بازار سهام

ادامه خروج نقدینگی از بورس

داد و ستد‌های بورس روز دوشنبه در ادامه روزهای منفی گذشته، با افزایش عرضه و سرخ‌پوشی شاخص‌ها آغاز شد و این روند تا پایان معاملات نیز تداوم یافت.شاخص کل با افت ۶۷/ ۰ درصدی بیش از ۸ هزار واحد عقب نشست و رقم یک میلیون و ۲۱۴ هزار واحدی در نماگر بورس نمایان شد. افت اندک شاخص‌ها تحت تاثیر دامنه‌نوسانی است که در سمت منفی تنها اجازه ۲ درصد افت را به نمادها می‌دهد. دامنه نامتقارن نه تنها کمکی به بهبود روند معاملات نکرد، بلکه با اعمال قوانین جدید در دامنه نوسان روز به روز صف‌های فروش‌ سنگین‌تر و از میزان ارزش معاملات خرد کاسته‌شد. بر این اساس روز گذشته بیش از ۸۴ درصد از نماد‌های بورسی به ارزش ۳هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان صف فروش را تشکیل دادند و سهامداران خرد باز هم مالکیت‌ سهامی به ارزش ۳۴۴ میلیارد تومانی رابه حقوقی‌ها واگذار کردند.

 

 

بازار سکه

کانال 11 میلیونی سکه از دست رفت

در جریان معاملات روز دوشنبه قیمت طلا و سکه نسبت به روزکاری قبل با کاهش همراه شد. پس از عقب‌نشینی سکه از کانال 12 میلیونی طی روزهای گذشته این فلز ارزشمند نوسانات زیادی داشته و در سه روز گذشته همواره کاهش قیمت را تجربه کرده است و در نهایت نتوانست در برابر ریزش‌ها مقاومت کند وروز گذشته کانال 11 میلیونی نیز از دست رفت. هرچند که روز گذشته اونس طلا در بازار جهانی شروع خوبی داشت اما سکه همانند سایر روزها همپای نرخ دلار حرکت و به محدوده 10 میلیون و 970 هزار تومان سقوط کرد.با توجه به تشدید نوسانات قیمت طلا و سکه، از روز گذشته حجم تقاضا کاهش یافته و کمتر کسی اقدام به خرید یا فروش طلا و سکه می‌کند و بر همین اساس حباب سکه کاهش بیش از 50 درصدی را شاهد بوده است.

 

 

 

بازار طلای جهانی

افزایش بهای طلا

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر افت ارزش دلار، از پایین‌ترین رکورد هفت ماه اخیر که روز جمعه به آن سقوط کرده بود، فاصله گرفت و افزایش یافت. افت دلار،رشد بازده اوراق خزانه را تا حدودی جبران کرد و طلا در موقعیت پرنوسانی قرار گرفته است. در حالی که نیاز واضحی به یک پناهگاه امن در برابر تورم وجود دارد اما فضای ریسک پذیری، طلا را تحت فشار قرار داده است. عده‌ای از تحلیلگران به بالا بودن بازده فعلی و تاثیر منفی آن بر بهبود اقتصادی اشاره می‌کنند، دراین صورت طلا دوباره روند صعودی خود را در پیش می‌گیرد.بر این اساس بهای هر اونس طلا (ساعت 19:30 به وقت تهران) از 1810دلار عبور کرد. بهای معاملات این بازار روز جمعه به پایین‌ترین قیمت از دوم ژوئیه سقوط کرده بود.

 

 

بازار اوراق مسکن

شمارش معکوس تسه9712

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز دوشنبه بازار فرابورس روند نزولی خود را ادامه داد و بار دیگر کاهش یافت. هرفقره از اوراق تسهیلات مورد بررسی که تسه 9712 انتخاب شده است روز گذشته در قیمت پایانی 54 هزار و 500 تومان بسته شد که کاهش بیش از 3 درصد را در مقایسه با قیمت پایانی در روز معاملاتی قبل نشان می‌دهد. روند نزولی اوراق تسهیلات در حالی تداوم یافته است که این اوراق در ماه‌های گذشته به نزدیکی 100 هزار تومان نیز رسیده بود.اما به دلیل مهلت کم این اوراق تا پایان سررسیدش در یک هفته گذشته همواره روزهای منفی را تجربه کرده و هر روز از ارزش این تسه‌ها کاسته می‌شود. از طرفی به نظر می‌رسد اوراق یاد شده از روند شاخص اصلی بورس پیروی می‌کند. اما عمده‌ترین دلیل ریزش قیمت همان انقضای سررسید است.

 

 

بازار نفت

از سرگیری سیر صعودی نفت

نفت در نخستین روز معاملاتی هفته با ارزیابی بازار از گستردگی پیامدهای یخبندان گسترده در تگزاس و ایالت‌های دیگر تولیدکننده انرژی آمریکا، در شرایطی که تولید نفت به کندی در حال بازگشت به وضعیت عادی است،روند صعودی خود را ازسرگرفت. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت برای تحویل در مارس، یک‌درصد افزایش یافت و به ۵۹ دلار و 80 سنت در هر بشکه رسید. بهبود قوی از شیوع ویروس کرونا قیمت‌ها را روز چهارشنبه به بالاترین حد در بیش از یک سال اخیر رسانده بود. کارشناسان پیش بینی کرده بودند که روند صعودی قیمت‌ها با سبقت گرفتن رشد تقاضا نسبت به عرضه از سوی اوپک پلاس، نفت شیل آمریکا و ایران، شتاب خواهد گرفت.نفت خام تحت تاثیر اعلام کاهش تولید یکجانبه عربستان سعودی به میزان یک میلیون بشکه در روز در ماه‌های فوریه و مارس، از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۲۰درصد رشد قیمت داشته است.