بازار سهام

روز سرخ بورس

بازار سهام در دادوستدهای دومین روز هفته شاهد غلبه عرضه بر تقاضا و آغاز به‌کار در محدوده منفی بود که در‌نهایت شاخص کل بورس با افت بیش از ۸هزار واحد (معادل ۶۴/ ۰درصد) در محدوده یک‌میلیون و ۳۰۲هزار واحد متوقف شد. شاخص کل هموزن که در ابتدای معاملات روند صعودی در پیش گرفته بود، با افزایش عرضه در سهام کوچک‌تر به محدوده منفی کشانده شد. تقابل خریداران و فروشندگان در روز گذشته ارزش معاملات خرد بورس را به رقم ۴هزار و ۸۶۳میلیارد تومان رساند. با توجه به رشدی که بازار در روزهای اخیر داشته و از طرفی گزارش سه‌ماهه شرکت‎ها که نهایتا تا پایان  هفته جاری منتشر خواهند شد، انتظار می‌رود در این مقطع بازار سرمایه آرامشی را تجربه کند و با نزدیک شدن به تحلیف ریاست‌جمهوری و روی کار آمدن دولت جدید شاهد موج مثبت جدیدی در بازار باشیم.

 

 

بازار سکه

افت ناچیز سکه

قیمت طلا و سکه در ادامه سیر کاهشی نخستین روز کاری بازهم تحت فشار نزولی قرار گرفت. افت بهای اونس طلا دراخرین روز معاملاتی بازارهای جهانی و ناتوانی دلار در بازگشت به مرز مقاومتی آن، سبب افت سکه شد. بهای سکه در داد و ستد‌های روز یکشنبه ضمن تعطیلات اخر هفته اونس طلا با کاهش کمی در نرخ دلار، افت ناچیزی داشت و به قیمت 10میلیون و 520هزار تومان عقب‌نشینی کرد. به گفته فعالان، افت طلای جهانی موجب تقویت انتظارات کاهشی از همان ابتدای روز شنبه در بازار شده و فروشندگان سکه پرقدرت ظاهر شدند. سطح ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برای بازار سکه اهمیت زیادی دارد و در هفته‌های اخیر به‌عنوان یک حمایت قوی تلقی شده است که با رسیدن به چنین سطحی حمایت‌ها از سرگرفته می‌شود و اجازه نزولی بیشتر به آن داد نمی‌شود.

 

 

بازار طلای جهانی

سردرگمی طلا در سیاستگذاری‌ها

اونس طلا در معاملات بازار جهانی هفته گذشته توانست بهای خود را به بالاترین سطح قیمتی در یک ماه گذشته برساند؛ به‌طوری‌که این فلز گرانبها عملکرد مثبت 28/ 0درصدی را در هفته تجربه کرد و در سطح 1812دلار معاملات خود را در روز جمعه به پایان رساند. طلا هفته گذشته با وجود قوی شدن ارزش شاخص دلار مقاومت کرد و تا نزدیکی ۱۸۳۰دلار صعود کرد؛ اما مسیر این ارز در هفته جاری برای طلا اهمیت زیادی خواهد داشت. به‌علاوه اونس نسبت به بازار اوراق قرضه بسیار حساس مانده و این بازار ممکن است تحت‌تاثیر فشارهای تورمی جنب و جوش‌هایی را آغاز کند. همچنین تغییر سیاست‌های پولی فدرال رزرو ریسک جدی برای روند قیمتی بازار طلا محسوب می‌شود که احتمال دارد با توجه به این شرایط و نشست‌های پیش‌رو بهای اونس جهانی چندان دستخوش تغییرات نشود.

 

 

بازار اوراق مسکن

مرزبانی تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه 9812» در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، در روز یکشنبه در جهت صعود تغییر مسیر داد و 52/ 0درصد مثبت معادل 313تومان رشد کرد و به قیمت 59هزار و 955تومان دست یافت. این اوراق تسهیلات در روز گذشته در 84 نوبت به ارزش بیش از 56میلیون تومان دادوستد‌های خود را در مرز حساسی به پایان رساند. در اوراق تسهیلات بانک مسکن نوسانات قیمتی در سطح مهمی در حال رخ دادن است که در بازه محدود 58 الی 60هزار تومان نوسانات مکرری را تجربه می‌کند. قیمت اوراق مسکن طی دو هفته گذشته ناپایدار بوده و براساس آخرین قیمت‌ها، متاهل‌های تهرانی برای این خرید اوراق همراه باجعاله باید ۲۸میلیون و ۷۵۲هزار تومان پرداخت کنند.

 

 

بازار نفت

انتظار برای بهبود تقاضا

قیمت نفت‌خام WTI طی معاملات هفته گذشته خود، بالغ‌بر 3/ 4درصد تضعیف شد که این افت بیشترین کاهش هفتگی ثبت‌شده از ماه مارس به حساب می‌آید.  ابن در حالی است که اوپک پلاس برای افزایش تدریجی تولید نفت تا دسامبر و تمدید  مدت اجرای پیمان محدودیت عرضه تا پایان سال 2022 به توافق اولیه رسیدند. هفته پیش نیز اوپک از رسیدن میزان تقاضا به سطوح قبل از کرونا در سال آینده خبر داد که این امر عمدتا توسط بهبود میزان تقاضا از سوی آمریکا، چین و هند رقم خواهد خورد. اما افزایش شمار مبتلایان به این ویروس در جهان و گونه جدید آن سبب شده است تا در بسیاری از کشورها مقررات قرنطینه و منع تردد مجددا وضع شود که باعث تحت‌الشعاع قرار دادن روند بهبود تقاضا می‌شود.