بازار سهام

1

پایان اثرگذاری مسکن بورسی

بورس تهران برخلاف پایان مثبتی که در هفته گذشته رقم زد شروع خوبی نداشت و همانند الگوی چهار هفته گذشته به‌رغم شروع مثبت، داد و ستد‌های روز را با کاهش 1/ 1 درصدی به پایان برد و شاخص‌کل مجدداً به زیر 2/ 1میلیون واحدی رفت. افت بیش از 13هزار واحدی بورس‌، کاهش 4/ 0 درصد شاخص هموزن و 87 واحدی شاخص فرابورس سبب شد تا روز گذشته بازار سرمایه سرخ را شاهد باشیم. به‌نظر می‌رسد بسته حمایتی 10گانه دولت مانند سیاست‌های گذشته، از جمله تزریق پول به بازار و تغییر دامنه نوسان‌ هم مانند مسکنی زودگذر تنها اثر چند روزه‌ای داشته است و هر آنچه که در دو روز پایانی هفته گذشته‌ نصیب سهامداران شده بود، در روز شنبه خنثی شد. به همین ترتیب ارزش معاملات خرد نیز کاهشی چشمگیر را تجربه و به 1855 میلیارد تومان رسید و همچنین 430میلیون تومان از پرتفوی حقیقی‌ها به سبد حقوقی  واگذار شد.

 

بازار سکه

3

تداوم کاهش  سکه 9 میلیونی

با توجه به کاهش  اونس جهانی و افت 500تومانی نرخ ارز نسبت به آخرین معاملات هفته گذشته، قیمت طلا و سکه در معاملات روز شنبه نیز کاهش  یافت. به دلیل تشدید بیماری کرونا، تعطیلی بازار برای هفته چهارم تمدید شد و بر همین اساس‌، نبود تقاضا روند نزولی قیمت طلا و سکه را بیشتر کرد. در سایه نبود تقاضا حباب انواع سکه در حال تخلیه کامل است به‌طوری‌که حباب‌سکه طرح جدید از ۶۰۰هزار تومان ابتدای سال به 34هزار تومان رسید. تا زمانی‌که سیگنال‌های مثبت از سمت برجام ادامه داشته باشد طلا و سکه در شیب نزولی حرکت خواهد کرد و چنانچه توافقی صورت بگیرد سرعت کاهش قیمت‌ها بیشتر خواهد شد. به همین ترتیب روز گذشته هر قطعه سکه تمام‌بها‌رآزادی 9میلیون و750هزار تومان معامله شد که کاهش‌200 هزار تومانی را در قیاس با آخرین قیمت نشان می‌دهد.

 

بازار طلای جهانی

4

نخستین رشد ماهانه طلا2021

در پی ناتوانی اونس طلا در شکستن مرز‌۱۸۰۰ دلار با وجود افزایش فشارهای تورمی، سیاست‌های پولی فوق تسهیلی و تمایل دولت آمریکا به هزینه بیشتر، عصبانیت زیر پوست بازار طلا خزیده است. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه با 03/ 0 درصد کاهش، در ۱۷۶9 دلار بسته شد و برای کل هفته 6/ 0 درصد کاهش ثبت کرد. اما در ماه آوریل حدود 3درصد رشد قیمت نشان داد که نخستین رشد ماهانه قیمت طلا در سال ۲۰۲۱ بود. با این حال بسیاری از تحلیلگران می‌گویند تست مجدد سطح حمایتی اخیر می‌تواند نیروی خرید جدیدی در بازار ایجاد کند. این فلز ارزشمند با رقابت شدید از سوی مس، بازارهای سهام و حتی بیت‌کوین روبه‌روست و این بازارها شاهد روند صعودی قابل‌توجهی هستند. در حال‌حاضر ریسک‌پذیری قوی در بازار وجود دارد و هیچ‌کس نمی‌خواهد طلا را نگه دارد.

 

بازار اوراق مسکن

5

کاهش تسه9812

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز شنبه کاهش قیمت 4/ 0‌درصدی را شاهد بود و در قیمت پایانی 53 هزار و 270 تومان بسته شد. کاهش قیمت اوراق یاد شده درحالی ادامه یافت که گزارش‌ها حاکی از کاهش 3 درصدی قیمت مسکن در فروردین ماه است. همچنین پرداخت وام 450 میلیونی ساخت مسکن که در دو هفته پیش که به این مقدار افزایش یافت با سود 18‌درصد روز گذشته همزمان با اجرایی شدن این خبر افزایش این وام به 500میلیون با سود 13‌درصد و بازپرداخت20‌ ساله در شورای پول و اعتبار مطرح شد که در صورت موافقت شورای پول و اعتبار با افزایش سقف وام ساخت و کاهش سود آن به‌همراه بازپرداخت ۲۰ساله، باعث رونق تولید مسکن در کشور می‌شود. افزایش‌ یا کاهش قیمت مسکن بر میزان تقاضای اوراق حق‌تقدم تسهیلات مسکن اثرگذار است و می‌تواند در جهت‌دهی روند اوراق موثر باشد.

 

بازار نفت

6

رشد 7درصدی ماهانه ‌نفت

روند افزایشی سه روزه قیمت نفت روز جمعه متوقف شد. بحران کرونا در هند بر بازارهای نفت که روی تقاضای این کشور پرجمعیت حساب می‌کنند، لرزه انداخت. هر بشکه نفت در آخرین روز معاملاتی خود با 4/ 2‌درصد کاهش که بزرگ‌ترین کاهش قیمت روزانه در بیش از سه هفته گذشته بود، در قیمت 63 دلار و 50 سنت بسته شد و برای کل آوریل 7درصد رشد را ثبت کرد. قیمت‌های نفت روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تحت‌تاثیر خوش‌بینی به دورنمای تقاضا برای نفت و پیش‌بینی گروه اوپک‌پلاس از رشد امسال تقاضا برای نفت و آمار اقتصادی و ذخایر نفت آمریکا، صعود کرده بودند. اما خبر گسترش قرنطینه در هند و همچنین برزیل که اقتصاد نوظهور بزرگ دیگری برای نفت است، باعث توقف روند افزایشی نفت در معاملات جمعه شد. عملکرد ضعیف بازارهای سهام آمریکا هم به این حس منفی دامن زد.