بازار سهام

بیشترین افت هفتگی مهر

1

با ورود مجدد بازار سرمایه طی معاملات هفته گذشته به مدار نزولی ترس سهامداران بار دیگر آشکار شد و به افزایش فشار فروش در بازار انجامید؛ به طوری که افت 1/ 6درصدی شاخص کل در هفته گذشته رقم خورد. علاوه بر این، بورس در روزهای اخیر با کاهش قیمت ارز روبه‌رو شد و از سوی دیگر، تغییر اعضای شورای عالی و رئیس این سازمان، شاخص کل را تحت‌تاثیر قرار داد. افت بیشتر شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل نشان می‌دهد که علاوه بر روند منفی گروه‌‌‌های بزرگ بازار، گروه‌‌‌های کوچک هم وضعیت خوبی ندارند و روند کاهشی را در پیش گرفته‌اند. کارشناسان معتقدند، بازار تا نیمه اول آبان و تا زمان انتشار کامل گزارش شرکت‌ها تغییری نمی‌‌‌کند و در یک رنج خنثی و شاید منفی باقی خواهد ماند.

 

بازار سکه

بی‌رمقی معاملات سکه

3

تداوم افت بهای دلار در هفته گذشته، مقدمات ریزش سکه را فراهم کرد و این فلز گرانبها در سومین هفته از مهرماه 2درصد افت نرخ را در کارنامه خود به ثبت رساند. اما در آخرین روز معاملاتی، سکه امامی از طریق افزایش تکانه‌های صعودی اونس جهانی به سوی کانال 1800دلاری تقویت شد. حمایت اونس از افت هفتگی سکه کاست و هر قطعه در سطح قیمت 11میلیون و 730تومان به معاملات روز پنج‌شنبه خاتمه داد. سردرگمی سرمایه‌گذاران در حالی رقم می‌خورد که رکود همچنان بر بازار طلا حاکم است و شاهد کاهش خرید‌های مصرفی مردم نیز هستیم. بی‌رمقی معاملات و کاهش متوالی قیمت سکه تحت‌تاثیر مولفه خارجی و ابهامات داخلی، سبب عدم‌تمایل به خرید شده و همین کم‌انگیزه شدن و جاذبه کم قیمت طلا و سکه برای سرمایه‌گذاری سبب شده است تا حباب سکه نیز کاهش یابد.

 

بازار طلای جهانی

افزایش نسبی تقاضای طلا

4

افزایش یکباره تقاضای طلا، قیمت‌ها را در معاملات هفته جاری تکان داد. همچنین نوسانات شاخص دلار به نفع بازار فلزات گرانبها عمل کرد و طلای جهانی در دادوستد‌های پنج‌شنبه در نزدیکی کانال 1800دلاری بسته شد. روند صعودی این فلز گرانبها در آخرین روز کاری متوقف شد؛ با این همه، افت ارزش دلار، ریزش بیشتر طلا را محدود کرد. به این ترتیب، بهای اونس در (ساعت 19:30) روز جمعه به 1768دلار رسید. طلا در آستانه ورود به سطح کلیدی 1800دلاری است و کارشناسان معتقدند صعود طلا به بالای 1800دلار می‌تواند معامله‌گران بیشتری را وارد بازار کند. در روز‌های اخیر، داده‌های کلان اقتصادی به نفع طلا بود و از طرف دیگر، داده‌های مربوط به تورم آمریکا افزایش قابل‌توجهی را نشان می‌داد که این موضوع نیز باعث افزایش جذابیت طلا در میان سرمایه‌گذاران شده است.

 

بازار اوراق مسکن

کاهش جذابیت تسه‌ها

5

اوراق تسهیلات مسکن در هفته گذشته بخش زیادی از صعودهای متوالی خود را سوزاند و به زیر کانال 70هزار تومانی رفت. تسه9812 در آخرین روز از سومین هفته مهرماه در قیمت پایانی 67هزار و 481تومان بسته شد و حدود 9درصد افت را در کارنامه هفتگی به ثبت رساند. این اوراق با خبر افزایش سقف وام مسکن روند جهشی مهار‌ناپذیری به خود گرفته بود، اما با فروکش کردن جذابیت موضوع با توجه به افزایش بهای مسکن در مناطق مختلف، متقاضیان کمتری مایل به خرید اوراق تسهیلات مسکن از محل حق‌تقدم در فرابورس هستند. به همین سبب اوراق یادشده تمام راه صعودی طی‌شده در سه هفته گذشته را برگشت. از طرفی انتظار می‌رود با شروع پاییز، معاملات مسکن و به دنبال آن، قیمت‌ها کاهشی شوند که این خود عامل افت بیشتر تسه‌ها در هفته گذشته بوده است.

 

بازار نفت

درخشش قیمت طلای سیاه

6

پس از آنکه چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، اطلاعاتی را در ماه سپتامبر منتشر کرد که نشان داد، واردات این کشور ۱۵درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش یافته است، روند معاملات در بازار جهانی تحت‌تاثیر این خبر رونق پیدا کرد، به طوری که هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا روز گذشته به قیمت 82دلار در بازار جهانی مورد داد و ستد قرار گرفت. کمبود زغال‌سنگ و بنزین در چین، اروپا و هند، هزینه سوخت‌‌‌های موردنیاز برای تامین برق را افزایش داده است؛ بنابراین قرار است محصولات نفتی به‌عنوان جایگزین مورد استفاده قرار بگیرند که به همین دلیل، انتظارات برای رشد قیمت‌ها افزایش یافته است. در عین حال، برآورد اوپک برای رشد تقاضای جهانی نفت در سال‌جاری به 8/ 5میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.