاملات مسکن به چشم می‌خورد. به این ترتیب، تعداد معاملات مسکن در تهران طی ماه گذشته به کمتر از 9 هزار مورد رسید که افت 34 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. جهش قیمت‌ها در بازار مسکن مانعی جدی در برابر معاملات ملکی و ضعف تقاضای «تسه»ها به دلیل سهم اندک از قیمت خانه شده است. به عنوان نمونه اگر یک خانه ۵۰ متری در تهران در نظر گرفته شود با میانگین قیمت هر متر مربع ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی در مهر ماه، سهم تسهیلات مسکن به کمتر از ۳۰ درصد کل قیمت مسکن خواهد رسید که خود مبین ضعف تقاضای کنونی این بازار است.

31-05

 

بازار نفت

افت نفت با نیروهای متضاد

دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۶۶ دلار معامله ‌شد که در صورت تثبیت در این سطوح سومین کاهش متوالی هفتگی در این بازار محسوب می‌شود. این در شرایطی است که هنوز نگرانی‌ها نسبت به صادرات نفت کشورمان وجود دارد و در تازه‌ترین شنیده‌ها برخی خریداران بزرگ چینی نیز از خرید نفت ایران سر باز زده‌اند. به نظر می‌رسد اکنون توجه معامله‌گران به دو مساله بیشتر شده است. نخست آنکه عربستان وعده داده عرضه نفت را تنظیم خواهد کرد و در تازه‌ترین اظهارات وزیر انرژی این کشور نیز بر احتمال بازگشت مازاد عرضه به بازار نفت تاکید شده است. در سوی دیگر، نگرانی‌هایی نسبت به ضعف تقاضا در آینده مطرح می‌شود که موجب هراس معامله‌گران بازار نفت و کاهش امید به رشد قیمت‌ها شده است. باید دید احتمال اختلال در عرضه تا چه می‌تواند اثر کاهشی ضعف تقاضا را جبران کند.

31-06