بازار سهام

رکوردشکنی بورس تهران

بورس تهران که از روز یکشنبه گام‌های محتاطانه‌ای را در مسیر صعودی برمی‌داشت روز گذشته با برتری محسوس تقاضا قله‌ دیگری را فتح کرد. شاخص کل در این روز با مشارکت بیشتر بورس‌بازان توانست ضمن رشد ۶/ ۰ درصدی در ارتفاع بی‌سابقه ۲۵۴ هزار واحد قرار بگیرد. علاوه بر فضای مثبت حاکم بر معاملات، در برخی از تک‌سهم‌ها صف‌های طویلی شکل گرفت. در این روز، علاوه بر تمرکز سهامداران بر اخبار حذف چهار صفر از پول ملی، زمزمه‌های حذف تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به تولیدکنندگان اقلام ضروری هم مورد توجه اهالی بازار قرار داشت و مشخصا در روغن‌سازان گروه غذایی و برخی نمادهای دارویی انعکاس پیدا کرد. در سمت دیگر، افزون بر سبزپوشی قابل ملاحظه پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها، سهام گروه‌های انبوه‌سازی، سیمانی و کاشی‌سازان با استقبال دسته‌جمعی بورس‌بازان مواجه و عموما در سقف مجاز روزانه معامله شدند.

11 (1)

 

بازار ارز

برگشت دوباره دلار به زیر مرز 12

بازار ارز حرکت نزولی خود را برای چهارمین روز متوالی تداوم بخشید. دلار که از ابتدای این هفته از ارتفاع ۱۲ هزار و ۲۳۰ تومانی کار خود را شروع کرده بود، با سرعت ملایمی طی هفته عقب‌نشینی کرد و طی روز گذشته با ۱۳۰ تومان کاهش، ضمن واگذاری مرز روانی، به سطح ۱۱ هزار و ۹۲۰ تومان تنزل یافت. سرعت بیشتر افت دلار از ویژگی‌های جالب توجه معاملات دیروز بود. دلار که در سه افت متوالی به‌طور متوسط ۵/ ۰ درصد عقب نشسته بود، دیروز بیش از یک درصد از ارزش خود را از دست داد. خروج تقاضای غیرتجاری، حرکت سرمایه‌های خرد به سمت سهام و فقدان انگیزه غیراقتصادی برای ایجاد نوسانات پردامنه سبب شده تا مسیر نزولی دلار ادامه یابد. با وجود این، نزدیک شدن به نرخ نیما به معنای برخورد بازار آزاد به سطح سخت حمایتی ارزیابی می‌شود.

11 (2)

 

بازار سکه

انتظارات منفی در میان سکه‌بازان

سکه نیز روز گذشته در مسیر موافق با دلار حرکت کرد و ضمن عقبگرد 70 هزار تومانی، ساعت 16 به قیمت 4 میلیون و 100 هزار تومان بین معامله‌گران دست به دست شد. در حالی که دلار در این روز به افت یک درصدی بسنده کرد و فلز زرد با از دست دادن 7/ 1 درصد از ارزش خود به پایین‌ترین سطح طی 10 روز اخیر رسید. اگرچه سکه‌بازان با تبعیت از دلار روند مشابهی را برای این فلز گرانبها رقم زدند؛ اما آنچه بیش از پیش جلب توجه می‌کند بی‌اعتنایی اهالی این بازار به صعود بهای جهانی طلا و فشار بیشتر عرضه در مقایسه با دلار بازار داخل است. تداوم معاملات این بازار در محدوده منفی حباب نشان می‌دهد که سکه‌بازان با معامله‌گران ارزی دچار اختلاف معنادار منظرند و سطوح پایین‌تری را برای ارزش این فلز گرانبها قائل هستند.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

باد موافق دلار در بادبان طلا

اونس طلا که از ابتدای هفته از سطح 1418 دلاری کار خود را شروع کرده بود، دیروز در ادامه سیر صعودی خود به قیمت 1431 دلار رسید. همچنان مهم‌ترین دغدغه اهالی بازار طلا، سرنوشت حیاتی نرخ بهره دلار است. اعضای کمیته بازار باز فدرال رزرو قرار است ساعت 22 چهارشنبه-شب گذشته- از تصمیمات خود در این باره پرده‌برداری کنند. بازار انتظار افزایش نرخ بهره از 25/ 2 به 5/ 2 درصد را دارد که می‌تواند تقاضای غیردلاری طلا را تقویت کند. انتشار آمار ضعیف از مخارج مصرفی آمریکا در ماه قبل هم راه را برای کاهش بیشتر نرخ بهره باز گذاشت. ضمن اینکه بی‌نتیجه ماندن دور جدید مذاکرات تجاری نیز از طلا حمایت کرد. این در حالی بود که موضوع خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و در نتیجه، سقوط پوند به کف ۳۵ سال اخیر، با تقویت دلار، طلا را زیر فشار نگه داشت.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

جهش «تسه»ها در اوج تابستانی

اوراق وام مسکن برای دومین روز متوالی با رشد دسته‌جمعی مواجه شدند. بهای اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶(تسه۹۶۱۰) در این روز ۸/ ۱ درصد افزایش یافت و به سطح ۴۵ هزار تومان دست یافت. تقریبا تمام «تسه»ها طی معاملات دیروز با رشد قابل توجه قیمت همراه شدند. البته تشدید تقاضا در معاملات پایانی واپسین روز کاری هفته سبب شد تا آخرین قیمت‌ برخی امتیازهای وام تا ارتفاع ۴۷ و ۴۸ هزار تومان نیز صعود کند. بیش از یک ماه بود که قیمت اوراق وام مسکن در منطقه ۴۳ حبس شده بود. اما قیمت‌ها در سه روز اخیر با برتری محسوس تقاضا توان رشدهای حداکثری را یافتند. به این ترتیب، «تسه»ها با وجود تداوم رکود حاکم بر معاملات مسکن با سه رشد پی‌درپی ۸ درصد از کف پنج سال و نیم اخیر فاصله گرفتند و به بالاترین سطح از ابتدای تابستان رسیدند.

11 (5)

 

بازار نفت

صعود نفت در حمایت تقاضا

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ دیروز بیش از ۲ درصد رشد کرد و به سطح ۵/ ۵۸ دلار رسید. امید به کاهش نرخ بهره دلار توسط فدرال رزرو طی روز گذشته هم حمایت خود را از بهای نفت حفظ کرد. البته سیگنال افزایش تقاضا از محل کاهش موجودی‌ها نیز نقش مضاعفی در رشد قیمت‌ها داشت. در حالی که تحلیلگران انتظار افت ۶/ ۲ میلیونی ذخایر نفت را داشتند، موسسه نفت آمریکا در برآورد هفتگی خود خبر از کاهش ۶ میلیونی موجودی‌ها داد. از طرف دیگر، امیدواری به تداوم رشد تقاضا از رهگذر چرخش پولی فدرال رزرو و وضع سیاست انبساط پولی پس از ۱۰ سال سوخت مناسبی برای رشد بهای نفت مهیا کرد. با وجود این، ترس از کاهش رشد تقاضای جهانی پس از دور جدید مذاکرات بی‌نتیجه تجاری امکان خودنمایی محدودیت‌های سمت عرضه را به بازار نداد.

11 (6)