بازار سهام

عقبگرد بورس از شاخص دو میلیون واحدی

بورس تهران پس از دو روز صعودی در ابتدای هفته، در جریان معاملات دوشنبه رو به افول گذاشت و با کاهش ۹/ ۰ درصدی از ابرکانال ۲ میلیون واحد عقب نشست. در این میان بار دیگر شاهد ضعف هسته معاملاتی بودیم. این مهم تا جایی پیش رفت که معاملات سهام در فرابورس ایران با تاخیر دو ساعته آغاز شد. این موضوع سبب شد تا ارزش معاملات خرد بورس تهران با کاهش جدی نسبت به روز یکشنبه ۱۵ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان برآورد شد. با وجود این بازیگران خرد سهام جایگاه خود در زمین خرید سهام را برای بیست و پنجمین روز متوالی حفظ کردند و دیروز نیز شاهد جابه‌جایی ۴۷۱ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بودیم. در این میان بانک‌ها شاهد بیشترین ورود پول حقیقی را تجربه کردند.

 

 

بازار سکه

نگاه سکه به آرامش بازارها

همانند دلار که روز گذشته روند افزایشی ملایمی را در پیش گرفت،‌ سکه بهار آزادی افزایش قیمت 100 هزارتومانی را تجربه کرد. قیمت سکه بهار آزادی در روز دوشنبه به 11 میلیون 250 رسید. این درحالی است که طی چند روز گذشته قیمت جهانی اونس طلا چندان پایدار نبوده و به واسطه تغییرات رخ داده در متغیرهای اقتصاد‌های بین‌الملل نوسان‌های 10 الی 20 دلاری را شاهد بوده است. همین امر سبب شده است تا با قرار گرفتن بهای جهانی طلا در روند پر قدرت صعوی شاهد افت نکردن قیمت سکه طلا در بازار‌های داخلی باشیم. عاملی که با پایان یافتن استراحت در روند صعودی اونس جهانی امکان تشدید التهاب در بازار یادشده را دارد و می‌تواند به افزایش قیمت سکه بهار آزادی دامن بزند. بر این اساس انتظار می‌رود که در صورت ثبات قیمت ارز در روزهای آینده آرامش نسبی را در بازار سکه شاهد باشیم.

 

 

بازار طلای جهانی

موج سواری اونس طلا

بازار جهانی طلا همچنان بر اساس ریسک‌های انتظاری قیمت می‌خورد. همین امر سبب شده تا قیمت اونس طلا در بازارهای بین‌المللی همچنان بر مدار صعود باشد و اگر افتی هم هست تنها به نوسانی موقتی محدود بماند. بر این اساس روز گذشته نیز روز در جا زدن قیمت اونس جهانی در محدوده 1960 تا 1980 دلار بود، به‌طوریکه تا لحظه نگارش این گزارش قیمت در محدوده 1971 دلار قرار داشته است. به گفته بسیاری از کارشناسان تا زمانی که چشم انداز مهار بیماری کرونا و به تبع آن وضعیت اقتصاد جهانی در هاله‌ای از ابهام باشد، رشد بیشتر قیمت طلا در هفته‌های پیش رو دور از انتظار نخواهد بود. البته توجه به این نکته نیز ضروری است که با رشد قیمت تند و تیز طلا در روزهای اخیر، اصلاح قیمت این فلز گرانبها در کوتاه‌مدت امری محتمل است.

 

 

بازار اوراق مسکن

همنوایی تسه‌ها با روند بازار

در بازار اوراق تسهیلات مسکن روند نزولی موجود همچنان تداوم یافت و سبب شد تا در این بازار شاهد افت قیمت اوارق منتشر شده از سوی بانک مسکن در تاریخ دی ماه 97 باشیم. بر این اساس معاملات روز گذشته در این نماد در حالی خاتمه یافت که قیمت هر برگه از «تسه9710» در اخرین معامله به 67 هزار تومان رسید. همین امر سبب شد تا شاهد ثبت قیمت 67 هزار و 890 تومانی برای هر برگ از اوراق یادشده در قیمت پایانی باشیم. از آنجاکه اوراق یادشده از لحاظ ماهیت تشابه چندانی با سهام ندارند، به نظر می‌رسد که همسویی قیمت این اوراق با معاملات سهام تحت تاثیر نقدینگی باشد که در ماه‌های اخیر وارد چرخه معاملات این اوراق شده است. همین امر باعث شده تا هزینه تامین مالی در اوراق تسهیلات مسکن طی چند ماه اخیر افزایشی قابل توجه داشته باشد.

 

 

بازار نفت

افت نفت با رشد تولید اوپک‌پلاس

بهای نفت خام آمریکا دیروز در حالی به کانال 39 دلار نزول کرد که از ابتدای ماه آگوست اوپک و متحدانش با ورود به مرحله دوم توافق آوریل، میزان کاهش تولید را به 7/ 7 میلیون بشکه رساندند. با توجه به موافقت اعضایی مانند عراق و نیجریه که در ماه‌های گذشته از سهمیه خود تخطی کرده بودند، برای جبران کم‌کاری پیشین، تخمین زده شده حدود 5/ 1 میلیون بشکه به تولید طلای سیاه افزوده شود. همزمان عواملی چون اعمال قرنطینه در نقاطی از جهان و بالا رفتن شمار مبتلایان در آمریکا که سیگنال کند شدن رشد تقاضا می‌دهد، به همراه بالا گرفتن تنش‌ها بین آمریکا و چین بر قیمت نفت فشار مضاعفی وارد آورده‌اند. با این حال، نظرسنجی خبرگزاری رویترز نشان از روندی صعودی اما کند از بهای نفت تا پایان سال جاری میلادی دارد.