بازار سهام

20-01

رکوردشکنی مجدد در بازار سهام

بورس تهران در معاملات دوشنبه به مسیر صعودی خود ادامه داد و ضمن جبران افت آغازین هفته، به سطح بی‌سابقه 529 هزار واحد دست یافت. جهش 14 کانالی (معادل 7/ 2 درصدی) شاخص سهام روز گذشته مرهون رشد ارزش 272 بنگاه از میان 312 بنگاه بورسی بود. ارزش معاملات خرد به نزدیکی 4700 میلیارد تومان رسید و مازاد تقاضایی معادل 1200 میلیارد تومان در پشت صف خرید 157 نماد قرار گرفت. سهامداران حقیقی دیروز مالکیت 820 میلیارد تومان از سهام بورسی را به پرتفوهای خود افزودند. سهام شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی مقاصد اصلی پول‌های خرد بودند. در مجموع به‌نظر می‌رسد در کنار تداوم تب تورمی در کشور و رشد دوباره نرخ دلار، موج مثبت قیمت‌ها در بازار جهانی به ورود ادامه‌دار تقاضای جدید در سهام دامن زده است.

 

بازار طلای جهانی

20-02

تغذیه طلا از رگ‌های رکود

اونس طلا ساعت 16 دوشنبه به قیمت 1598 دلار رسید و 12 دلار بالاتر از جلسه کاری قبل ایستاد. اونس جمعه شدیدترین افت را از ژوئن 2013 تجربه کرد. شیوع فزاینده ویروس «کرونا»، در این روز خود را در سقوط عملکرد فعالیت‌های صنعتی و خدماتی چین به کمترین سطح تاریخ نشان داد. آمارهای ضعیف به‌خصوص در چین فشار زیادی به بانک‌های مرکزی در راستای اجرای سیاست‌های انبساطی (کاهش نرخ بهره) آورده است. بانک‌های مرکزی چین، آمریکا، ژاپن، کانادا و استرالیا آمادگى خود را براى حمایت از اقتصاد اعلام کرده‌اند. در این بین، احتمال کاهش نیم درصدی نرخ بهره دلار در نشست 18 مارس به 100 درصد رسیده و شاخص دلار را کاهشی کرده است. موسسه گلدمن ساکس هم برآورد سالانه خود را از طلا به 1800 دلار افزایش داده است.

 

بازار نفت

20-03

دو سیگنال صعودی به نفت

نفت‌خام آمریکا پس از سقوط بیش از 15 درصدی هفته قبل، دیروز در پی انتشار دو سیگنال مهم درصدد جبران برآمد و با وجود صعود آغازین ساعت 16 به 3/ 45 دلار رسید. امیدواری به کاهش مضاعف عرضه از سوی اوپک و همچنین، ارائه مشوق‌های اقتصادی از طرف بانک‌های مرکزی منجر به جبران بخشی از ریزش هفته قبل شد. دیروز مقامات اوپک اعلام کردند بدون حضور روسیه هم می‌توانند عرضه خود را برای حمایت از قیمت‌ها کاهش دهند. رئیس‌جمهور روسیه یکشنبه گفت با وجود رضایت از سطح کنونی قیمت‌ها، با اوپک و سایر اعضای توافق همکاری می‌کند. حال باید دید اوپک و متحدانش در نشست پنج‌شنبه و جمعه این هفته عرضه روزانه خود را 600 هزار بشکه کم می‌کنند یا طرح کاهش یک میلیون بشکه عربستان را پیاده می‌کنند.