بازار سهام

20-01

تداوم رکوردشکنی در بازار سهام

روز گذشته شاخص کل بورس تهران با رشد ۷/ ۰ درصدی به کانال ۳۴۶هزار واحد صعود کرد. شاخص کل هموزن دیروز با شتاب بیشتری در مسیر صعودی تاخت و رشد ۵/ ۱ درصدی را به ثبت رساند. سه‌شنبه معامله‌گران در ۹۰ نماد بورسی با صف خرید به ارزش ۲۳۷ میلیارد تومان مواجه شدند. همچنین ارزش معاملات خرد حدود ۲۲۵۰ میلیارد تومان بود. یکی از نشانه‌های هیجان در معاملات دیروز، انجماد ۲۵۰میلیارد تومانی نقدینگی در پشت صف‌های خرید و صعود دسته‌جمعی قیمت در نماد شرکت‌های مختلف بورسی، به‌خصوص ساختمانی‌ها و سیمانی‌ها بود. عموم تحلیلگران با وجود تاکید بر ظرفیت عمومی بورس، چنین حرکت‌های دسته‌جمعی را در این طیف از صنایع منطبق با میزان سودآوری نمی‌دانند و خوش‌بینی مفرط به متغیرهای محیطی را عامل این روند صعودی می‌دانند.

 

بازار ارز

20-02

بازگشت دلار به مدار ۱۳

دلار در بازار تهران ساعت ۱۶ سه‌شنبه با رشد ۱۹۰ تومانی به نرخ ۱۳ هزار و ۱۰ تومان معامله شد. به عقیده برخی تحلیلگران عواملی چون شایعات مربوط به بازگشت ایران به لیست سیاه FATF و گمانه‌زنی‌ها از شکاف بودجه سال آینده دولت روند صعودی نرخ دلار را رقم زده‌اند. همچنین عده‌ای از کارشناسان عقیده دارند که گروهی از معامله‌گران ارزی در آستانه سفر رئیس‌جمهور به ژاپن در تلاش برای فروش دلار خود در نرخ‌های بالاتر هستند. در مقابل، کاهشی‌های بازار افت قابل توجه نرخ دلار را با پایان فصل پاییز و فروکش تقاضای فصلی تجاری ارز پیش‌بینی می‌کنند. ملاقات آخر هفته روسای جمهور ایران و ژاپن و سیگنال‌های ارسالی از غرب در تعیین مسیر روزهای آتی شاخص ارزی کشور تعیین‌کننده خواهند بود.

 

بازار سکه

20-03

حمایت دوجانبه از سکه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته به قیمت 4 میلیون و 490هزار تومان معامله شد. به این ترتیب قیمت سکه با رشد ۴/ ۱درصدی همراه شد. دلار که چهار روز بود در کانال ۱۲ هزار تومان معامله می‌شد، روز گذشته با رشد ۵/ ۱ درصدی بار دیگر از مرز ۱۳ هزار تومان عبور کرد. تحرکات دیپلماتیک از جمله سفر آتی رئیس‌جمهور کشورمان به ژاپن از مهم‌ترین مولفه‌های تعیین‌کننده در بازار ارز طی روزهای آتی خواهد بود. از سوی دیگر بازار طلای جهانی همچنان در انتظار گام‌های بعدی توافق تجاری چین و آمریکا قرار دارد و نوسانات کمی را در مسیر صعودی تجربه می‌کند. اگرچه مقامات آمریکا در روزهای اخیر از نهایی شدن این توافق خبر داده‌اند، اما هنوز زمان مشخصی برای امضای متن این توافق توسط طرفین مشخص نشده است.

 

بازار طلای جهانی

20-04

بدبینی طلا به صلح تجاری

فعالان بازار طلای جهانی روز گذشته هم در فضای تردید جنگ تجاری محتاطانه عمل کردند و قیمت فلز زرد نوسانات کمی را تجربه کرد. بهای هر اونس طلا در بازار جهانی ساعت ۱۶ سه‌شنبه با رشد ۱/ ۰ درصدی به ۱۴۷۹ دلار رسید. توافق جزئی آمریکا و چین توانسته است از تنش‌ها در بازار جهانی بکاهد. با وجود این، طرفین هنوز هیچ تاریخی برای امضای این توافق مشخص نکرده‌اند و این مساله منجر به عدم اطمینان کامل معامله‌گران و همچنین بدبینی آنها نسبت به اثربخشی این توافق شده است. از سوی دیگر نگرانی‌هایی درخصوص رکود اقتصاد آلمان در سه ماه پایانی ۲۰۱۹ شکل گرفته است. این مساله در کنار وعده ۳۱ ژانویه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به ریسک‌های موجود در بازار جهانی افزوده است. برخی آمارهای اقتصاد آلمان این هفته منتشر خواهند شد.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

استقبال «تسه»‌ها از ارتقای سقف خرید

بهای هر ورق تسهیلات مسکن دی ۹۶ روز گذشته رشد ۵/ ۰ درصدی را تجربه کرد و ۴۰ هزار و ۸۱۱ تومان خرید و فروش شد. «تسه۹۶۱۰» دوشنبه پس از دو هفته به کانال ۴۰ هزار تومان رسید. این روند صعودی دیروز در امتیازهای دیگر وام هم مشاهده شد. تقریبا تمامی این اوراق دیروز با رشد قیمت مواجه شدند. قیمت متوسط اوراق تسهیلات مسکن سه‌شنبه با رشد ۹/ ۰ درصدی به ۴۱ هزار و ۸۳۴ تومان رسید. موافقت بانک مرکزی با افزایش سقف وام مسکن از محل اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات منجر به رشد دسته‌جمعی «تسه»ها در روزهای اخیر شده است. این قانون در انتظار تایید شورای پول و اعتبار در روزهای آتی است. تصویب این طرح می‌تواند بهبود نسبی قدرت خرید خانوارها برای خرید مسکن را به همراه داشته باشد.

 

بازار نفت

20-06

پیش‌بینی‌های متفاوت از آینده طلای سیاه

بهای هر بشکه نفت‌خام آمریکا تا ساعت 16 سه‌شنبه به 3/ 60 دلار رسید. اواخر هفته گذشته حل موقت اختلافات پکن و واشنگتن صعود طلای سیاه به کانال ۶۰ دلار را رقم زد؛ اما از آن پس ابهامات موجود باقی‌مانده درخصوص این توافق منجر به حرکت محتاطانه و کم‌نوسان بسیاری از کامودیتی‌ها از جمله نفت شد. با وجود این، گلدمن ساکس و جی‌پی مورگان در روزهای اخیر چشم‌انداز سال آینده بازار نفت را با توجه به توافق تجاری چین و آمریکا و تعمیق کاهش تولیدات اوپک پلاس مثبت ارزیابی کردند. از سوی دیگر دوشنبه آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود از انتظار برای افزایش ۲۹ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت شیل ایالات‌متحده در ماه ژانویه خبر داد. در این صورت عرضه نفت شیل آمریکا به رقم بی‌سابقه ۱۴/ ۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.