بازار سهام

عبور مثبت بورس از فشار روانی تحریم‌ها

شاخص کل بورس تهران با رشد ۹۴۱ واحدی در روز سه‌شنبه، بازده خود را طی هفته قبل به یک درصد افزایش داد و مجددا به کانال ۱۸۵ هزار واحد بازگشت تا دومین صعود متوالی سهام در مقیاس هفتگی ثبت شود. معاملات آخرین روز کاری هفته قبل در فضایی نسبتا آرام دنبال شد و افزایش عمومی تقاضا، زمینه‌ساز تقویت شاخص ۲۹ صنعت بورسی(از ۳۸ صنعت) شد. افزایش تقاضا و روند متعادل قیمت‌ها نشان داد که اثر انتظاری تحریم‌های آمریکا، که دوشنبه هفته گذشته رسمیت یافت، قبلا در قیمت سهام منعکس شده است. اما رویکرد احتیاطی بورس‌بازان در تغییر جبهه تقاضا از سهام کالامحور به گروه‌هایی نظیر بانکی‌ها و خودروسازان و دیگر گروه‌های کوچک‌تر بروز و ظهور یافت. به طور خاص دو گروه بانکی و خودرویی در هفته اخیر مورد استقبال فعالان خرد بازار قرار گرفتند و طولانی‌ترین صف‌های خرید را به خود اختصاص دادند.

31-01

 

بازار ارز

دوربرگردان دلار با اقدام بازارساز

نرخ هر دلار آمریکا در آخرین روز کاری هفته قبل ۱۰۰ تومان کاهش یافت و به سطح ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان رسید. با وجود تنزل ارزش دلار در آخرین روز معاملات هفته اخیر، بازدهی هفتگی این دارایی بیش از یک درصد رقم خورد. یکی از عوامل موثر در روند نرخ دلار اعطای معافیت‌های آمریکا به ۸ مشتری عمده نفت ایران بود که قیمت دلار را به مرز ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان در ابتدای هفته قبل عقب راند. با این حال، روز یکشنبه گذشته با اعاده لایحه CFT به مجلس نمایندگان از سوی شورای نگهبان، فضای هیجانی بر بازارها حکمفرما شد و دلار در فضایی سفته‌بازانه بیش از ۳ درصد رشد کرد. یکی از نکات جالب توجه در هفته قبل، حضور حداکثری بازارساز برای کنترل هیجان بازار و عرضه ارز به قیمت‌هایی همگرا و نزدیک به قیمت بازار آزاد بود.

31-02

 

بازار سکه

افت حباب سکه

هر سکه طرح جدید بازده 4/ 2 درصدی را طی هفته نیمه‌تعطیل قبل ثبت کرد و در آخرین روز کاری معاملات به قیمت 4 میلیون و 630 هزار تومان معامله شد. با وجود اینکه بهای جهانی طلا نوسان ناچیزی را در هفته قبل ثبت کرد، قیمت سکه همسو با فراز و نشیب شاخص ارزی کشور به نوسان پرداخت و بیش از ۱۱۰ هزار تومان در مقیاس هفتگی بالاتر رفت. پس از معافیت‌های نفتی و شکست روند صعودی سکه، بازارهای دارایی، از جمله بازار سکه به عدم تایید لایحه CFT از سوی شورای نگهبان واکنش نشان دادند. در این فضای هیجانی، فعالیت‌های سفته‌بازانه شدت گرفت و در نتیجه، حباب سکه رشد قابل‌ملاحظه‌ای را ثبت کرد. با این حال، با عقبگرد قیمت دلار و سکه در معاملات آخرین روز کاری هفته اخیر، حباب سکه نیز افت کرد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

افت طلای جهانی با قدرت‌نمایی دلار

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز با افت 6/ 0 درصدی، به قیمت 1218 دلار رسید. نگاه بازار طلا در چند روز اخیر به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا و بیانیه بانک مرکزی این کشور بود. با برگزاری انتخابات و توزیع قدرت بین دو حزب جمهوری‌خواه، تمرکز طلا به چشم‌انداز دلار معطوف شد. کمیته بازار باز بانک مرکزی آمریکا در آخرین نشست خود با نظر به هدف‌گذاری خود از نرخ رشد تولید، نرخ تورم و نرخ بیکاری، وضعیت را تقریبا متعادل عنوان کرد و چنان که انتظار می‌رفت، نرخ بهره را تغییر نداد. در عین حال، تاکید فدرال رزرو  بر مواضع انقباضی خود، شاخص دلار را به بالاترین سطح طی یک‌و‌نیم سال اخیر هدایت کرد و عامل افت طلا شد. حال، حدود ۸۰ درصد از معامله‌گران انتظار دارند فدرال رزرو نرخ بهره را برای چهارمین بار در دسامبر افزایش دهد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

صعود «تسه»‌ها پس از 3 هفته نزولی

قیمت اوراق تسهیلات اسفند 95 طی هفته نیمه‌تعطیل قبل 1/ 1 درصد افزایش یافت و به سطح 59 هزار و 271 واحد رسید. اوراق پس از ثبت روند نزولی طی سه هفته ماقبل و تجربه کف قیمت 57 هزار تومانی، با رشد قیمت طی هفته قبل مواجه شدند. با وجود رشد هفتگی قیمت اوراق، اکثر سررسیدها در بازه 59 هزار تا 60 هزار تومان معامله شدند که همچنان، پایین‌ترین سطح قیمت اوراق از اواخر بهمن 92 است. اغلب کارشناسان معتقدند عامل اصلی نوسان قیمت «تسه» در کمترین سطح طی بیش از 4 سال و نیم اخیر، کاهش قدرت خرید اوراق وام نسبت به قیمت‌ مسکن است. البته افزایش عرضه از مجاری بانک‌های جدید عامل نظیر بانک ملی نیز یکی دیگر از دلایل فشار بر قیمت اوراق ارزیابی می‌شود. برآیند این عوامل از عدم توازن در بازار مسکن و چشم‌انداز شبه‌رکودی آن حکایت دارد.

31-05

 

بازار نفت

نفت در سراشیب «بازار نزولی»

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 دیروز با افت 3 درصدی به قیمت 9/ 59 دلار رسید. قیمت نفت از اول اکتبر تاکنون ۲۲ درصد کاهش یافته و به کمترین سطح طی ۹ ماه اخیر رسیده است. پس از اعطای معافیت ۶ ماهه آمریکا به ۸ مشتری ایران، نگرانی از کمبود عرضه رفع شد و قیمت نفت به سرعت در مسیر نزولی افتاد. از سویی، پس از رفع موقت محدودیت‌های صدور نفت ایران، نشانه‌های بیشتری از انبساط عرضه در بازار نمایان شد. برابر برآوردهای اداره اطلاعات انرژی در هفته قبل، تولید روزانه نفت آمریکا به رکورد جدید ۶/ ۱۱ میلیون بشکه رسیده است. علاوه بر رکوردشکنی تولید نفت آمریکا، سیگنال‌هایی از تقویت عرضه از سوی عراق، امارات و اندونزی هم بر نفت فشار وارد کرد. همچنین رشد فراتر از انتظار موجودی‌های نفت آمریکا برای هفتمین هفته متوالی، ضعف تقاضای نفت را به بازار مخابره کرد.

31-06