بازار سهام

یکه‌تازی فلزات در بورس

شاخص کل بورس تهران دیروز به رشد کم‌رمق خود ادامه داد و با رشد ۳۵۱ واحدی به ارتفاع ۱۵۸ هزار و ۳۹۵ واحد رسید. با افزایش قابل ملاحظه قیمت فلزات در بازار جهانی، گروه فلزات در بورس مورد استقبال سرمایه‌داران قرار گرفت و چرخش صف‌آرایی سهامداران از بانک‌ها به سمت فلزات سنگین، رشد ۲۲/  ۰ درصدی دماسنج بازار را رقم زد. با نتایج مثبت دور آخر مذاکرات چین و آمریکا و آمار فراتر از انتظار اشتغال آمریکا در سال گذشته، فلزات رنگین در معاملات دیروز گارد صعودی به خود گرفتند. روی در سقف ۶ ماهه قرار گرفت و مس و سرب با افزایش قیمت روبه‌رو‌ شدند. شکسته‌ شدن مرزهای روانی در بازار جهانی با جذاب کردن گروه فلزات، بیشترین جریان نقدینگی را جذب نمادهای این گروه کرد، به‌طوری‌که دو نماد«فملی» و «فولاد» در صدر جدول نمادهای حامی شاخص کل قرار گرفتند.

31-01

 

بازار ارز

دلار در آستانه مرز روانی

راس ساعت 16 روز گذشته هر دلار آمریکا نسبت به دوشنبه 270 تومان افزایش قیمت یافت و به بهای 11 هزار و 950 تومان معامله شد. هفته گذشته وقتی دلار به بالای مرز 12 هزار تومانی رسید عده‌ای اعلام کردند که موعد تحویل حواله‌های چینی در آستانه سال نو این کشور، تقاضای دلار را افزایش داده و نرخ ارز را به بالای مرز ۱۲ هزار برده است. سال نو چینی دیروز به تاریخ ۵ فوریه آغاز شد و موعد تحویل حواله‌ها به سر رسید اما بازهم نرخ ارز افزایش یافت. در سه صعود پیاپی شاخص ارزی کشور از روز شنبه، بهای دلار بیش از ۶ درصد رشد داشته است. کاهش عرضه دلار، افزایش نرخ حواله درهم، انتظار افزایش جریان نقدینگی به بازار ارز پیش از عید و افزایش نرخ فروش بازارساز دلار را در مسیر صعود حفظ کرده است.

31-02

 

بازار سکه

دو بال رشد سکه

هر سکه طرح جدید بهار آزادی طی معاملات روز سه‌شنبه ضمن ثبت افزایش 50 هزار تومانی به بهای 4 میلیون و 220 هزار تومان معامله شد. افزایش نرخ ارز و رشد اونس طلا به‌عنوان دو بال باعث صعود سکه به قیمت‌های بالاتر شدند. بازگشت بدبینی درخصوص روند مذاکرات تجاری بین مقامات ایالات متحده و چین، جریان نقدینگی را بار دیگر به سمت بازار طلا هدایت کرد و با افزایش تقاضا باعث گران‌تر شدن این دارایی ارزشمند شد. از سمت دیگر نرخ ارز به‌عنوان شاخص‌ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت سکه برای سومین روز متوالی افزایش یافت. دیروز عوامل مختلفی همچون رشد نرخ حواله درهم، افزایش بهای دلار در هرات وکاهش عرضه دلار موجب شدند شاخص ارزی کشور بیش از ۳/  ۲ درصد رشد کند و افزایش ۲/  ۱ درصدی سکه را رقم بزند.

31-03

 

بازار طلای جهانی

رشد طلا در سایه تهدیدها

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز قبل ضمن ثبت رشد روزانه 22/  0 درصد به بهای 1314 دلار معامله شد. فلز زرد که پس از مذاکرات مثبت تجاری بین دو غول اقتصادی دنیا از اوج 8 ماهه خود فاصله گرفته بود، با تیره‌شدن چشم‌انداز این مذاکرات دوباره به مدار صعود بازگشت. دیروز کوین هاست، مشاور اقتصادی کاخ سفید اعلام کرد که راه طولانی برای حصول توافق با چین باقی مانده است. این اظهارات دوباره موج بدبینی را به بازار بازگرداند و بار دیگر جایگاه طلا را به‌عنوان پناهگاه امن سرمایه جذاب کرد. با شروع سال نو قمری در چین نیز تقاضای فیزیکی برای طلا افزایش یافت و قیمت این دارایی ارزشمند را افزایش داد. از طرف دیگر قرار گرفتن بازارهای سهام ایالات‌متحده در محدوده مثبت از جریان یافتن میزان بیشتر نقدینگی به سمت طلا جلوگیری کرد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

اوج «تسه‌ها» در بهمن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) طی جلسه داد و ستد روز سه‌شنبه ضمن ثبت رشد 6/  2 درصدی به بهای 56 هزار و 952 تومان معامله شد. سومین صعود متوالی این اوراق بهای تسه اسفند 95 را به بیشینه خود در بهمن ماه رساند. به غیر از 5 مورد سایر سررسیدهای وام مسکن در محدوده مثبت معاملاتی روز خود را به پایان رساندند. برخی رونق نسبی بازار تسه‌ها در مدت اخیر را حاصل خبر افزایش سرمایه بانک مسکن از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌دانند. افراد دیگری نیز معتقدند که با فاصله گرفتن بازار سهام از روزهای اوج خود در اوایل پاییز، بخشی از جریان نقدینگی وارد بازارهای موازی از جمله اوراق تسهیلات مسکن شده است. با این حال ذکر این نکته ضروری است که عوامل بنیادی که منجر به شرایط رکود تورمی در بازار معاملات مسکن شده‌اند، کماکان پا برجا هستند.

31-05

 

بازار نفت

سه اهرم افت طلای سیاه

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ روز قبل ۴/  ۱ درصد کاهش یافت و به سطح ۳/  ۵۴ دلار رسید. با اینکه عوامل متعددی از جمله کاهش دکل‌های فعال نفتی آمریکا، خوش‌بینی به پایان جنگ تعرفه‌ای و تحریم ونزوئلا به رشد دوباره نفت کمک کرده بود، اما تغییر وضعیت موجود نفت را نزولی کرد. اظهارات معاون اقتصادی ترامپ مبنی بر اینکه «هنوز راه بسیار طولانی برای رسیدن توافق با چین باقی مانده است» بازهم بدبینی به روند مذاکرات تجاری را بین سرمایه‌داران گسترش داد. تعداد قراردادهای آتی نفت آمریکا نیز به کف ۲ ساله رسید که حاکی از وضعیت بد تقاضا در سطح جهان است. در گزارش چهار ماه پایانی ۲۰۱۸ توسط دو غول نفتی شورون و اکسون‌موبیل اعلام شد که استخراج نفت شیل این دو شرکت در ناحیه پرمیان (قلب تپنده تولید نفت آمریکا) بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است.

31-06