بازار سهام

سایه عدم‌قطعیت‌ها بر بورس

1

بازار سرمایه، معاملات روز یکشنبه را نیز همچون روزهای گذشته بر مدار نزولی سپری کرد؛ به طوری که شاخص کل با شیب منفی، 88/ 0‌درصد از ارتفاع خود کاست و تا سطح یک‌میلیون و 310‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد. علاوه بر این، شاخص کل هموزن همسو با بازار سرخ‌پوش شد و 06/ 1درصد کاهش یافت. لازم به ذکر است که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) همچنان با 1527میلیارد تومان دادوستد روزانه وضعیت مطلوبی ندارد. به گفته فعالان بورس تا زمانی که ارزش معاملات بازار بهبود نیابد و چرخه اقتصادی شرکت‌های بورسی روان نشود، نمی‌‌‌توان انتظار داشت حقیقی‌‌‌ها در این بازار برای کسب سود ماندگار شوند. با توجه به پیشروی مذاکرات هسته‌‌‌ای، در صورت قطعی شدن اخبار مثبت و آزاد‌سازی پول‌‌‌های بلوکه‌شده ایران می‌‌‌توان به بهبود بازار در بلندمدت امیدوار بود.

 

بازار سکه

فرمانبرداری سکه از دلار

3

با توجه به حاکم بودن فضای مثبت ناشی از مذاکرات هسته‌‌‌ای، بازار طلا و سکه در مجموع تمایلات نزولی از خود نشان می‌دهد؛ هرچند برخی روزها صعودهای ناچیزی را تجربه می‌کند. روز یکشنبه سکه امامی همراستا با دلار، تحرکات چشمگیری نداشت و تنها با اندکی افزایش در سطح 12میلیون و 300هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت. لازم به ذکر است که حباب این سکه بیش از 400‌هزار تومان است و ارزش ذاتی آن همچنان در زیر سطح 12میلیون تومان به سر می‌برد. برخی معامله‌‌‌گران معتقدند، تا زمانی که سکه امامی در زیر محدوده ۱۲میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان قرار دارد، خریداران بزرگی وارد بازار نخواهند شد. این فلز گرانبهای داخلی در برخورد با این محدوده می‌‌‌تواند با افزایش فعالیت خریداران مواجه شود.

 

بازار طلای جهانی

طلا در دوراهی ابهامات

4

طلای جهانی طی چند روز گذشته توانست به‌خوبی رشد کند و وارد محدوده ۱۸۰۰دلاری شود و در بالای این سطح نوسان صعودی از خود نشان دهد. داده‌‌‌های اقتصادی مانند افزایش تورم، مصرف ضعیف‌‌‌تر و افزایش ریسک‌‌‌های ژئوپلیتیکی باعث شده‌اند تا حمایت‌‌‌ها از این فلز گرانبها افزایش یابد؛ به طوری که تورم بالای آمریکا و توقف نسبی رشد اوراق این کشور موجب شده‌اند طلا کمی رشد کند. به این ترتیب هر اونس طلا توانست با عملکرد مثبت 11/ 1درصدی هفته گذشته را به پایان برساند. با این حال به گفته تحلیلگران، این ذهنیت که فدرال‌رزرو به‌شدت نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهد تا حدودی برای دلار مفید خواهد بود و از طرف دیگر خبر بدی برای طلا است. آنها بر این باورند که در سال ۲۰۲۲ تورم مهم‌ترین محرک سرمایه‌گذاران برای حرکت به سمت طلا خواهد بود.

 

بازار اوراق مسکن

سیکل نوسانی قیمت‌‌‌ مسکن

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرند، روز یکشنبه را سرخ‌پوش به پایان رساندند. تسه9812 نیز روز گذشته را نزولی طی کرد؛ به طوری که با کاهش 58/ 1‌درصدی معادل یک‌هزار و 981تومان، به قیمت پایانی 122‌هزار و 930تومان تنزل کرد. لازم به ذکر است که این اوراق با 181معامله و ارزش بیش از 360میلیون تومان، دادوستدهای روز گذشته را با تعادل نسبی پیش برد. به گفته تعدادی از فعالان بازار مسکن، در این بازار نیز گزارش‌ها همچنان از کاهش حجم معاملات حکایت دارند؛ اما قیمت‌ها در سیکل نوسانی دنبال می‌شوند. با توجه به همبستگی قیمت مسکن و نرخ اجاره‌‌‌‌‌‌بها و رهن، افزایش قیمت مسکن با تاخیر به افزایش قیمت رهن و اجاره ساختمان‌های مسکونی منجر شده است.

 

بازار نفت

پیش‌بینی آینده روشن برای نفت

6

نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا طی چند هفته اخیر سیر صعودی داشت؛ به این ترتیب، هفته‌‌‌ گذشته معاملات آن در بازار جهانی سبز بود و ‌نفتWTI  توانست عملکرد مثبت هفتگی حدود 3/ 7درصدی را به ثبت برساند و به بالای سطح 84دلار صعود کند. به عقیده برخی از کارشناسان این بازار، در حالی که انتظار می‌رود تقاضا از عرضه در سال میلادی جاری پیشی بگیرد، بهای 100دلاری برای این نفت پیش‌بینی شده است. در عین حال به ‌‌‌نظر می‌رسد، شاخص دلار در مسیر ثبت بزرگ‌ترین کاهش هفتگی طی چند ماه گذشته قرار دارد که همین عامل تضعیف دلار موجب ارزان‌‌‌تر شدن نفت برای خریدارانی می‌شود که با ارزهای غیر‌دلاری خرید می‌کنند. برخی از فعالان بازار نفت نیز معتقدند، تشدید ریسک‌‌‌های ژئوپلیتیکی می‌تواند به رشد قیمت نفت در آینده کمک شایانی کند.