بازار سهام

سیری‌ناپذیری تقاضای سهام

شاخص کل بورس تهران دیروز ۲ درصد دیگر افزایش یافت و در ارتفاع بی‌سابقه ۵۵۵ هزار واحدی ایستاد. با وجود اختلال در سیستم معاملات و بروز مشکل در ثبت سفارش‌های برخط، ارزش معاملات خرد بورس دیروز برای دومین بار در تاریخ فعالیت این بازار به ۵ هزار میلیارد تومان رسید و ضمنا میزان ورود پول حقیقی در روزهای کاری اسفند از ۳ هزار میلیارد تومان گذشت. حتی امکان فشار عرضه از محل تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها و مشارکت در عرضه اولیه سهام دو شرکت جدید هم پاسخگوی عطش بالای تقاضا نبود؛ به‌طوری که بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان پول در صف‌های خرید ماند. در این روز رکورد میزان مشارکت در عرضه‌اولیه‌های سهام نیز شکست و به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار کد بورسی افزایش یافت. برخی موج مثبت بازار جهانی و ثبات دلار را عامل تقویت بورس تهران می‌دانند.

11-01

 

بازار طلای جهانی

پیشروی اونس در کانال 1600

بازار جهانی چهارشنبه شاهد تشکیل موج جدی خرید دارایی‌های کم‌ریسکی چون طلا و اوراق قرضه بود. در پی نگرانی‌های شدید از شیوع «کرونا» و سقوط شاخص‌های سهام، فدرال رزرو سه‌شنبه در نشستی اضطراری نرخ بهره را نیم درصد کاهش داد. این نهاد پیش از این در بحران سال 2008 دست به چنین اقدامی (کاهش نیم درصدی نرخ بهره) زده بود. با این اقدام شاخص دلار آمریکا بلافاصله تا کف 3ماهه پایین آمد، نرخ بهره اوراق خزانه 10 ساله آمریکا برای اولین بار به زیر یک درصد سقوط کرد و در نقطه مقابل، بهای هر اونس طلا تا 1653دلار پیش رفت. البته طلا ساعت 16 چهارشنبه با فروکش نگرانی‌ها اندکی از اوج عقب‌نشینی کرد و به1647 دلار رسید. سرمایه‌گذاران ضمن تردید درخصوص اثرگذاری کاهش نرخ بهره دلار بر رشد اقتصادی آمریکا، انتظار رشد بیشتر طلا را دارند.

11-04

 

 

بازار اوراق مسکن

توقف «تسه» در اوج 15 ماهه

اوراق وام مسکن بر خلاف سایر بازارهای داخلی طی روز گذشته با افت قیمت مواجه شدند. هر امتیاز تسه برای دی 97 (تسه9710) در معاملات چهارشنبه افت قیمت نیم درصدی را تجربه کرد و با قیمت 58 هزار تومان معامله شد. با وجود ثبت سقف 59 هزار تومانی و کف 57 هزار تومانی، میانگین قیمت «تسه»ها روز گذشته 7/ 0 درصد افت کرد و به کانال 57 هزار تومان برگشت. «تسه»ها در رالی صعودی اخیر خود با رشد حداکثری قیمت در صف‌های خرید تا بالاترین سطح طی 15 ماه اخیر پیش رفته بودند. تب تورمی حاکم بر کل بازارها در کنار ارتقای سقف خرید «تسه»ها در بهبود تقاضای این اوراق موثر واقع شده است و برخی فعالان مسکن انتظار ادامه رشد دارند. با وجود این، همچنان «تسه»ها از اوج تاریخی خود (بالای 100 هزار تومان در مرداد سال 95) فاصله زیادی دارند.

11-05

 

 

بازار نفت

امیدهای نفت به اوپک‌پلاس

نفت از ابتدای این هفته با سیگنال‌های حمایتی اوپک بخشی از سقوط اخیر را جبران کرد و ساعت 16 روز چهارشنبه به قیمت1/ 48 دلار معامله شد. نشست اوپک پنج‌شنبه و جمعه در وین برگزار می‌شود. کمیته فنی مشترک این گروه نفتی سه‌شنبه دو طرح کاهش 600 هزار بشکه و یک میلیون بشکه‌ای را برای سه ماه دوم سال میلادی پیشنهاد دادند. این اتفاق در کنار کاهش اضطراری نرخ بهره دلار سبب حمایت از نفت شد و قیمت‌ها را صعودی نگه داشت. با وجود این، ترس از کاهش تقاضا همچنان عامل فشار بر قیمت‌هاست. گلدمن ساکس در پیش‌بینی جدید خود اعلام کرد که تقاضای نفت در سال‌جاری به‌جای افزایش یک میلیون بشکه‌ای 150 هزار بشکه کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر، موسسه نفت آمریکا از تداوم رشد موجودی‌ها خبر داد و فشار مضاعفی بر قیمت‌ها آورد.

11-06