بازار سهام

استارت قدرتمند بورس در تیر ماه

شاخص کل بازار سهام طی معاملات نخستین هفته تابستان بیش از ۸/ ۵ درصد افزایش یافت و در ارتفاع ۲۴۸ هزار و ۵۷۸ واحد به کار خود پایان داد. به این ترتیب دماسنج بورس ششمین هفته صعودی متوالی را تجربه کرد. گزارش‌های عملکرد مطلوب شرکت‌ها در خرداد ماه و صورت‌های مالی فوق‌العاده برخی شرکت‌ها منجر به غلبه تقاضا بر فشار فروشندگان شد. بهبود قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی به واسطه از سرگیری مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا نیز نقش مهمی در بازگشت بزرگان کالایی بازار سهام به محدوده مثبت معاملاتی داشت. در این بین نمادهای اصلی صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی خصوصا در روزهای پایانی هفته حمایت مضاعفی از شاخص کل به عمل آوردند.

20-01

 

بازار ارز

فروکش هیجان غیراقتصادی

هر دلار آمریکا طی معاملات پنج‌شنبه ۱۰ تومان به ارزش خود افزود و به قیمت ۱۳ هزار و ۱۳۰ تومان معاملات خود را به اتمام رساند. به این ترتیب شاخص ارزی کشور در نخستین هفته از فصل تابستان ۲ درصد افت قیمت پیدا کرد. فروکش کردن جو ملتهب ناشی از اخبار سیاسی تاثیر بسزایی در بازگشت آرامش به معاملات ارزی کشور داشت. پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی در مرزهای کشورمان از لحن تند مقامات آمریکایی کاسته شد. از سمت دیگر خبر آغاز به کار سامانه اینس‌تکس بین ایران و اروپا چشم‌انداز اقتصادی معامله‌گران را روشن‌تر کرد تا سطح تقاضا برای دلار کاسته شود. بازارساز نیز با مدیریت قیمت‌گذاری و عرضه صحیح گام موثری در پاسخگویی به نیاز بازار داخلی و کاهش نرخ ارز برداشت.

20-02

 

بازار سکه

سکه بر سر دو راهی طلا و دلار

روز پنج‌شنبه هر سکه طرح جدید 5 هزار تومان گران شد و این دارایی ارزشمند با قیمت 4 میلیون و 630 هزار تومان به فروش رسید. به این ترتیب پس از گذشت 2 هفته صعودی بهای سکه در نخستین هفته تیر ماه 7/ 1 درصد کاهش یافت. هفته قبل مهم‌ترین عامل اثرگذار بر قیمت سکه افت نرخ ارز در بازار داخلی بود. دلار با کاسته شدن از سطح تنش‌ها بین ایران و آمریکا تنزل کرد و بازدهی آن از ابتدای سال منفی شد. با این حال رشد اونس طلا و تثبیت قیمت آن در بالای مرز ۱۴۰۰ دلاری از کاهش بیشتر قیمت سکه ممانعت کرد. امید به کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و افزایش سطح ریسک‌های غیراقتصادی سوخت فلز زرد برای صعود به اوج ۶ ساله را فراهم آورده بود.

20-03