بازار سهام

پایان حبس نماگر اصلی بورس

شاخص کل بورس تهران دیروز با رشد ۱۶۰۰ واحدی (۵/ ۰ درصدی) از حبس بازه‌ای ۶ هفته اخیر خارج شد و به کانال ۳۱۱ هزار واحد رسید. چهارشنبه قیمت پایانی ۱۷۵ نماد از ۳۲۲ نماد معامله شده بورسی مثبت بود و معاملات با صف خرید ۵۵ نماد به ارزش ۱۵۲ میلیارد تومان و همچنین صف فروش ۶/ ۶ میلیارد تومانی ۷ نماد بورسی پایان یافت. ارزش معاملات خرد نیز دیروز حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان رقم خورد. روند نامتوازن توزیع نقدینگی بین گروه‌های بزرگ و کوچک بورسی روز گذشته اندکی تعدیل شد و شاخص کل هموزن که طی روزهای اخیر عمدتا تغییرات بیشتری را نسبت به شاخص کل تجربه می‌کرد، دیروز با ثبت رشد ۵۵/ ۰ درصدی، همپای شاخص کل پیش رفت. اقبال معامله‌گران به کالایی‌های بورس و رشد یکدست سهام گروه بانکی از نکات قابل توجه معاملات دیروز بود.

11 (1)

 

بازار ارز

دلار در نزدیکی قله‌های هفته قبل

نرخ دلار در بازار تهران تا ساعت ۱۶ دیروز با افزایش ۱/ ۱ درصدی به ۱۲ هزار و ۴۲۰ تومان رسید. گروهی از کارشناسان افزایش نرخ دلار را نتیجه مستقیم رشد نرخ حواله درهم می‌دانند که دیروز تا سطح ۳ هزار و ۴۰۰ تومان هم صعود کرد. گروهی از تحلیلگران نیز معتقدند عمده تقاضای واقعی دلار که در پاییز به‌طور سنتی افزایش می‌یابد، طی روزهای اخیر وارد بازار شده است؛ زیرا این متقاضیان می‌خواهند از خرید ارز در نرخ‌های بالاتر جلوگیری کنند. رئیس‌کل بانک‌مرکزی هم در آخرین یادداشت خود فضای کنونی بازار ارز را ناشی از رفتار برخی صادرکنندگان دانست. به عقیده همتی برخی صادرکنندگان با مشاهده ناآرامی‌های اخیر کشور انتظار افزایش نرخ دلار داشته و به همین دلیل عرضه دلارهای خود را به تعویق انداخته تا آنها را با نرخ‌های بالاتری بفروشند.

11 (2)

 

بازار سکه

سبقت‌گیری سکه از دلار

هر سکه طرح جدید ساعت 16 چهارشنبه به قیمت 4 میلیون و 320 هزار تومان معامله شد. قیمت سکه روز گذشته ۷/ ۱ درصد افزایش یافت. این درحالی است که نرخ دلار دیروز ۱/ ۱ درصد رشد کرد. به این ترتیب سکه در روند صعودی خود از دلار سبقت گرفت و با عبور از سقف قیمتی هفته قبل، در اوج ۴ و نیم ماه اخیر قرار گرفت. از سوی دیگر قیمت طلا در بازار جهانی روز گذشته کم‌نوسان بود و حتی با افت اندکی نیز مواجه شد. طلای جهانی در سه هفته اخیر در حبس بین دو بازه ۱۴۵۰ و ۱۴۸۰ دلار به سر می‌برد. در صورتی که توافق آمریکا و چین در فاز نخست مذاکرات تجاری طی روزهای آتی نهایی شود، افت بیشتر قیمت طلای جهانی محتمل خواهد بود و بر سکه اثر منفی خواهد داشت.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

سکون قیمت طلا در انتظار صلح تجاری

هر اونس طلا در بازار جهانی تا ساعت 16 چهارشنبه به قیمت 1458 دلار معامله شد. برآیند معاملات دیروز برای طلای جهانی منفی بود و اونس طلا کاهش اندک ۲/ ۰ درصدی را تجربه کرد. پس از واکنش طلای جهانی به اخبار مثبت مذاکرات چین و آمریکا در روز سه‌شنبه، دیروز قیمت فلز زرد به تعادلی نسبی رسید. پس از آنکه برخی رسانه‌ها از نشانه‌های نزدیک برای توافق نهایی در فاز اول مذاکرات چین و آمریکا خبر دادند، قیمت فلز زرد بر مدار نزولی قرار گرفت. ترامپ هم در آخرین اظهاراتش از نزدیک شدن به توافق با پکن سخن گفته است. گلوبال تایمز (رسانه وابسته به حزب کمونیست چین) اعلام کرد طرفین مذاکره به اجماع در فاز نخست مذاکرات رسیده‌اند‌ و چین در مقطع فعلی درحال رایزنی درخصوص مسائل مختلف از جمله حذف تعرفه‌های آمریکا است.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

افت 76 درصدی تعداد مبایعه‌نامه‌های مسکن

روز گذشته قیمت هر ورقه تسهیلات مسکن دی 96 به 39 هزار و 500 تومان رسید. باوجود رشد قیمت «تسه9610» در چهار جلسه از پنج جلسه معاملاتی هفته جاری، قیمت این امتیاز وام مسکن در مقیاس هفتگی افت 9/ 1 درصدی را تجربه کرد که عمدتا به دلیل افت سنگین 8/ 3 درصدی آن در روز دوشنبه اتفاق افتاد. دیروز 24 امتیاز وام مسکن در دادوستدها حضور داشتند که به‌طور متوسط افت ۴/ ۰ درصدی را تجربه کردند. بیشترین و کمترین قیمت اوراق وام دیروز ۴۳ هزار و ۲۰۰ تومان مربوط به «تسه» شهریور ۹۷ و ۳۷ هزار و ۲۰۰ تومان برای «تسه» آذر ۹۶ بودند. طبق آخرین گزارش دفتر اقتصاد مسکن، تعداد مبایعه‌نامه‌های هشت ماه نخست سال ۹۸ با کاهش ۵/ ۷۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و تعداد پروانه‌های صادر شده نیز با افت ۱۹ درصدی همراه شده‌اند.

11 (5)

 

بازار نفت

امیدهای تجاری در بازار نفت

بازار نفت موقعیت باثبات خود را طی روز گذشته حفظ کرد. هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 دیروز با رشدی ملایم به سطح 5/ 58 دلار دست یافت. روز گذشته درحالی بهای نفت افزایش یافت که دو عامل در جهت مختلف این بازار را تحت‌تاثیر قرار دادند. از یک طرف، سیگنال‌های موافق از مذاکرات تجاری منجر به رشد بهای نفت شد و از سوی دیگر، افزایش غیرمنتظره موجودی‌های نفت آمریکا زمینه‌ساز فشار بر شاخص‌های نفتی شد. به بیان دقیق‌تر، ترامپ در تازه‌ترین اظهارات خود از دستیابی قریب‌الوقوع به فاز اولیه توافق تجاری سخن به میان آورد و بار دیگر بازارهای کالایی از جمله نفت را شارژ کرد. در مقابل، برآوردهای موسسه نفت آمریکا از رشد غیرمنتظره موجودی‌های هفتگی این کشور(6/ 3 میلیون بشکه‌ای) حکایت داشت. موضوعی که سیگنال انقباضی به نفت ارسال کرد و قیمت‌ها را تحت فشار گذاشت.

11 (6)