بازار سهام

تغییرات محدود بورس

1

بازار سهام روز شنبه در ساعات ابتدایی معاملات تا نیمه بازار صعودی بود. ولی در نیمه دوم بازار تمایلات نزولی شکل گرفت و شاخص کل را اندکی با کاهش روبه‌رو کرد؛ به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای روز گذشته با رشد 25/ 0‌درصد در سطح یک‌میلیون و 304‌هزار واحد ایستاد. در این میان شاخص هموزن اندکی کاهشی شد و به میزان 09/ 0 ‌درصد افت کرد. افزایش توجه به سهام پالایشی به واسطه رشد بهای نفت و همچنین واکنش مثبت سهامداران بانکی به خبرهای مثبت برجامی از مهم‌ترین دلایل رشد شاخص کل بورس تهران در روز گذشته بود. به طوری که حتی ریزش دلار نیز نتوانست باعث تشدید فشار فروش در تالار شیشه‌‌ای شود. با این حال حقیقی‌‌ها موقعیت فروش را حفظ کردند و روز شنبه مالکیت 297‌میلیارد تومان دیگر از سهام خود را به حقوقی‌‌ها سپردند.

 

بازار سکه

سکه در مسیر نزولی

3

بازار طلا و سکه روز شنبه تحت‌تاثیر افت قابل‌توجه نرخ دلار در بازار داخلی با کاهش قیمت‌‌ روبه‌رو شد. به طوری که هر سکه امامی روز گذشته با افت بیش از 300‌هزار تومان وارد کانال 11‌میلیون تومان شد. بر این اساس این فلز گرانبهای داخلی در سطح 11‌میلیون و 900‌هزار تومان داد و ستد شد. به این ترتیب با توجه به شرایط بازار فاصله بین ارزش ذاتی و ارزش بازاری این سکه کاهش یافته است. لازم به ذکر است که تمایلات صعودی در بازار طلای جهانی مانع از افت بیشتر این سکه شد. به گفته کارشناسان انتظار می‌رود با وجود اخبار مثبت و امیدبخش از روند مذاکرات هسته‌‌ای طی روزهای آینده و نهایی شدن نتایج آن در هفته‌‌های آتی، افت هر چه بیشتر نرخ دلار و به تبع آن کاهش قیمت سکه امامی را شاهد باشیم.

 

بازار طلای جهانی

رقص طلا در 1800 دلار

4

طلای جهانی تحت‌تاثیر هجوم برخی گزارش‌های مشاغل ایالات متحده در ماه ژانویه در بازگشت به محدوده 1800 دلار در هفته گذشته نوسانات زیادی را به همراه داشت. با این حال طلا توانست معاملات خود را با قدرت پیش ببرد. به طوری که هر اونس طلا تا سطح 1815 دلار نیز افزایش یافت که در نهایت معاملات خود را روز جمعه در قیمت 1808 دلار و 90 سنت به پایان رساند. بر این اساس این فلز گرانبها هفته گذشته را با عملکرد مثبت28/ 1‌درصد پشت سر گذاشت. به عقیده برخی از کارشناسان محدوده یاد شده برای طلا کلیدی است و اگر بتواند همچنان در اطراف آن حرکت کند، برای سرمایه‌گذاران بسیار مثبت خواهد بود. همچنین اگر طلا به زیر 1780 دلار سقوط کند شرایط ممکن است سخت شود؛ به طوری که می‌توانند اهداف فروش قابل‌توجهی را به سمت 1700 دلار سوق دهند.

 

بازار اوراق مسکن

رکورد جدید تسه 9812

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس معامله می‌شود روز شنبه معاملات خود را بر مدار صعودی طی کردند. به طوری که تسه 9812 نیز روز گذشته با رشد 52/ 1 درصدی معادل یک‌هزار و 899 تومان افزایش توانست رکورد قبلی خود را بشکند و تا قیمت پایانی 126‌هزار و 525 تومان اوج بگیرد. همچنین این اوراق تسهیلات با تعداد 171 معامله و به ارزش معاملاتی بیش از 250‌میلیون تومان روز گذشته را با افزایش قدرت در سمت خریداران پشت سر گذاشت. برخی از فعالان این حوزه بر این باور هستند که قیمت‌ها هنوز هم می‌تواند متعادل‌‌‌‌تر شود و ظرفیت برای کاهش قیمت‌های پیشنهادی وجود دارد. در این بین نیز گفته می‌شود که احیای برجام می‌تواند در بلندمدت در کاهش قیمت مسکن، در صورتی که بر دیگر بازارها نیز تاثیر بگذارد، موثر واقع می‌شود.

 

بازار نفت

جهش قیمت نفت

6

با توجه به اینکه بهای نفت وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا هفته گذشته را بر مدار صعودی پشت سر گذاشت، این روند مثبت را در روز جمعه به دلیل توفان زمستانی شدید که اختلالاتی در عرضه نفت ایجاد کرده بود افزایش داد. به طوری که هر بشکه از این نفت تا سطح 92 دلار و 31 سنت اوج گرفت و جایگاه خود را در بالای سطح حساس 90 دلار تثبیت کرد. به این ترتیب نفت WTI توانست عملکرد مثبت 75/ 5‌درصدی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کند که در نهایت باعث شد نفت در بالاترین سطح 7 ساله قرار بگیرد. کارشناسان این بازار معتقدند که هفته پیش رو با اشاره به جنگ احتمالی روسیه و اوکراین به عنوان یکی از نگرانی‌های اصلی خود برای بازارها در سال 2022، قیمت نفت به دلیل تقاضای قوی جهانی احتمالا به بالای 100 دلار در هر بشکه افزایش یابد.