بازار سهام

15-01 copy

بورس در آستانه واگذاری کانال 3/ 1

در جریان معاملات روز سه‌شنبه 6 آبان ماه بورس تهران با تداوم حرکت در مسیر نزولی برای هشتمین روز متوالی با افت نماگر اصلی خود مواجه شد. به این ترتیب جمع شدن صفوف فروش برخی از نمادها در پایان روز دوشنبه نیز نتوانست مانع از افت شاخص کل در روز گذشته شود. در این مسیر 6/ 2 درصد دیگر از ارتفاع شاخص کل کاسته شد تا این نماگر در آستانه از دست دادن کانال 3/ 1 میلیون واحدی قرار گیرد. روز گذشته همچنان شاهد انتظار بیش از ۵ هزار میلیارد تومانی برای خروج از گردونه معاملات سهام بودیم. در این میان سهامی به ارزش 1071 میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بازار منتقل شد و ۹۰ درصد سهام سرخ‌پوش شدند. محدودیت‌های خودساخته بورس تهران مهم‌ترین متهم فرسایشی شدن اصلاح قیمت‌ها معرفی می‌شود.

 

بازار سکه

15-03 copy

حباب بزرگ در قطعه کوچک‌تر سکه 

قیمت سکه طرح جدید، نیم سکه و ربع سکه در بازار روز سه‌شنبه افزایش یافتند. بهای هر قطعه سکه تمام طرح جدید به 14 میلیون و 100هزار تومان، نیم سکه 7 میلیون و 650هزار تومان و ربع سکه 5 میلیون و 50 هزار تومان رسید. با قیمت‌گذاری روز گذشته حباب در سکه به بیش از یک میلیون رسید اما بیشترین حباب در بین انواع سکه، در ربع سکه وجود دارد. ربع سکه 5 میلیون و 50 هزار تومانی، در حدود یک میلیون و 900 هزار تومان حباب وجود دارد. در حالی‌که برای سکه تمام، حجم حباب در حدود یک میلیون و 200 هزار تومان است. به عبارت دیگر، ربع سکه در حدود 60 درصد از قیمت ذاتی‌اش فاصله گرفته است و این فاصله، با ارزش سکه رابطه عکس دارد. یعنی حباب در نیم سکه و سکه تمام کمتر از قطعه کوچک‌تر آنها است.

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

هراس طلا از امواج کرونا

موج جدید شیوع کرونا، نگرانی‌ها از روند کند ترمیم اقتصاد جهانی را شدت بخشیده و موجب افزایش تقاضا برای خرید طلا شده است. بهای هر اونس طلا در ساعات ابتدایی روز با 3/ 0 درصد افزایش، به ۱۹۰۸ دلار و دو سنت رسید. اما در ادامه روز این افزایش کمرنگ شد و از سقف روزانه خود عقب‌نشینی کرد. هر اونس طلا (ساعت 16 روز سه‌شنبه) به ۱۹02 دلار و 56 سنت رسید. افزایش موارد جهانی ابتلا به ویروس کرونا به خصوص در غرب جذابیت طلا به‌عنوان دارایی امن را تقویت کرده است. با این حال طلا احتمالا تا زمان انتخابات آمریکا و مشخص شدن نتیجه آن نزدیک به سطح ۱۹۰۰ دلار می‌ماند. عاملی که از رشد قیمت طلا حمایت کرد، افت 1/ 0 درصدی شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای رقیب در معاملات روز جاری بود.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

تدوام صعود تسه‌ها

اوراق تسهیلات مسکن در ادامه روند صعودی روزهای گذشته، دیروز نیز با افزایش قیمت همراه شد. در این میان برخی سررسیدهای «تسه» با رسیدن به مرز 100هزار تومان به سطوح تاریخی رسیدند. در حال حاضر به نظر می‌رسد به دلیل فروشندگان اوراق کمتر از حجم محدود تقاضا بوده و همین عامل سبب افزایش قیمت «تسه»ها شده است. ضمن آنکه هیجانات بورسی بیش از بازار مسکن بر روند اوراق تسهیلات مسکن اثر می‌گذارند. افزایش قیمت اوراق مذکور اما با افزایش هزینه دریافت تسهیلات، خرید این اوراق را برای متقاضیان خرید ملک سخت‌تر کرده است. بر اساس اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر آپارتمان در شهر تهران 26 میلیون تومان است که با توجه به آرامش دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری و در صورت تکرار سنت همیشگی انتظار می‌رود در نیمه دوم سال شاهد کاهش این قیمت باشیم.

 

بازار نفت

15-07 copy

تغییر نامحسوس قیمت نفت 

قیمت نفت پس از اینکه شرکت ملی نفت لیبی وضعیت اضطراری میدان نفتی الفیل را لغو کرد، اندکی کاهش یافت. نفت پس از سقوط سنگینی که شب گذشته تجربه کرد، در معاملات روز سه‌شنبه تغییر محسوسی نداشت و به قیمت 38 دلار و 78 سنت در هر بشکه رسید. اما فضا در بازار تحت تاثیر افزایش موارد جهانی ابتلا به ویروس کرونا تیره مانده و عدم پیشرفت مذاکرات درباره بسته کمک مالی کرونایی میان سیاستمداران آمریکایی به تیرگی اوضاع بازار نفت افزوده است. از طرفی انتظار می‌رود تولید نفت لیبی در ماه‌های آینده به یک میلیون بشکه در روز صعود کند. این امر تلاش‌های اوپک پلاس برای محدود کردن عرضه به منظور جبران تقاضای ضعیف را خنثی می‌کند. لیبی که بزرگ‌ترین ذخایر نفت آفریقا را دارد به دلیل ناآرامی داخلی، از مشارکت در پیمان کاهش تولید اوپک پلاس معاف شده است.