بازار سهام

شروع خنثای بورس تهران

نخستین روز معاملاتی هفته جاری با تغییر اندک شاخص کل بورس تهران به پایان رسید تا نماگر سهام همچنان در میانه کانال ۱۸۳ هزار واحدی باقی بماند. گرچه انتظارات مثبت نسبت به معافیت‌های نفتی امیدهایی را میان فعالان بورسی ایجاد کرده بود، اما همچنان احتیاط معامله‌گران و فشار عرضه مانع از صعود قیمت‌ها در بازار سهام شد. به نظر می‌رسد تعدد عدم قطعیت‌ها در حوزه‌های مختلف منجر شده تا همچنان رشدهای قیمتی سهام با فشار فروش مواجه شود. به عبارت دقیق‌تر، نبود اطمینان و تحلیل دقیق از نتیجه نهایی تحریم‌ها، در کنار بی‌اطمینانی که نسبت به آینده قیمت‌ها در بازار جهانی به وجود آمده منجر شده تا معامله‌گران با احتیاط بیشتری معاملات خود را دنبال کنند. همچنین، نامشخص بودن روند بازار ارز و نحوه دسترسی شرکت‌ها به ارزهای صادراتی عامل دیگر تقابل جدی عرضه و تقاضا در شرایط کنونی محسوب می‌شود.

31-01

 

بازار ارز

حرکت دلار در دوربرگردان قیمتی

ساعت ۱۶ روز گذشته هر دلار آمریکا ضمن افت ۲۰۰ تومانی که معادل کاهش ۳/ ۱ درصدی است، به نرخ ۱۴‌ هزار و ۲۰۰‌ تومان مبادله شد. در آستانه اجرای دور دوم تحریم‌ها دومین افت متوالی شاخص ارزی کشور رقم خورد. علاوه بر برخورد دلار به مرز روانی ۱۵‌ هزار تومان در آخرین روز هفته گذشته، رسمی شدن اخبار مبنی بر معافیت ۸ مشتری نفت ایران از سوی ایالات‌متحده نقش مهمی در تداوم روند نزولی قیمت ارز ایفا کرد. به این ترتیب، با رفع نگرانی در خصوص چشم‌انداز درآمدهای ارزی، شاهد کاهش فعالیت‌های سفته‌بازانه و بازگشت نرخ‌ها از سقف خود طی یک ماه اخیر بودیم. به نظر می‌رسد علاوه بر فروکش تب تقاضای غیرتجاری در چشم‌انداز معافیت‌ها، حضور موثر بازارساز و باز کردن شیر عرضه در روزهای اخیر در تنزل ارزش دلار طی دو روز کاری اخیر اثرگذار بوده است.

31-02

 

بازار سکه

همسویی سکه با نزول ارز

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با افت 60 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 460 هزار تومان معامله شد. بهای سکه در روز انتهایی هفته گذشته همزمان با سقوط 5 درصدی دلار، 6 درصد از ارزش خود را از دست داد و فاصله خود را از اوج تاریخی به 18 درصد افزایش داد. اعطای معافیت به مشتریان نفتی ایران از سوی ایالات متحده مهم‌ترین عامل در راستای رفع نگرانی‌ها در خصوص کمبود ارز و کاهش ارزش دلار و سکه ارزیابی می‌شود. مساله‌ای که تا پیش از انتشار خبر آن، زمینه‌ساز رشد شتابان دلار و سکه در هفته گذشته شد. انتظار بر این است که پس از  رسمیت‌یافتن تحریم‌های نفتی، هیجان حاکم بر بازارهای ارز و طلا فروکش کند و به اصلاح تدریجی قیمت‌ها بینجامد. پایداری این روند مستلزم حضور هوشمندانه سیاست‌گذار و رفع محدودیت‌های عرضه ارز است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

ثبات طلا در هفته پرالتهاب بازار جهانی

هر اونس طلای جهانی در پایان معاملات هفتگی، با افت نامحسوس 06/ 0 ‌درصدی نسبت به ابتدای هفته به سطح 9/ 1232 دلار رسید و پس از دو هفته صعودی، روند متعادلی را سپری کرد. افزایش شاخص دلار مهم‌ترین عامل کنترل‌کننده رشد فلز زرد در بازار جهانی طی هفته گذشته محسوب می‌شود. نتایج آمار بیکاری در کنار گزارش اشتغال غیرکشاورزی ایالات متحده منتشر شده در چهارشنبه گذشته فراتر از پیش‌بینی‌ها بود که همین امر موجب تقویت ارزش دلار شد و با محدود ‌کردن قدرت خرید متقاضیان غیر‌دلاری فشار‌ها را بر قیمت طلا در بازار جهانی حفظ‌ کرد. همچنین گمانه‌زنی‌های مثبت در ‌مورد توافق احتمالی اقتصادی بین چین و آمریکا از عوامل تنش‌زای اقتصادی کاست و ضمن مثبت کردن شاخص‌های بازارهای سهام با جذاب کردن ریسک‌پذیری، باعث حرکت دادن سرمایه‌ها از سمت طلای زرد به سوی دارایی‌های پرریسک شد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

نوسان «تسه»ها زیر 60 هزار‌تومان

هفته معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) با افزایش اندک قیمت‌ها آغاز شد و هر ورقه با بهای 58 هزار و 745 تومان معامله شد. در سایر سررسیدها نیز شاهد نوسان محدود قیمت‌ها عموما زیر سطح 60 هزار تومان هستیم، رقمی که کمترین حد از بهمن 92 محسوب می‌شود. کارشناسان معتقدند مهم‌ترین علت افت جذابیت اوراق تسهیلات مسکن، سهم اندک آنها در خرید خانه است. اوراقی که سال گذشته با فرض وام 120 میلیون تومانی زوجین قدرت خرید متوسط 27 متر مربع خانه را برای شهروندان تهرانی فراهم می‌کرد، اکنون فقط 13 متر مربع قدرت خرید برای متقاضیان مسکن ایجاد می‌کند. این مساله توان خریداران ملکی را کاهش داده و در نتیجه تقاضای «تسه»ها کاهش جدی پیدا کرده‌اند. همچنین، ظهور وام‌های موازی نظیر صندوق یکم در کنار افت محسوس معاملات ملکی پس از جهش‌های اخیر قیمتی منجر به افت تقاضای اوراق مسکن شده است.

31-05

 

بازار نفت

سقوط پیش‌بینی‌ناپذیر طلای سیاه

بازار نفت خام آمریکا برای چهارمین هفته متوالی به روند نزولی خود ادامه داد. در آخرین مبادلات بازار، هر بشکه نفت WTI با افت نزدیک به 7 ‌درصد نسبت به ابتدای هفته به قیمت 62/ 86 دلار مبادله شد که بیشترین کاهش از فوریه (حدود 9 ماه قبل) محسوب می‌شود. افزایش عرضه نفت در بازار جهانی در کنار خبر اعطای معافیت‌های نفتی آمریکا برای هشت کشور تداوم افت قیمت نفت را رقم زدند. اداره اطلاعات انرژی (EIA) در گزارش چهارشنبه خود از افزایش موجودی‌های تجاری این کشور برای ششمین هفته متوالی به میزان ۲/ ۳ میلیون بشکه خبر داد. افزایش تولید کشور‌های تولیدکننده از جمله آمریکا نیز فشار‌ها را بر قیمت نفت حفظ کرده است. دوشنبه پیش رو لیست هشت کشور مشمول معافیت ایالات متحده برای واردات نفت ایران اعلام خواهد شد که از طریق کانال عرضه، نگرانی‌های مربوط به عدم تولید کافی و به تبع آن کاهش قیمت نفت را نشانه رفته است.

31-06