بازار سهام

خوش‌بینی بورس‌بازها به عرضه سهام دولتی

شاخص اصلی بورس روز یکشنبه کار خود را در سطوح منفی آغاز کرد و به تدریج با خروج بخشی از سهامداران از جریان دادوستدها، وارد محدوده مثبت شد و صعود ۱/ ۲ درصدی را به ثبت رساند. اگرچه بخش عمده تقاضا جذب سهام شرکت‌های بزرگ شد، اما گروه‌های متوسط بورسی هم در معاملات دیروز از فشار عرضه رهایی و عموما در دامنه مثبت قیمت به کار خود پایان دادند. در کنار موضوع افزایش نرخ‌ها و آزادسازی قیمت برخی صنایع از قید دلار ۴۲۰۰ تومانی، همچنان بحث تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت و فروش آن جذاب‌ترین در خرید و فروش سهام محسوب می‌شود. در این میان، سهام مشمول صندوق‌های قابل معامله، نظیر پالایشی‌ها و خودرویی‌ها و غول‌های صنعت فلزات در اثر خوش‌بینی اهالی بورس به حمایت‌های دولت همچون روزهای قبل عنوان پرحجم‌ترین تقاضا را در بین سهام مختلف تجربه کردند.

 

 

 

بازار سکه

سبقت سکه از دلار

بازار سکه در معاملات روز یکشنبه باز هم به تبعیت از روند صعودی نرخ دلار به رکوردی تازه دست یافت. هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته با رشدی معادل 400 هزار تومان، برای اولین‌بار به قیمت 10 میلیون و 400 هزار تومان رسید. با وجود تعطیلی بازار جهانی، رویکرد مثبت سرمایه‌گذاران به اونس در هفته پیش‌رو از بهای سکه حمایت کرد. البته در غیاب طلای جهانی، سکه با سرعت بیشتری از روند دلار سبقت گرفت. سکه در موج صعودی اخیر حدود 25 درصد افزایش داشته در حالی که نرخ دلار طی این مدت تنها 14 درصد رشد کرده است. بسیاری از تحلیلگران محدودیت‌های کمتر برای خرید طلا و همچنین چشم‌انداز تورمی طلای جهانی در مقابل حساسیت بازارساز به رکوردشکنی نرخ‌های ارز را مهم‌ترین دلیل شکاف بازدهی بین طلا و ارز در بازارهای داخلی می‌دانند.

 

 

 

بازار طلای جهانی

انتظارات مثبت از اونس

بهای هر اونس طلای جهانی در هفته گذشته به سطح 1776 دلار رسید. اونس طلای نقدی در هفته گذشته تا سطح 1790 دلار(اوج 8 ساله) بالا رفت. افزایش بی‌سابقه موارد ابتلا به کرونا در آمریکا و دیگر نقاط جهان موجی از نگرانی سرمایه‌گذاران و سیاست‌گذاران اقتصادی را به دنبال داشت و شرایطی را فراهم کرد تا طلا بالاترین قیمت طی 8 سال اخیر را لمس کند. سپس با رونمایی از عملکرد قوی و بهتر از انتظار اقتصاد آمریکا و اروپا در ماه ژوئن از اوج 8 ساله برگشت. با وجود این گزارش‌های امیدوارکننده چشم‌انداز هفتگی طلا همچنان صعودی است. بر اساس نظرسنجی سایت کیتکو، 70 درصد از فعالان حرفه‌ای بازار (وال‌استریت) انتظار رشد قیمت طلا در هفته پیش‌رو را دارند. همچنین 66 درصد از سرمایه‌گذاران خرد شرکت‌کننده در این نظرسنجی هم برای طلا هفته‌ای صعودی پیش‌بینی کرده‌اند.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

روایتی خام از صعود قیمت مسکن

اوراق وام مسکن در معاملات روز یکشنبه با رشد دسته‌جمعی قیمت به کار خود پایان دادند. دیروز قیمت امتیازهای وام دی 97 افزایشی معادل 5/ 3 درصد را تجربه کرد و به کانال 69 هزار تومان راه یافت. میانگین قیمت‌ها هم در روندی مشابه 2/ 3 درصد رشد کرد و به سطح 8/ 68 هزار تومان رسید. همچنان سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی را باید عامل اصلی تحریک تقاضای مصرفی و سرمایه‌گذاری در مسکن دانست. موضوعی که خود را به شکل رشد قیمت اوراق هم نشان می‌دهد. با وجود این، هنوز برخی فعالان بازار دلیل اصلی تورم بخش مسکن را به بنگاه‌های املاک نسبت می‌دهند و به جای تحلیل مولفه‌های اثرگذار بر عرضه و تقاضا، عامل بخش عمده رشد قیمت‌ها در این بخش را «دلالان» می‌دانند. تصوری که ما را در تشخیص علل تورم و اتخاذ سیاست در این زمینه گمراه خواهد کرد.

 

 

 

بازار نفت

بیم و امیدهای بازار نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا در معاملات هفته گذشته با رشد 5/ 5 درصدی قیمت مواجه شد و در سطح 3/ 40 دلاری قرار گرفت. بازگشت شاخص‌های نفتی به مدار صعودی عمدتا تحت تاثیر آمارهای مثبت از بازار کار در آمریکا و اروپا طی ماه ژوئن و افت هفتگی ذخایر نفت خام ایالات متحده بود. بیکاری آمریکا در ماه ژوئن به نرخ کمتر از پیش‌بینی 1/ 11 درصد تنزل یافت. عملکرد اقتصادهای بزرگ اروپایی از جمله آلمان هم در ماه ژوئن به همراه بخش خدمات چین بهتر از انتظارات رقم خورد. اما جهش بی‌سابقه شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا ریسک ترمیم فعالیت‌های اقتصادی را تشدید کرد. موج جدید ابتلا به کرونا علاوه براینکه می‌تواند فرآیند بهبود اشتغال را تحت تاثیر قرار دهد، در صورت وضع محدودیت‌های جدید برای مقابله با همه‌گیری کرونا تهدیدی علیه تقاضای نفت است.