بازار سهام

20-01

شاخص بورس بر بام جدید

بورس تهران معاملات هفته گذشته را با رشد 4/ 2 درصدی شاخص کل پشت سر گذاشت و پنجمین صعود متوالی را در مقیاس هفتگی ثبت کرد. در این هفته، از یک طرف بخش عمده تحرکات با تمرکز بورس‌بازان بر متغیرهایی چون تجدید ارزیابی دارایی‌ها و انتظار برای آزادسازی قیمت، به ترتیب در غول‌های مخابراتی و سپس صنایع مصرفی شکل گرفت و از طرف دیگر، نگرانی از وضع نامساعد بازار جهانی، سهام کالایی را تحت فشار خود نگه داشت. اما روز چهارشنبه با دریافت سیگنال‌های موافق از بازار جهانی-عقب‌نشینی آمریکا در وضع تعرفه‌ها و رشد محسوس قیمت نفت و فلزات- قیمت‌ها در بورس تهران رشدی همه‌جانبه را تجربه کرد و رکوردی جدید برای شاخص کل رقم زد. با وجود احساس خطر از ناحیه بازار جهانی و اصلاح قیمت در کوچک‌ترهای سهام، امید به تعدیل قیمت کالاهای ضروری نقطه امید بورس‌بازان است.

 

بازار ارز

20-02

مقاومت دلار در کف ۶ ماهه

به‌رغم رشد سهام، بازار ارز در هفته گذشته ۸/ ۱ درصد عقب نشست. دلار که معاملات هفته گذشته را با نرخ ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومانی شروع کرده بود، در روند هفتگی ۲۲۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و روز پنج‌شنبه روی عدد ۱۱ هزار و ۶۸۰ جا خوش کرد. برای دومین هفته متوالی بود که شاخص ارزی کشور عقب می‌نشست. البته باید توجه داشت که دلار روز چهارشنبه ضمن شکستن سطح مقاومتی ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی، به کمترین مقدار از چهاردهم بهمن سال ۹۷ یعنی ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان هم برگشته بود، اما پنج‌شنبه در صعودی آرام ۳۰ تومان از این افت را جبران کرد. شیب ملایمی که دلار طی این هفته روی آن حرکت کرد را می‌توان ترکیبی از مدیریت موثر بازارساز در غیاب بازیگران بزرگ و عقب‌نشینی نیروهای سفته‌بازانه در بازار دانست.

 

بازار سکه

20-03

همنوایی سکه با دلار

بهای سکه هم طی هفته قبل تحت فشار افت ارزش دلار در بازار داخل 2/ 1 درصد کاهش یافت و روز پنج‌شنبه به سطح 4 میلیون و 180 هزار تومان رسید. این فلز گرانبها در دو هفته گذشته عموما از جانب اونس جهانی حمایت شده بود. با وجود این، روند صعودی طلای جهانی در چهارشنبه گذشته با عقب‌نشینی آشکار آمریکا در میدان تعرفه‌گذاری بر کالاهای چینی و متعاقبا فروکش شعله‌های جنگ تجاری متوقف شد. به این ترتیب، سکه حمایت همه‌جانبه اونس را از دست داد و ۳ روز کاهشی را طی هفته قبل تجربه کرد که بخش عمده آن پس از سقوط اونس در روز چهارشنبه رقم خورد. هر چند بهای سکه در این هفته عموما هماهنگ با دلار عقب‌نشینی کرد اما بر عمق حباب منفی قیمت در این بازار حدود ۳ درصد افزوده شد.

 

بازار طلای جهانی

20-04

سیگنال‌های دوسویه به اونس

ساعت 16 روز جمعه هر اونس طلای جهانی به قیمت 1514 دلار معامله شد. پس از عقب‌نشینی غیرمنتظره طلا به زیر سطح 1500 طی معاملات سه‌شنبه، بهای این فلز گرانبها تا ابتدای معاملات روز جمعه تا 1527 دلار هم بالا رفت. بخش عمده رشد طلا نگرانی از بحران در بین سرمایه‌گذاران بود. در این هفته بازدهی اوراق قرضه 10 ساله آمریکا برای اولین بار طی 12 سال اخیر به زیر نرخ بازدهی اوراق 2 ساله رسید که از نظر صاحب‌نظران، سیگنالی پیش‌نگر در بروز بحران به شمار می‌رود. همین اتفاق باعث تشدید نگرانی و افت سنگین شاخص‌های سهام و متقابلا تقویت طلا شد. اما تضعیف یورو و حرکت شاخص دلار به سمت اوج دوساله در کنار انتشار آمار قوی خرده‌فروشی آمریکا و انتظار برای نشست سالانه فدرال‌رزرو طلا را طی روز جمعه تحت فشار گذاشت.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

دومین هفته منفی «تسه»ها

بازار اوراق وام مسکن در هفته گذشته عموما روند نزولی را تجربه کرد. امتیاز وام دی 96(تسه9610) در هفته گذشته عقبگردی 8/ 0 درصدی را به ثبت رساند. این دومین هفته متوالی افت بهای تسه‌ها پس از رشدهای دسته‌جمعی در روزهای ابتدایی مرداد بود. در این هفته که تمایلات نزولی در بازار «تسه»ها وجه غالب را داشت، قیمت برخی امتیازهای وام تا کانال 42 هزار تومان هم تنزل پیدا کرد. این قیمت در شرایطی در بازار رقم خورد که عموم «تسه»ها در محدوده 44 و 45 هزار تومان به نوسان پرداختند. همچنان به‌نظر می‌رسد که روندهای مقطعی و افت و خیزهای هفتگی الگوی بومی «تسه»ها باشد. البته وضعیت حاکم بر بازار مسکن و مشابهت آن با سال ۹۲ نشان می‌دهد که تنزل قیمت اوراق وام به کف تاریخی ۳۵ هزار تومان(در مهر سال ۹۲) چندان دور از انتظار نیست.

 

بازار نفت

20-06

برآیند صفر نوسان نفت

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا روز جمعه از اوج روزانه برگشت و ساعت 16 به سطح 7/ 54 دلار رسید. پس از جهش قیمت‌ها طی روز چهارشنبه شاهد تاثیر آمار منفی بر بازار نفت بودیم. افت غافلگیرکننده شاخص تولیدات صنعتی چین به کف ۱۷ ساله یکی از عوامل فشار بر قیمت‌ها طی سه روز اخیر بود. ضمن اینکه رشد کمتر از انتظار موجودی‌های نفت در کنار ترس از بروز بحران مالی دیگر با تنزل نرخ بهره اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا به زیر نرخ‌های اوراق ۲ساله فشار را مضاعف کرد. از طرفی، آژانس بین‌المللی انرژی هم اعلام کرد که تقاضای نفت در پنج‌ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی کمترین رشد را از سال ۲۰۰۸ میلادی داشته است. با وجود این، سیگنال‌های مثبت اعضای اوپک در کنار آمار مثبت خرده‌فروشی آمریکا تا حدودی نقش عوامل منفی را خنثی کرد.