بازار سهام

01

تسریع روند نزولی بورس

بورس تهران در اولین روز از خرداد‌ سرخ‌پوشی خود را به نمایش گذاشت. این درحالی است که با تصویب سیاست‌های امید بخش انتظار می‌رفت که تغییر و تحولاتی در روند بازار رخ دهد اما نتیجه‌ای جز بی‌رمق‌تر شدن داد و ستدهای بازار و کاهش قدرت نقد شوندگی و نیز افزایش ترس و ناامیدی سهامداران از سبد دارایی خود در بازار سهام به دنبال نداشت.به این ترتیب روز گذشته 800 میلیارد تومان از سبد سهامداران حقیقی خارج شد و ارزش معاملات به یک‌هزار و 896 میلیارد تومان رسید. روز شنبه شاخص‌کل با ریزش 4/ 2 درصد به سطح یک‌میلیون و 127 هزار واحد افت کرد به‌طوری که بیشترین افت روزانه بورس از ۱۸‌بهمن ماه‌99 رقم خورد و شاخص به سطح20 خرداد 99سقوط کرد. همچنین شاخص‌کل هموزن در ادامه روند نزولی خود، روز گذشته کاهش 23/ 1 درصدی را تجربه کرد.

 

بازار سکه

03

احتیاط در معاملات سکه

قیمت سکه در بازار طلا در اولین روز از سومین ماه با وجود عبور اونس طلا از مرز1880 دلار و ثبات نسبی نرخ ارز در داخل کاهش قیمت را تجربه و پس از واگذاری کانال10 میلیون تومانی به قیمت 9 میلیون و 990 تومان رسید‌. سکه همواره از روند دلار به عنوان محرک داخلی و از اونس‌طلا به‌عنوان عامل خارجی تاثیر می‌پذیرد و دوشادوش این دو در حرکت است. به این ترتیب با روند نزولی دلار در ماه گذشته، سکه نیز کاهش 3/ 0 درصدی داشت و با همان روند کاهشی و کند وارد معاملات خرداد ماه شد. به‌نظر می‌رسد بازیگران سکه تا مشخص‌شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای با احتیاط بیشتری در بازار رفتار خواهند کرد. این نکته را هم باید در‌نظر‌گرفت که به نتیجه نرسیدن مذاکرات، می‌تواند زمینه‌ساز ورود تقاضای انباشته به بازار شود.

 

بازار طلای جهانی

04

موج جدید طلا

داد و ستد‌های اونس طلا در معاملات هفته گذشته بازار جهانی به دنبال تضعیف ارزش شاخص دلار و افت سوددهی اوراق قرضه دولت آمریکا، شاهد افت و خیزهای مکرری بود که روز جمعه در قیمت 1881 دلار‌ بسته شد و بازدهی مثبت 2 درصد را در مقیاس هفتگی به‌ثبت رساند. به‌نظر می‌رسد ورق طلا برگشته و تحت‌تاثیر وضعیت اخیر رمزارزها، مردم به سمت طلا برمی‌گردند. به‌طور کلی سرمایه‌گذاران این بازار در موقعیت فعلی وضعیت اقتصادی و غیراقتصادی آمریکا در شک و تردید سیاست‌های پولی هستند و تمایل دارند که به خرید طلا پناه ببرند. در این بین نیز عامل دیگری که منجر به افزایش قیمت‌ها شد کاهش نسبی سوددهی اوراق قرضه آمریکا بوده که باعث‌شد قیمت طلا در سطوح بالاتری مورد‌معامله قرار بگیرد. تحلیلگران طلای جهانی بر این باورند که قیمت هر اونس توانایی عبور از مرز 1890 دلار را دارد.

 

بازار اوراق مسکن

05

استراحت تسه پس از صعود

در معاملات فرابورس تهران، هر برگه اوراق تسهیلات بانک مسکن روز شنبه شاهد افت قیمت بود به‌طوری که این اوراق پس از افزایش قیمت‌ها در هفته گذشته همراه با بازدهی بیش از 5 درصد، در روزگذشته افت یک درصدی را تجربه کرد. بر این اساس هر فقره تسه 9812 با 108 معامله به ارزش بیش از 80 میلیون تومان، به قیمت پایانی 57‌هزار و 989 تومان کاهش یافت. همزمان با تثبیت رکود در بازار مسکن و افزایش قیمت‌های این بازار برخی از فعالان بر این باور هستند که حتی با اعطای تسهیلات برای تسه، کمتر متقاضیانی حضور دارند که توان خرید مسکن را داشته باشند. بانک مسکن نقش حمایتی را در این بازار دارد وکارشناسان با اتخاذ سیاست‌های اثربخش برای افزایش تولید و افت قیمت مسکن می‌توانند قدرت خرید و ارزش تسه را افزایش دهند.

 

بازار نفت

06

نفت از صعود هفتگی باز ماند

قیمت نفت پس از سه روز کاهش متوالی، روز جمعه تحت‌تاثیر توفان در خلیج‌مکزیک صعود کرد، با این حال تحت‌تاثیر دورنمای بازگشت نفت ایران به بازار، نتوانست از کاهش هفتگی اجتناب کند. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا با 1/ 3درصد افزایش، درقیمت ۶۳ دلار و 80 سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته افت 5/ 2درصد را به‌همراه داشت. مرکز ملی توفان آمریکا روز جمعه اعلام کرد سیستم جوی که در غرب خلیج‌مکزیک در حال شکل گرفتن است، این توفان باعث شد معامله‌گران با این احتمال که روند تولید دچار اختلال شود به خرید نفت بپردازند. با این حال رشد قیمت نفت تحت‌تاثیر دورنمای افزایش تولید نفت ایران در تابستان امسال محدود شد. پس از اعلام آمادگی آمریکا برای رفع تحریم‌های اصلی علیه، سیستم بانکی و کشتیرانی ایران هر دو شاخص کاهش هفتگی پیدا کردند.