بازار سهام

روز دوفازی بورس تهران

بازار سهام معاملات روز گذشته را با حمایت سهامداران حقوقی افزایشی آغاز کرد و شاخص کل تا نیمه کانال ۱۸۴ هزار واحدی نیز رشد کرد؛ اما در ادامه فشار عرضه‌ها و برخی خبرها موجب هیجانی شدن معاملات و ریزش قیمت سهام شد. به این ترتیب، در نهایت نماگر بورس تهران با افت ۵۳۰ واحدی به کانال ۱۸۲ هزار واحد عقب‌نشینی کرد. در شرایطی که انتظار می‌رفت معاملات این هفته به دنبال خبرهای خوش برجامی از جمله معافیت‌های مربوط به تحریم‌های نفتی و بسته اروپایی‌ها برای شکست انحصار دلار مثبت دنبال شود، طی دو روز اخیر فشار عرضه‌ها سنگین‌تر شده است. در این میان، عدم تایید لایحه CFT از سوی شورای نگهبان آن هم در آستانه آغاز دور اصلی تحریم‌های آمریکا باعث هیجانی شدن رفتار معامله‌گران شد. سرگیجه‌ای که به نظر می‌رسد به زودی با رفتار منطقی جایگزین شود و تلاطم‌ها کاهش یابد.

31-01

 

بازار ارز

آرامش نسبی ارز در آستانه دور دوم تحریم‌ها

ساعت ۱۶ روز گذشته هر دلار آمریکا با ۳۰۰ تومان افزایش با نرخ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان مبادله شد. به این ترتیب بازار ارز در دومین روز پیاپی در آستانه آغاز دور دوم تحریم‌ها تغییرات هیجانی خاصی را تجربه نکرد. عرضه‌ مناسب ارز توسط بازارساز در روز‌های اخیر نقش موثری در کنترل نوسان دلار داشته است. ضمن اینکه برخورد امنیتی با دلالان ارزی و معامله‌گران خیابانی موجب شده است فعالیت سفته‌بازانه کاهش یابد و تمایل خریداران عادی بیشتر به سمت بازار سکه سوق داده شود. با این حال فروکش کردن تب خرید ارز در داخل کشور نتوانسته است به طور کامل بر هیجان ناشی از اعمال تحریم‌ها و افزایش شاخص دلار غلبه کند و نرخ دلار کانال ۱۴ هزارتومانی را همچنان حفظ کرده است. باید دید با رفع عوامل روانی، روند بازار به سمت کاهش حرکت می‌کند یا خیر.

31-02

 

بازار سکه

اوج‌گیری سکه در کم‌نوسانی دلار

هر سکه طرح جدید در ساعت 16 روز گذشته با افزایش 200 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 660 هزار تومان رسید. به این ترتیب، سکه در روزی که بازار طلای جهانی تعطیل بود، افزایش 5/ 4 درصدی را به ثبت رساند. تفاوت قیمت بازاری سکه با ارزش واقعی آن از 30 هزار تومان در شنبه به بیش از 100 هزار تومان در یکشنبه رسید که نشان‌دهنده‌ حباب قیمتی در بازار سکه است. اما این میزان به اندازه‌ای نیست که بتوان به‌طور قطع از بازگشت هیجان به بازار سکه گفت. رسیدن به موعد اجرای دور دوم تحریم‌ها شتاب‌دهنده‌‌ رشد بازار ارز و سکه بوده است و شرایط سخت در بازار دلار از جمله دستگیری تعدادی از دلالان ارزی نیز محرک حرکت بیشتر سرمایه‌ها به سمت بازار سکه است که انتظار می‌رود با فروکش فضای هیجانی مزبور، این روند نیز متوقف شود.

31-03

 

بازار طلای جهانی

بی‌توجهی پیش‌بینی‌ها به کم‌نوسانی طلا

طلا هفته کم‌نوسانی را سپری کرد و هر اونس طلای جهانی طی هفته گذشته با افت 06/ 0 درصدی با قیمت 9/ 1232 مبادله شد. توقف روند صعودی بهای فلز زرد حاصل افزایش شاخص دلار بود. از جمله عوامل تقویت دلار آمار منتشر شده گزارش اشتغال غیر‌کشاورزی آمریکا بود که فراتر از پیش‌بینی‌ها ظاهر شد و بیانگر وضعیت رو‌به‌رشد کسب‌و‌کار در آمریکا بود. همچنین در هفته گذشته نرخ بیکاری آمریکا ۷/ ۳ درصد تثبیت شد که پایین‌ترین میزان آن طی نیم قرن گذشته بوده است. در عین حال خوش‌بینی نسبت به توافق چین و آمریکا و پایان جنگ تجاری از علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران در بازار طلا کاسته است. با این حال در نظر‌سنجی هفتگی کیتکو، بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان روند قیمت طلا در هفته پیش رو را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند که بیانگر باقی ماندن عدم قطعیت‌های فعلی در اقتصاد جهانی است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

بی‌رمقی معاملات اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) بدون تغییر محسوس به قیمت 58 هزار و 708 تومان معامله شدند و سایر سررسیدها نیز حول سطح 60 هزار تومانی نوسان کردند. بازتاب رکود تورمی بازار مسکن در معاملات «تسه»ها مشهود است و نوسان قیمت اوراق را به حداقل رسانده است. بر اساس قیمت هر متر مربع ملک در تهران معادل 8 میلیون و 600 هزار تومان، اکنون برای خرید یک خانه 50 متری، وام حاصل از اوراق تسهیلات مسکن کمتر از یک‌چهارم مبلغ خانه را پوشش می‌دهد و در نتیجه تقاضای موثر در این بازار به چشم نمی‌خورد. هرچند نرخ سود دریافت این وام‌ها نسبتا جذاب شده است، اما نبود تقاضای واقعی مانع از تحرک قیمت‌ها می‌شود. به ویژه آنکه طی سال‌های اخیر محدودیت‌های خرید و فروش «تسه»ها مانع از ورود سفته‌بازان به این بازار شده است.

31-05

 

بازار نفت

قیمت نفت در کف هفت ماهه

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا طی هفته گذشته با افت ۷ درصدی ضمن رسیدن به کف قیمت خود از آوریل، به سطح ۹/ ۶۲ دلار رسید. چهارمین افت هفتگی نفت خام تحت تاثیر عوامل متقابل طرف عرضه و تقاضا رقم خورد. موجودی‌های تجاری نفت آمریکا برای ششمین هفته به روند صعودی خود ادامه داد هرچند هفته گذشته میزان انباشت از پیش‌بینی‌ها کمتر بود. در گزارش جمعه نیز تعداد دکل‌های نفتی فعال آمریکا با کاهش یک واحدی به ۸۷۴ رسید که سیگنال افت عرضه را به بازار ارسال کرد. اما مهم‌ترین رویداد هفته گذشته معافیت ۸ کشور خریدار عمده نفت ایران توسط آمریکا است که نگرانی‌ها از کاهش شدید عرضه را تقلیل داده است. بنابراین، تحریم‌های نفتی ایران که مهم‌ترین محرک رشد قیمت‌ها طی ماه‌های گذشته بود، اکنون با عقب‌نشینی ترامپ، اثری معکوس بر قیمت‌ها نشان می‌دهد.

31-06