بازار سهام

تردید در معاملات بورسی

شاخص کل بورس تهران طی معاملات شنبه بیش از یک درصد کاهش یافت و در ارتفاع ۲۰۹ هزار و ۱۵۵ واحدی قرار گرفت. دماسنج بورس در نخستین ساعت روز صعودی بود و حتی در مقاطعی توانست وارد کانال ۲۱۲ هزار شود. با این وجود، تنش‌های غیراقتصادی که هفته گذشته تعادل بازار سهام را به هم زده بود، بازهم در جریان معاملات نمود پیدا کرد و افزایش فشار عرضه جهت حرکت شاخص کل را معکوس کرد. اخبار تحریم صنعت فلزات باعث شد تا غول‌های فلزکار بازار از همان ابتدا تحت فشار عرضه قرار داشته باشند. در ادامه بر وسعت و عمق عرضه‌ها افزوده شد و سایر صنایع بزرگ شامل پتروپالایشی‌ها، معدنی‌ها، بانکی‌ها و خودروسازان با صف‌های سنگین فروش مواجه شدند.

20-01

 

بازار ارز

دلار در آستانه مرز روانی

هر دلار آمریکا در معاملات آغازین روز هفته 500 تومان کاهش یافت و راس ساعت 16 به بهای 15 هزار و 70 تومان به فروش رفت. افت 2/ 3 درصدی شاخص ارزی کشور توانست به 4 صعود متوالی دلار پایان دهد. پس از تاریخ 21 فروردین که نرخ ارز 5/ 3‌درصد اصلاح شد دیگر شاهد چنین افتی در بازار دلار نبودیم. دیروز نرخ حواله درهم به ۴۱۰۰ تومان رسید و افت ۱۳۰ تومانی این ارز دلار را با خود همراه کرد. به اعتقاد برخی از فعالان بازار اگر مشکل عرضه درهم حل شده باشد، افت دیروز می‌تواند در روزهای بعد ادامه یابد. کاهش نرخ ارز در روز ریزش دماسنج بورس را شاید بتوان از برداشت متفاوت فعالان دو بازار از سیگنال‌های غیراقتصادی روزهای اخیر تعبیر کرد.

20-02

 

بازار سکه

افزایش ارتفاع حباب سکه

شنبه هر سکه طرح جدید 110 هزار تومان کاهش قیمت یافت و ساعت 16 به بهای 5 میلیون و 70 هزار تومان به فروش رفت. در روزی که بهای اونس طلا به واسطه تعطیلی بازارهای جهانی ثابت بود افت نرخ ارز به عنوان تنها مولفه اثرگذار، سکه را با خود همراه کرد. کاهش ۱۳۰ تومانی نرخ حواله درهم، عرضه کافی دلار توسط بازارساز با قیمت‌گذاری هوشمندانه و نیاز به اصلاح قیمت با شناسایی سود پس از ۴ صعود متوالی از جمله دلایل افت دلار ارزیابی می‌شوند. با این حال واکنش سکه به افت نرخ ارز شدید نبود و کاهش ۲/ ۳ درصدی دلار با افت ۲/ ۱ درصدی سکه پاسخ داده شد. دیروز حباب سکه با محاسبه مالیات بر ارزش افزوده ضمن رشد ۴۳ واحدی در ارتفاع ۹۳ هزار تومانی قرار گرفت.

20-03