بازار سهام

بورس در انتظار محرک جدید؟

1

معاملات نخستین روز کاری آخرین هفته دی‌ماه در تالار شیشه‌‌‌ای در حالی پایان یافت که شاخص کل بورس تهران 87/ 0‌درصد دیگر عقب نشست و به سطح یک‌میلیون و 322‌هزار واحد رسید. رخوت معاملات در دادوستدهای روز شنبه بازار سهام به‌قدری تشدید شد که ارزش معاملات خرد سهام به 1500میلیارد تومان نزول کرد و سهامداران خرد، مالکیت 286میلیارد تومان دیگر از سهام خود را به حقوقی‌‌‌ها سپردند. از اواخر هفته گذشته، استارت گزارش‌‌‌های پاییزی زده شد که انتظار می‌رود با تداوم انتشار گزارش‌‌‌های مناسب از شرکت‌ها در هفته جاری، شاهد تقویت تقاضا در تالار شیشه‌‌‌ای باشیم؛ هرچند این محرک می‌‌‌تواند تحت‌تاثیر اخبار و تحولات پیرامونی، آنچنان که باید اثر خود را بر دادوستدها نگذارد و شاهد ادامه افت‌وخیز سهام تا پایان سال‌جاری باشیم.

 

بازار سکه

سکه در تعقیب دلار

3

قیمت هر قطعه سکه روز شنبه کاهشی بود. افت قیمت سکه طی معاملات روز گذشته را می‌توان در چارچوب کاهش ریسک‌های انتظاری در اقتصاد ایران تحلیل کرد که به واسطه افزایش همسویی در مذاکرات احیای برجام میان طرف ایرانی و طرف غربی افزایش یافته است. در حالی که طی چند سال پیاپی تقابل اتمی ایران و آمریکا و تحریم‌های یکجانبه این کشور، گستره مبادلات اقتصادی ایران را کاهش داده بود، حالا امید به برداشته شدن تحریم‌‌‌ها پول ملی را تقویت کرده و به سبب آن هر عاملی را که با ارزهای خارجی قیمت‌گذاری می‌‌‌شد، کاهش داده است. همین امر سبب شد تداوم افت ادامه‌دار سکه در روز گذشته قیمت این دارایی را کاهش دهد و بهای آن را به محدوده 12میلیون و 250‌هزار تومان برساند.

 

بازار طلای جهانی

هفته مثبت فلز زرد

4

قیمت جهانی طلا در هفته‌‌‌ای که گذشت، رشد 1/ 1درصدی را تجربه کرد و هر اونس از این فلز زرد در پایان هفته 1817دلار و 40سنت قیمت خورد. این رشد هفتگی در حالی رقم خورد که روز جمعه، افزایش سوددهی اوراق 10ساله خزانه‌‌‌داری آمریکا و تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در این کشور سبب شد ارزش دلار 4/ 0‌درصد در برابر ارزهای رقیب افزایش یابد و در مقابل طلای جهانی با افت قیمت مواجه شود؛ چرا که این مهم سبب گران‌‌‌تر شدن طلا برای خریدارانی شد که با ارزهای غیردلاری خرید می‌کنند. در این میان، موسسه «تی‌دی سکیوریتیز» در یادداشتی نوشت: «با توجه به اینکه بازارها در نهایت تمام تمرکز خود را به تصمیمات و اقدامات فدرال‌رزرو معطوف کرده‌اند، محدود شدن حجم ورود سرمایه احتمالا سبب خواهد شد قیمت طلا در هفته‌های آتی آسیب‌پذیر شود.»

 

بازار اوراق مسکن

روز متفاوت تسه‌‌‌ها

5

شنبه روز سرخ‌‌‌پوشی بازار تسهیلات مسکن بود. به این ترتیب دیروز میانگین روزانه قیمت اوراق تسهیلات مسکن در نماد «تسه» با کاهش 24/ 1درصدی به 125هزار و 562تومان رسید. در این میان «تسه9812» به عنوان شاخص مورد استفاده در سال‌جاری، 125‌هزار و 18 تومان قیمت خورد. این کاهش قیمت پس از آن رقم خورد که اوراق مزبور برای 6روز متوالی شاهد سقف‌‌‌شکنی و ثبت رکود تاریخی در این بازار بودند. حال به نظر می‌رسد افزایش هزینه خرید اوراق برای دریافت تسهیلات مسکن، سبب شده است شاهد کاهش تقاضا برای خرید «تسه‌‌‌»ها باشیم؛ جایی که هفته گذشته هزینه وام مسکن به بالاترین حد خود در حداقل دو سال اخیر رسید. این در حالی بود که بانک مسکن در خصوص جلوگیری از افزایش قیمت اوراق اقدام به تغییر سیاستگذاری در حوزه وام مسکن کرده بود.

 

بازار نفت

صعود نفت برای چهارمین هفته متوالی

6

بهای شاخص نفتی وست‌تگزاس اینترمدییت (WTI) همزمان با نشانه‌‌‌های مقاومت اقتصاد جهانی در برابر تاثیرات سویه اُمیکرون و امید به افزایش مصرف برای چهارمین هفته متوالی روند صعودی خود را حفظ کرد. بازگشت مجدد فعالیت‌‌‌ها در نقاط مختلف جهان و کاهش موجودی ذخایر نفت‌خام ایالات‌متحده در کنار رشد چشمگیر تقاضا از جمله عوامل کلیدی رشد طلای سیاه بودند. از سوی دیگر حمایت قدرتمند بازار فیزیکی و همچنین قدرت بالای تقاضا برای سوخت دیزل نیز بر روند افزایش نفت‌خام در هفته جاری موثر بودند. شاخص نفتی آمریکا روز جمعه در معاملات نیویورک با رشد ۱/ ۲درصدی بسته شد. بهای این شاخص روز پایانی هفته را با ۷۰/ ۱دلار افزایش به پایان رساند و به بهای ۸۲/ ۸۳دلار معامله شد. وست تگزاس اینترمدییت افزایش هفتگی ۲/ ۶درصدی را برای خود ثبت کرده است.