بازار سهام

فاز احتیاطی بورس تهران

شاخص کل بورس تهران در جلسه معاملاتی دیروز رشد ناملموس ۹۵ واحدی را تجربه کرد و به سطح ۱۶۱ هزار و ۴۰۵ واحد رسید. فضای نیمه تعطیل بازارهای مالی دنیا در آستانه سال نو میلادی و کمرنگ شدن فاز محرک گزارش‌های ماهانه، باعث ایجاد درنگ در معاملات دیروز گروه‌های بزرگ کالایی شد. در سمت دیگر با افزایش تردید‌ها در معاملات سهام بنیادی، دوباره شاهد رشد هیجان در دادوستد‌های گروه‌های کوچک‌تر بازار از جمله نمادهای خودرو و بانکی بودیم. رشد بیشتر شاخص هم‌وزن در مقایسه با نماگر کل بازار هم موید این فرض است. دیروز ارزش معاملات خرد بورس (با حذف بلوک و اوراق) ۳۹۵ میلیارد تومان بود. خالص تغییر مالکیت بورس نیز پس از سه روز کاری تغییر رویه داد و انتقال ۲۱ میلیارد تومان از سبد فعالان حقیقی به پرتفوی فعالان حقوقی را رقم زد.

31-01

 

بازار ارز

جدال بازارساز و نوسان‌گیران

ساعت 16 روز دوشنبه هر دلار آمریکا ضمن ثبت رشد ۱۰۰ تومانی به قیمت ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. بازار ارز در سومین روز هفته شاهد تقابل نوسان‌گیران و بازارساز بود. دلالان سعی داشتند دلار را از مرز ۱۱ هزار تومان عبور دهند، اما صرافی‌های بانک مرکزی بار دیگر در برابر این حربه ایستادگی کردند. به گفته فعالان حمایت متقاضیان از قیمت دلار زیر مرز ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان باعث کمرنگ شدن انتظارات کاهشی شده است و بنا بر همین رفتار دلالان سعی در گسترش این جو در بازار دارند که نرخ ارز در کف قیمت قرار گرفته است. با این حال، کنترل شیر عرضه توسط بازارساز باعث حذف تقاضای احتیاطی از بازار دلار و کاهش دامنه نوسانات نرخ ارز شد. افزایش سنتی تقاضای دلار در آستانه سال نو میلادی مهم‌ترین عامل رشد دلار در روزهای اخیر محسوب می‌شود.

31-02

 

بازار سکه

افزایش دو اهرمی بهای سکه

طی معاملات روز دوشنبه قیمت هر سکه طرح جدید ضمن رشد 80 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 700 هزار تومان رسید. افزایش توامان بهای دلار و طلای جهانی باعث رشد قیمت سکه شد. نکته جالب واکنش شدیدتر سکه نسبت به تغییرات نرخ ارز بود به‌طوری‌که رشد ۹/ ۰ دلار با افزایش ۲/ ۲ درصدی سکه روبه‌رو‌ شد. بالا نبودن میزان عرضه در بازار سکه در مقایسه با بازار ارز باعث می‌شود که هنگام ورود موج تقاضا، بهای سکه بیش از دلار افزایش یابد. دیروز بازار دلار صحنه تلاش نوسان‌گیران برای افزایش نرخ ارز به کانال‌های بالاتر و ایستادگی صرافی‌های بانک مرکزی در برابر این نقشه بود و در نهایت دلار با نوسان محدود فقط ۱۰۰ تومان افزایش یافت. در ایام سال نو میلادی تقاضای دلار به‌طور سنتی بالا رفته و به رشد نرخ ارز می‌انجامد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

هفتمین رشد پیاپی فلز زرد

ساعت 16 روز گذشته بهای هر اونس طلای جهانی 1/ 0 درصد افزایش یافت و به قیمت 1283 دلار مبادله شد. نگرانی از کم شدن رشد اقتصاد جهانی و وضعیت نابسامان سیاسی آمریکا بیشترین تاثیر را در صعود طلا در بازه زمانی اخیر داشته‌اند. تعطیلی بخشی از دولت فدرال و فشار دونالد ترامپ به مقامات فدرال رزرو باعث کاهش شاخص دلار شده است. خبر روند مناسب گفت‌وگو‌های تجاری بین چین و آمریکا نیز شاخص دلار را به کف ۱۰ روزه رساند تا قیمت طلا افزایش یابد. با کم شدن شاخص دلار، قدرت خرید ارزهای غیردلاری زیاد شده و قیمت طلا از مجرای افزایش تقاضا رشد می‌کند. تنش‌های سیاسی داخلی آمریکا نیز با بیشتر کردن ریسک‌های اقتصادی، موقعیت طلا را به عنوان پناهگاه سرمایه جذاب کرده و باعث رشد قیمت این دارایی ارزشمند شده است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

اوج دو هفته‌ای «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) طی دادوستدهای دیروز با ثبت رشد 4/ 2 درصد به قیمت 55 هزار و 911 تومان معامله شد و به اوج دو هفته‌ خود رسید. اکثر سررسیدهای دیگر نیز افزایش قیمت را تجربه کردند و میانگین بهای آنها بیش از 55 هزار تومان بود. کوچ متقاضیان مسکن از واحدهای نوساز به آپارتمان‌های قدیمی یکی از دلایل عدم رونق بازار اوراق مسکن محسوب می‌شود. سهم واحدهای نوساز از حجم معاملات مسکن سال جاری به پایین‌ترین حد طی ۸ ماه گذشته رسیده است. خودداری از عرضه آپارتمان‌های نوساز به بازار معاملات ملک به امید صعود بیشتر قیمت‌ها در آینده و قیمت‌گذاری نجومی تحت تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی از دلایل تداوم این روند شناخته می‌شود. به‌طور مثال قیمت میلگرد آجدار تا پایان مهر امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲ هزار درصد افزایش یافته است.

31-05

 

بازار نفت

بازگشت نفت از کف یک و نیم ساله

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا (WTI) ساعت ۱۶ دوشنبه با رشد ۶/ ۲ درصدی به قیمت ۳/ ۴۶ دلار معامله شد و از کف ۱۸ ماهه فاصله گرفت. توییت یکشنبه رئیس جمهور آمریکا مبنی بر پیشرفت قابل ملاحظه مذاکرات تجاری با چین، ضمن کمرنگ کردن نگرانی‌ها از جنگ تجاری باعث افزایش قیمت نفت شد. در اوج جنگ تعرفه‌ای چشم‌انداز تقاضای نفت تیره شد و هراس از مازاد عرضه به سقوط بهای طلای سیاه منجر شد. در همین راستا وزیر انرژی الجزایر دیروز اعلام کرد که سیاست کاهشی اوپک در سال آینده میلادی تعادل را به بازار نفت باز خواهد گرداند و در صورت نیاز تولید بار دیگر کاهش می‌یابد. به گزارش بیکر هیوز تعداد دکل‌های فعال نفتی کانادا نیز طی هفته قبل ۴۳ واحد کاهش یافت و به سطح ۱۵ واحد رسید تا با انقباض کانال عرضه از افزایش قیمت نفت حمایت شود.

31-06