بازار سهام

روز بودجه‌ای بورس تهران

01

در حالی که طی روزهای اخیر، روند معاملاتی حاکم بر بازار سهام در شرایط مطلوبی قرار نداشت، راهی شدن لایحه بودجه به مجلس نیز مزید بر علت شد تا شاخص کل بورس دومین افت سنگین خود را در آذرماه تجربه کند. در لایحه‎ بودجه سال آینده، مواردی همچون افزایش نرخ انرژی صنایع به مذاق سهامداران خوش نیامد و بازار سهام به آن واکنش کاهشی نشان داد. در همین راستا شاخص کل بورس در دامنه منفی با افت 77/ 1درصدی در محدوده یک‌میلیون و ۳۲۰‌هزار واحدی به کار خود خاتمه داد. ارزش معاملات خرد روز گذشته به یک‌هزار و 559میلیارد تومان رسید که از این مقدار 396میلیارد تومان از سوی افراد حقیقی از بازار خارج شد. روند ارزش معاملات و خروج پول حقیقی از بازار در این روزها بسیار ناامید‌کننده و نمایی از حال بد بازار سهام است.

 

بازار سکه

مقاومت سکه در مرز حساس

03

سکه در دومین روز معاملاتی توانست در برابر فشار‌های واردشده از سوی اهرم خارجی آن و نرخ دلار در بازار داخل از خود مقاومت نشان دهد. با وجود اینکه نرخ دلار نوسانات کاهشی را دنبال می‌کند و اونس طلا در بازار جهانی هفته منفی را پشت سر گذاشت، خریداران سکه سطح 13میلیون تومانی را برای این فلز گرانبها حفظ کردند. معامله‌گران انتظار دارند، در صورتی که سکه امامی مرز ۱۳میلیون تومانی را از دست بدهد، با حمایت ۱۲میلیون و ۸۰۰‌هزار تومانی مواجه شود و شکست محدوده یادشده می‌تواند فروشندگان زیادی را وارد بازار فلز گرانبهای داخلی کند. با این حال، هر قطعه سکه امامی در معاملات روز یکشنبه، در سایه افت کمرنگ دلار، شاهد ریزش قیمتی کمی بود و در بالای مرز حساس خود معامله شد. با شروع روند افزایشی سکه و نوسانات این فلز گرانبها در بازار، معامله‌گران مصرفی طلا نیز دچار تردید شدند.

 

بازار طلای جهانی

لبه‌‌ حساس طلا

04

اونس طلا در معاملات هفته گذشته بازار جهانی روند متعادلی را پشت سر گذاشت و خود را در قیمت 1783دلار تثبیت کرد. فشارهای تورمی ناشی از آمارهای اقتصادی ایالات متحده آمریکا که تورم 8/ 6درصدی را نشان داد و همچنین تسریع روند تعدیل تدابیر محرک مالی فدرال‌‌‌رزرو برای اعمال تغییرات در نرخ بهره اوراق قرضه به منظور کنترل تورم، روند قیمت طلای جهانی را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. به عقیده عده‌‌‌ای از کارشناسان بازار طلا باید توجه کرد که اعمال سیاست‌‌‌های مالی سختگیرانه از سوی فدرال‌‌‌رزرو تا چه حد می‌تواند باعث کاهش جذابیت این فلز زرد گرانبها برای سرمایه‌گذاران شود و قیمت طلا را برای بازه زمانی میان‌مدت دستخوش تغییرات کاهشی کند. علاوه بر این تحلیلگران فنی بر این باورند، تا زمانی که طلا مجددا مرز 1800دلاری را فتح نکند، قرارگرفتن در روند صعودی کمی دور از انتظار است.

 

بازار اوراق مسکن

کاهش تسهیلات در پی رونق تسه

05

تسه 9812 در معاملات روز یکشنبه با توجه به اینکه کمتر از سه‌ماه به تاریخ سررسید آن مانده، توانست رکورد قیمتی خود را از ابتدای عرضه تاکنون رقم بزند؛ به طوری که روز گذشته با قیمت پایانی 102‌هزار و 45تومان به معاملات خود خاتمه داد. علاوه بر این تسه9812 با تعداد 89معامله و به ارزش بیش از 92میلیون تومان سبزپوشی را از آن خود کرد. لازم به ذکر است که تمامی تسه‌‌‌های هم‌گروه نیز مثبت و صعودی واقع شدند و قیمت آنها تماما به بالای سطح 100‌هزار تومان افزایش یافت. به دلیل رشد قیمت اوراق تسهیلات، متقاضیان خرید مسکن برای تهیه تسهیلات خرید باید هزینه بیشتری را صرف دریافت این تسهیلات کنند. در نهایت این امر باعث می‌شود تسهیلات کمتری نسبت به مبلغ واقعی آن نصیب متقاضیان شود.

 

بازار نفت

کنترل بهای نفت

06

با توجه به اینکه دولت بایدن در روزهای گذشته اعلام کرد، حدود ۵۰میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت خود را همراه با دیگر کشورهای مصرف‌کننده، از جمله چین، هند و کره‌‌‌جنوبی برای مبارزه با افزایش هزینه سوخت آزاد خواهد کرد، وزارت انرژی آمریکا روز جمعه اعلام کرد، همسو با بخشی از برنامه پیشین خود برای کاهش قیمت بنزین، ۱۸‌‌میلیون بشکه نفت‌‌‌خام  از ذخایر خود را طی 5 روز آینده در ۱۷دسامبر به فروش می‌رساند. به گفته برخی از فعالان، در حالی که هر بشکه نفت WTI در سطح 71دلار و 95 سنت قرار دارد و رشد 5/ 8‌درصدی را در هفته گذشته تجربه کرده است، انتظار رشد پرشتاب برای این کالا با توجه به سیاست‌‌‌های در حال اجرا کمی دور از انتظار است؛ در حالی که مداخلات اوپک‌‌‌پلاس در بازار نفت طی سال‌های اخیر باعث شده است صنعت نفت شاهد بازگشت اطمینان و سرمایه‌گذاری باشد.