بازار سهام

۱۰هفته مثبت متوالی

Untitled-1

بازار سهام در آخرین روز معاملاتی با نوسانات زیادی همراه بود، اما همچنان بر روند صعودی خود استوار ماند و به این ترتیب، با رشد 4/ 0 درصدی بیش از ۶ هزار واحد به ارتفاع خود افزود و در سطح یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار واحدی ایستاد و با رشد 3/ 3درصدی در مقیاس هفتگی، ۱۰ هفته متوالی و مثبت را در کارنامه خود ثبت کرد. همان‌طور که از ابتدای هفته گذشته، شاهد پیشتازی سهامداران کوچک بودیم، شاخص کل هموزن 5/ 6درصد افزایش را تجریه کرد که بیشترین رشد هفتگی از دی ماه ۹۹ تاکنون را نشان می‌دهد. بازگشت سهامداران خرد به سمت خرید، رکوردهای جدیدی را در بازار سهام به ارمغان آورده، تا جایی که ارزش معاملات خرد بورس، روز چهارشنبه به ۸ هزار و ۲۷۹ میلیارد تومان رسید و سهامی به ارزش 58 میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد حقیقی‌ها منتقل شد.

 

بازار سکه

عقبگرد از کانال ۱۲ میلیونی

Untitled-2

قیمت طلا و سکه واکنش خاصی به کابینه جدید دولت سیزدهم نشان نداده، اما به متغیرهای زیاد دیگری همچون روند نرخ دلار در بازار داخلی و به‌ویژه بهای اونس طلا در معاملات بازار جهانی بسیار حساس شده است، به‌طوری که با افزایش قیمت دلار، تقاضا برای این کالا نیز رونق یافت و به این ترتیب، سکه 25/ 0 درصد سود‌آوری را در عملکرد هفته گذشته خود به ثبت رساند.در این بین روند ملایم اونس طلا هم باعث شد که سیر صعودی سکه کمی آهسته پیشروی کند، به‌طوری که محدوده 12 میلیون تومانی را از دست داد و به ۱۱ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان کاهش یافت. به گفته بسیاری از کارشناسان این بازار هم‌اکنون روند نرخ سکه را در روزهای آینده نمی‌توان پیش‌بینی کرد و باید منتظر ماند و دید که چه قیمتی برای ادامه معاملات سکه و طلا  رقم می‌خورد.

 

بازار طلای جهانی

تلاش برای صعود بیشتر

Untitled-3

قیمت اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی در حالی افزایش یافت که ارزش دلار در آستانه اجلاس فدرال‌رزرو پایین آمده و تقاضا برای طلا را افزایش داده است. از طرفی وخیم بودن اوضاع امنیتی افغانستان به ازسرگیری روند صعودی سرعت بخشیده است. به این ترتیب بهای هر اونس طلا در ساعت 20 روز گذشته به 1807دلار رسید. از جمله اخبار مهم هفته گذشته، موافقت دموکرات‌های کنگره با بسته زیرساختی یک‌میلیارد دلاری جو بایدن بود که این مساله نیز بر افزایش اشتهای ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران تاثیر مثبت داشت. سرمایه‌گذاران با نگرانی منتظر اجلاس سالانه بانک مرکزی آمریکا هستند تا سرنخ‌هایی را درباره برنامه آینده فدرال‌رزرو برای کاهش اقدامات حمایتی آن پیدا کنند. اگر در سخنرانی پاول نشانه‌ای از احتمال افزایش زودهنگام نرخ بهره پیدا شود، تقاضای طلا کاهش خواهد یافت.

 

بازار اوراق مسکن

سقف قیمتی تسه

Untitled-4

دیری است که بازار دادوستدهای اوراق تسهیلات بانک مسکن کم‌رمق شده، به‌طوری که شکستن و عبور از محدوده نزدیک به 60 هزار تومان برای این اوراق بانکی که با نماد «تسه 9812» مورد معامله قرار می‌گیرد، سخت شده است. علاوه بر این، عملکرد هفته گذشته این تسه 16/ 0درصد منفی بود. به گفته برخی از کارشناسان بازار مسکن، با توجه به شرایط مواد اولیه ساخت مسکن و به‌ویژه قیمت‌های سر به فلک کشیده املاک، رکودی را در بازار شاهد هستیم که نه‌تنها موجب کم‌رنگ شدن تقاضای خرید شده، بلکه فشارهای فروش نیز به دلیل انتظارات مالکان برای کسب سود بیشتر همزمان با رشد قیمت بسیار فروکش کرده است. بر این اساس، تقاضای خرید مسکن به کمک این تسهیلات بانکی در ثبات قیمتی یا به عبارتی رکود قیمت به دام افتاده است و چندان شاهد تغییرات نرخ این اوراق نیستیم.

 

بازار نفت

برگشت به مسیر صعودی

Untitled-5

قیمت نفت WTi  در معاملات روز جمعه، در حالی رشد کرد که امید به بازگشت تقاضای جهانی با افزایش واکسیناسیون سراسری بر نگرانی از کاهش تقاضا با وضع محدودیت‌های قرنطینه‌ای جدید غلبه کرد. از طرفی نگرانی‌ها نسبت به مختل شدن تولید نفت خلیج مکزیک در آستانه وقوع توفان، افزایش یافته است. چشم‌انداز مختل‌شدن تولید خلیج مکزیک، روند نزولی را که بازار در معاملات روز پنج‌شنبه تحت تاثیر ازسرگیری تولید سکوی نفتی مکزیکی پس از آتش‌سوزی روز یکشنبه داشت، معکوس کرد. به این ترتیب بهای نفت وست‌تگزاس اینترمدییت در معاملات روز گذشته به ۶۸ دلار و ۴۰ سنت افزایش یافت. تحلیلگران انتظار دارند که پس از سخنرانی جرم پاول در اجلاس سالانه بانک مرکزی آمریکا و احتمالا اشاره وی به برنامه تعدیل خرید ماهانه اوراق قرضه، قیمت دلار در معاملات پایان روز عامل تاثیرگذاری باشد.