بازار سهام

صعود مجدد بورس در دایره تنگ

شاخص کل بورس تهران در ادامه روند نوسانی خود طی روز گذشته با رشد ۶/ ۰ درصدی مواجه شد و بخش زیادی از عقبگرد روز سه‌شنبه را جبران کرد. دیروز با برقراری تناسب در تقاضای سهام کوچک و بزرگ، هر دو نماگر اصلی بازار، یعنی شاخص کل و شاخص هم‌وزن رشد تقریبا یکسانی را ثبت کردند. به‌رغم سطح نسبتا بالای شفافیت در بازار اما معامله‌گران مشارکت کمتری از خود نشان دادند و موجب انقباض جریان نقدینگی در بازار شدند. با تداوم عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران حقیقی در سمت خرید، ارزش معاملات خرد به ۶۰۰ میلیارد تومان رسید. به نظر می‌رسد پس از انتشار گزارش‌های سود فصل گذشته، جوی احتیاطی بر بازار حاکم شده و منتظر مهر تایید گزارش‌های تیرماه شرکت‌هاست که از روز سه‌شنبه آغاز شد و تا شنبه آینده تکلیف بازار را روشن می‌کند.

11 (1)

 

بازار ارز

اصلاح دلار پس از سه رشد متوالی

بازار ارز روز گذشته به تصرف فروشندگان درآمد و در نتیجه، هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ با کاهش ۲۷۰ تومانی به نرخ ۱۲ هزار و ۲۸۰ تومان معامله شد. عقبگرد شاخص ارزی کشور در حالی رقم خورد که قیمت در این بازار برای سه روز متوالی نزولی صعودی شده بود و روز سه‌شنبه خود را تا ارتفاع ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومانی بالا کشیده بود. به نظر می‌رسد ارتقای ۵ درصدی دلار در سه روز پی‌درپی و جدایی توامان قیمت‌ها از کف ۶ ماهه از چنان جذابیتی برخوردار بوده که فروشندگان بالقوه را به انگیزه ذخیره سود ترغیب به ورود به بازار و عرضه ارزهای خود کرده است. در عین حال، نباید از تاثیر سازنده تلاش بازارساز برای مدیریت روند نرخ‌ها و فروکاستن شدت نوسان قیمت‌ها و متعاقبا عقب‌نشینی دلار غافل ماند.

11 (2)

 

بازار سکه

امتداد حباب‌های منفی سکه

بازار سکه نیز به پیروی از دلار طی روز گذشته مسیر اصلاحی را در پیش گرفت. بهای هر سکه طرح جدید پس از سه رشد پی‌درپی، ساعت 16 دیروز 65 هزار تومان عقب نشست و به سطح 4 میلیون و 285 هزار تومان معامله شد. هر چند طلای جهانی برای چهارمین روز متوالی ثبات خود را حول مرز 1425 دلار حفظ کرد اما اهرم دلار بر سکه مجال همراهی بازار داخلی فلز زرد با همتای جهانی‌اش را نداد. به این ترتیب، در روزی که شاخص ارزی کشور بیش از 2 درصد عقب نشست، سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده ضمن اصلاح ۵/ ۱ درصدی، بیش از ۲۰۰ هزار تومان پایین‌تر از «ارزش ذاتی» خود معامله شد. دیروز هشتمین روز متوالی بود که حباب منفی سکه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان نوسان می‌کرد.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

نوسان فلز زرد روی مرز

اونس طلا پس از چهار روز نوسان حول مرز 1425 دلار، ساعت 16 دیروز به سطح 1426 دلار نزدیک شد. بازار طلا از روز سه‌شنبه به استقبال نشست بانک مرکزی اروپا رفت. هر چند فعالان بازارها انتظار کاهش نرخ بهره یورو در نشست پنج‌شنبه را ندارند اما به نظر می‌رسد تمام تمرکز خود را بر این امر گذاشته‌اند که جهت‌گیری بانک مرکزی اروپا درخصوص تصمیمات پولی در ماه سپتامبر چگونه خواهد بود. از طرف دیگر، شاخص دلار روی توافق دولت ترامپ با کنگره بر سر افزایش سقف بدهی دولت به اوج ۵ هفته رسید. بلومبرگ هم خبر داد که هفته بعد نمایندگان تجاری آمریکا برای دور جدید مذاکره تجاری به چین سفر خواهند کرد و مقارن با این خبر، نشانه‌های مثبتی از واردات دوباره محصولات کشاورزی آمریکایی توسط چینی‌ها به گوش بازار رسید و ریسک اختلافات تجاری را کاهش داد.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

حبس «تسه»ها در بند 43

بهای اوراق تسهیلات مسکن دی‌ماه 96(تسه9610) روز گذشته با رشد اندک به قیمت 43 هزار و 307 تومان رسید. دیروز اغلب امتیازهای وام مسکن با رشد متوسط در محدوده قیمتی 43 هزار تومان معامله شدند. مدت‌هاست که اوراق تسهیلات با وجود نوسان‌‌های رفت و برگشتی حول همین مرز بالا و پایین شده‌اند. هر چند پس از سقوط دسته‌جمعی بازارها طی هفته قبل شاهد عقبگرد قیمت اوراق به کف‌های 42 و در مواردی 41 هزار تومان بودیم، اما این افت‌ها در معاملات کم‌حجم و هیجانی چندان دوام نیاورد و بار دیگر قیمت‌ها در کانال 43 هزار تومان تثبیت شد. سیگنال‌هایی که از فضای کلان به بازار مسکن ارسال می‌شود و متعاقبا به معاملات اوراق وام نیز سرایت می‌کند، نشان‌دهنده تداوم این روند و عدم تغییر حاد در دورنمای «تسه»هاست.

11 (5)

 

بازار نفت

طلای سیاه در حمایت تقاضا

هر بشکه نفت خام آمریکا در ادامه روند صعودی خود ساعت ۱۶ دیروز حدود ۲ درصد رشد کرد و به قیمت ۵۷ دلار رسید. همچنان تداوم تنش بر سر نفتکش‌ها در آبراه مهم تنگه هرمز مهم‌ترین عامل موثر بر نوسانات نفت است. اگرچه پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک از ضعف تقاضا، اهالی بازارها را نگران کرده اما نشانه‌های مثبتی طی روز گذشته دریافت شد که از قیمت نفت حمایت کرد. از یک طرف، موجودی‌ها طبق برآورد موسسه نفت آمریکا، در هفته منتهی به ۱۹ جولای، حدود ۱۱ میلیون بشکه‌ کاهش یافت. این در حالی بود که تحلیلگران انتظار کاهش ۴ میلیون بشکه‌ای موجودی‌ها را داشتند. از طرف دیگر، اخبار مثبتی از پیشرفت مذاکرات تجاری چین و آمریکا به بازار جهانی مخابره شد که شاخص‌های سهام و کامودیتی‌ را بهبود بخشید و متعاقبا از بهای نفت هم حمایت کرد.

11 (6)