بازار سهام

01

معاملات بی‌رمق بورس

بورس تهران در آخرین روز معاملاتی مهرماه با افت قیمت‌ها و سرخ‌‌‌پوشی اکثر نمادهای شاخص‌ساز آغاز به کار کرد. در شروع بازار معاملاتی، نوسانات مثبت در برخی سهام کوچک باعث سبزپوشی شاخص هم‎وزن شد، اما این روند ماندگار نبود و در نیمه دوم بازار، شاهد روند نزولی شاخص هم‎وزن بودیم. در نهایت روز گذشته شاخص کل بورس با ریزش 91/ 0درصدی به سطح یک‌میلیون و ۴۳۶هزار واحد رسید. روز چهارشنبه یکی از بی‌‌‌رمق‌‌‌ترین روزهای بازار از حیث ارزش و حجم معاملات بود که هم خریدار و هم فروشنده، شرایط سردرگم و مبهمی داشتند. شاید یکی از دلایل ناپایداری بورس، ترس سهامداران از جاماندن از سود باشد که باعث می‎شود با اندک نوسان نزولی سهام به صف فروش برود. انتشار گزارش‎های 6ماهه طی روزهای آتی، می‌تواند تا حدودی از ابهام‌‌‌های موجود بکاهد و کف قیمت سهام ارزنده بازار را در سطوح بالاتری قرار دهد.

 

بازار سکه

03

موانع افت سکه

قیمت سکه تحت‌تاثیر روند کاهشی قیمت دلار قدری افت کرد، اما افزایش نسبی قیمت‌ها در بازار جهانی و رشد اندک اونس طلا مانع کاهش بیشتر قیمت سکه شد. افزایش ارزش ذاتی سکه، عامل دیگری است که سکه‌بازان را به روند حرکتی این فلز زردرنگ امیدوار کرد و کاهش حباب سکه به این موضوع کمک کرد تا قیمت‌ها طبیعی‌تر و احتمال افت یکباره آن، محدودتر شود. با نزدیک شدن سکه به مرز حساس 11میلیون و 800تومانی، معامله‌گران حساس‌تر شده‌اند و از عقبگرد قیمت‌ها هراس دارند؛ چرا که آخرین بار که این فلز گرانبها به این مرز نزدیک شد، میزان فروش‌ها در بازار بالا رفت و سکه تا محدوده ۱۱میلیون و ۶۰۰هزار تومان عقب‌نشینی کرد. به این ترتیب هر قطعه سکه امامی در شرایط نوسانی بازار روز گذشته در سطح 11میلیون و 730 تومان معامله شد.

 

بازار طلای جهانی

04

رشد ملایم طلا

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر افت ملایم ارزش دلار که افزایش بازده اوراق قرضه را جبران کرد، افزایش یافت. بازده اوراق خزانه ۱۰ساله آمریکا روز چهارشنبه به بالاترین حد از بیستم ماه مه صعود کرد و با افزایش هزینه نگهداری طلا، به جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند لطمه زد. اما عاملی که بازده بالاتر را جبران کرد، افت ملایم ارزش دلار بود که طلا را برای خریداران غیرآمریکایی ارزان‌‌‌تر کرد. به این ترتیب بهای هر اونس (در ساعت 19:30 روز گذشته) به 1784دلار رسید؛ در حالی که این بازار روز سه‌شنبه به دلیل صعود بازده اوراق قرضه، رشد عمده خود را از دست داده بود. طلا اغلب پناهگاه امن دارایی در برابر تورم ناشی از تدابیر محرک مالی شناخته می‌شود؛ با این حال تعدیل محرک‌های مالی و افزایش نرخ‌های بهره، بازده اوراق قرضه دولتی را بالاتر می‌برد.

 

بازار اوراق مسکن

05

افزایش کم‌رمق تسه

اوراق تسهیلات مسکن در آخرین روز معاملاتی هفته جاری تغییر مسیر داد و افزایش کمی را به ثبات رساند. تسه9812 که از هفته گذشته پا به روند نزولی گذاشت، در دادوستد‌های روز چهارشنبه خوش درخشید و از افت هفتگی در امان ماند. هر فقره از اوراق منتشره روز گذشته در قیمت پایانی 68هزار و 165تومان به معاملات خود در چهارمین هفته از مهرماه پایان داد و بازده 1/ 1درصدی را عاید دارندگان تسه‌ها و متقاضیان وام مسکن کرد. این اوراق عموما به منظور خرید حق‌تقدم وام مسکن در بستر فرابورس مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما گاه اخباری همچون افزایش سقف تسهیلات مسکن در طرح‌های مختلف و خبر‌های حوزه مسکن به تشدید نوسانات و جهش قیمت‌ها در این دسته از سهام منجر می‌شود که دارندگان آن می‌توانند از ما‌به‌التفاوت نرخ‌ها کسب سود کنند.

 

بازار نفت

06

توقف رشد نفت

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه در پی اقدام چین برای کنترل قیمت زغال‌سنگ، کاهش پیدا کرد. دولت چین به منظور رفع کمبود برق، تلاش‌ خود برای مهار قیمت‌های بالای زغال‌سنگ و اطمینان از فعالیت معادن زغال‌سنگ در ظرفیت کامل را مضاعف کرده است. قیمت زغال‌سنگ چین و کالاهای دیگر در اوایل معاملات نزول کردند و باعث پایین آمدن قیمت نفت از سطحی شدند که در ابتدای معاملات داشت. از طرفی آمار هفتگی موسسه امریکن پترولیوم نشان داد که ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۵اکتبر، به میزان 3/ 3 میلیون بشکه رشد کرده است. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت یک‌درصد کاهش یافت و به ۸1دلار و 50سنت در هر بشکه رسید؛ در حالی که بازار نفت از طرف کمبود عرضه زغال‌سنگ و گاز که باعث تقویت تقاضا برای دیزل و نفت‌کوره برای تولید نیرو شده است، پشتیبانی شده بود.